Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Farmer, torsdag 19. juni 2014, klokken 10:15

« forrige - neste »

Farmer

I dag tenker jeg på at det at vi kjøpte oss Elbil for ganske nøyaktig 3 år siden har vært en stor praktisk og økonomisk suksess for vår familie!
Det har vært så å si helt problemfritt, og eneste feil så langt har vært en bryter til vindusheisen som sluttet å virke, men som ble fikset på garantien.
I tillegg var det oppstått en liten feil i spissingen av forhjulene som hadde medført litt skjev slitasje av framhjulene, noe som ble justert på 50.000 servicen.
Bremseklossene var også slitt såpass at bytte var påkrevd, noe som var litt overraskende .
Det ble også foretatt diagnose av batteriet, og dette viser 89% av full kapasitet, slik at det blir jo spennende å se om det er under 80% innen det har gått 5 år/120.000 km

En liten oppsummering på driftskostnadene  så langt etter å ha hentet bilen på 50.000 km servicen:

Årsavgift : 3 x 425 kr = 1275 kr
Drivstoff ( Strøm) = 5000 kr
Forsikring 3 x 2600 = 7800 kr
Service 25.000 km = 1200 kr
Service 50.000 km = 2400 kr
Bytte av bremseklosser= 2200 kr
Ett sett nye sommerdekk = 3200 kr
Spylervæske = 400 kr
Totalt på 3 år = 23475 kr !


Stort billigere enn dette blir det ikke, og med tanke på at denne bilen, Peugeot Ion nå selges for kun 139.900 helt ny, og med 5 år garanti kan jeg ikke si annet enn LØP og KJØP
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

tomrh

Veldig fornøyd vi også! Når du sier at batteriet viser 89% av opprinnelig, hvor mange Ah er det? Jeg har nemlig aldri sett en ordentlig definisjon av 100%. Jeg tror tilstanden til batteriet ditt er enda bedre enn du tror, for slitasjekurven flater ut. :) Det med spissingen opplevde vi også faktisk. Måtte skifte dekk foran siden de var skeivslitte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Er det 80% som er grensa for ion? Trodde de bare garanterte batteriet i 5år/120000km?

emil

Nå er det ikke meningen å ødelegge moroa, men prisen på trilling har jo gått kraftig ned på disse årene. Hva hadde totalkostnaden vært hvis du:

- Hadde kjøpt en fossilbil av tilsvarende størrelse da du kjøpte Peugeoten
- Kjørt tilsvarende lengder med tilhørende kostnader for fossilbil (drivstoff/service/bom/ferge osv)
- Solgt den nå og så kjøpt en iOn til 140.000kr.

Men skal man tenke sånn hadde ingen kjøpt elbil og da hadde heller ikke prisene gått tilsvarende ned. Og jeg er selv med glede med på å ta regninga for at elbilen skal erobre markedene.

edyrli

Utifra min kalkyle så sparer man ca 1 kr pr km kontra kjøre på bensin.
Etter 50.000 km så har man spart 50.000 i drivstoff.
Så har man spart ca 7500 på årsavgifter og utifra mitt kjøremønster ca 15000 på bommer.
Så en besparelse på ca 72.500 over 3 år og 50.000 km kontra en bensinbil spiser opp en god slump av verditapet.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Sitat fra: emil på tirsdag 03. juni 2014, klokken 12:47
Nå er det ikke meningen å ødelegge moroa, men prisen på trilling har jo gått kraftig ned på disse årene. Hva hadde totalkostnaden vært hvis du:

- Hadde kjøpt en fossilbil av tilsvarende størrelse da du kjøpte Peugeoten
- Kjørt tilsvarende lengder med tilhørende kostnader for fossilbil (drivstoff/service/bom/ferge osv)
- Solgt den nå og så kjøpt en iOn til 140.000kr.

Men skal man tenke sånn hadde ingen kjøpt elbil og da hadde heller ikke prisene gått tilsvarende ned. Og jeg er selv med glede med på å ta regninga for at elbilen skal erobre markedene.
Interessant betraktning! La oss se på vårt regnestykke.

Vi kjøpte ny i-MiEV til 214' for to år siden, i Trøndelag vel og merke der elbiler koster 10.000 mer enn på Østlandet. Vi sparer 32.000 kr i året vs. tilsvarende bensinbil. Bensinbilen ville hatt 30% verditap på 2 år, hvis denne kostet brukt 100', ville vi tapt 30' på salget. Totalt tap på bensinbil er da 94.000 vs. elbil. Og 2 år brukt i-MiEV ligger på rundt 120k nå. (Forøvrig - 140k for ny iOn må jo være på Østlandet uten vinterdekk?)

Så vi har ikke tapt noe på kjøpet enda, og vi har hatt gleden av å kjøre NY bil i to år med garanti. En bensinbil til 100k kunne jo fort pådratt seg x antall tusen i verkstedutgifter også i perioden. Men det er når i-MiEV'en blir eldre at den virkelig gir innsparing, for den kan ikke avskrives lengre ned enn til 0.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Jeg bruker min c-zero nær daglig i jobb noe som innbringer ca 45.000,- i årlig kjøregodtgjørelse. Sparte i 2013 ca 35.000,- i bensinutgifter jeg ville hatt ved å bruke min tidligere Volvo V70. Økte strømforbruket i heimen med ca 2000kWt i 2013. Bruker en kuleramma her, ser vi at batteribilen gir en enorm besparelse - i tillegg til minst 5 timer mindre køkjøring i uka. Og bom. Og årsavgift. Og... ;D  ;D  ;D
Betalte for øvrig kr.163.000 for bilen sept.2012. Så når bilen om noen mnd fyller 2 år, har den kjørt inn 90 lapper, spart meg for 70' i bensin - og kostet meg 4' i strøm..

Bør nevnes at kjerringa har en grusom fossilgolf til nødsbruk samt kjøpesenterbesøk. Bruker MC på dager der ladefartproblematikk er tilstede. Og så byttelåner jeg bil med fatter når behovet for mye plass, lange vinterturer og sjøsetting dukker opp. Så enn så lenge er elbil for min del helt topp! Men jeg kler godt på meg vinterstid - for da prioriteres rekkevidde fremfor særlig mere enn 3-4 varmegrader i kupéen... 8)

Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pwb

Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:36
2 år brukt i-MiEV ligger på rundt 120k nå.


Som de pleier å si på pawn stars, er det prisen folk vil ha eller er det prisen de har solgt den for? Vil tro at en 2 år gammel i-miev til 120k er priset 40k for for høyt.   

Farmer

Sitat fra: tomrh på lørdag 31. mai 2014, klokken 09:18
Veldig fornøyd vi også! Når du sier at batteriet viser 89% av opprinnelig, hvor mange Ah er det? Jeg har nemlig aldri sett en ordentlig definisjon av 100%. Jeg tror tilstanden til batteriet ditt er enda bedre enn du tror, for slitasjekurven flater ut. :) Det med spissingen opplevde vi også faktisk. Måtte skifte dekk foran siden de var skeivslitte.

Nå vet jeg ikke helt hvor mange Ah dette er, men dette var det de tydet en kryptisk rapport som kom ut etter at Peugeotverkstedet i Mosjøen hadde kjørt denne rett så lange prosedyren som tok nesten hele dagen.
Selv merker vi svært liten forskjell i den daglige bruken hvor bilen ruller mellom 60 og 120 km de fleste hverdager nå, og lading foretas i garasjen hjemme på natten ettersom det ikke finnes ett eneste offentlig ladepunkt her oppe ennå.     
Peugeot iOn, første el-bilen i Mosjøen ;-)

emil

For mange, og særlig de som kjører mange km og passerer både bommer, ferger og køer i kollektivfelt, er det ikke noen tvil om at elbil vil gi store innsparelser nesten uansett innkjøpspris. For min egen del ville jeg etter 5 år som Leaf eier ha spart penger selv med verdiløs bil sammenlignet med en hver fossilbil (selv gratis i innkjøp) med kjøremønsteret jeg hadde da.

Men jeg har sett noen som forsvarer innkjøp av bl.a i3 med alt utstyr til 350k for å spare penger i bommen og kjører under 8000km pr år. Sier heller ikke at i3 er en dårlig bil, men argumentene de bruker for å forsvare kjøpet blir helt på tryne og de hadde spart mye mer på å kjøpe en fossilbil av samme størrelse

Jafo

Sitat fra: pwb på tirsdag 03. juni 2014, klokken 18:08
Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:36
2 år brukt i-MiEV ligger på rundt 120k nå.


Som de pleier å si på pawn stars, er det prisen folk vil ha eller er det prisen de har solgt den for? Vil tro at en 2 år gammel i-miev til 120k er priset 40k for for høyt.
Tja ifølge finn.no finnes det kun 1 2012 Mjau under 120.000:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F787&carmodelmake=1%2F787%2F2000181&YEAR_MODEL_FROM=2012&YEAR_MODEL_TO=2012&sort=0
og den ligger ikke mer enn 8000 under.
Selv 2011 modellene ligger på over 100. Selvsagt er det prutningsmonn men selgerene på finn er ganske enige om at en tre år gammel Mjau ikke går for 80.000, og hvertfall ikke en 2 år gammel en.

On topic:
Dette er det beste bilkjøpet mitt noensinne og. Kjører til og fra jobb relativt tidlig, så kjøretiden er ikke veldig forskjellig, men med bruk av Mosseveien og elbilfeltet er kjøretiden betydelig mindre vær og trafikkavhengig enn før. Økonomisk er det nok også en boost, med 2x bompasseringer pr dag sammen med generellt lave driftsutgifter.

pwb

Sitat fra: Jafo på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:17
Sitat fra: pwb på tirsdag 03. juni 2014, klokken 18:08
Sitat fra: tomrh på tirsdag 03. juni 2014, klokken 13:36
2 år brukt i-MiEV ligger på rundt 120k nå.


Som de pleier å si på pawn stars, er det prisen folk vil ha eller er det prisen de har solgt den for? Vil tro at en 2 år gammel i-miev til 120k er priset 40k for for høyt.
Tja ifølge finn.no finnes det kun 1 2012 Mjau under 120.000:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?carmodelmake=0%2F787&carmodelmake=1%2F787%2F2000181&YEAR_MODEL_FROM=2012&YEAR_MODEL_TO=2012&sort=0
og den ligger ikke mer enn 8000 under.
Selv 2011 modellene ligger på over 100. Selvsagt er det prutningsmonn men selgerene på finn er ganske enige om at en tre år gammel Mjau ikke går for 80.000, og hvertfall ikke en 2 år gammel en.

En selger som ser at det ligger ute en bil med lure/svindelpris vil jo legge sin bil ute til det samme. Det som er viktig er at kjøperne ikke går på dette og blir lurt. En elbil må tape seg mer i verdi enn en fosilbil i forhold til nybilpris på tilsvarende bil. Så en 3 år gammel elbil skal ligge 40-50% under tilsvarende nybilpris. En solgt privat bør ligge på 50% eller mer mens en som er solgt igjennom firma nok ligger på 40% under nybilpris.
Problemet er at folk kun ser på hva de kommer til å spare og ikke på hva bilen er verdt. Når en elbil nærmer seg garantiutløp av batteriene så bør verdien være minimal, derfor er det rart at folk i det hele tatt vurderer å legge ut en elbil på finn som er importert i 2011 som har gått 30.000 og skal selges kun 15.000 under nybilpris. Verdien på den bilen burde være nærmere 40-50.000,- og ikke 125.000,-
Men folk lar seg lure og det er jo ikke straffbart å være dum.
Det er også rart at folk kjøper en importert Leaf uten samme utstyr som de norske blir levert med for å spare 10-15.000,- på noe til 230.000,-

Øyvind.h

Helt enig i at fall i nybilprisen må medføre at også bruktbilprisene faller. Om du får en 2014 modell for 140K skal naturligvis ikke en 2012 modell ligge på 120K.

Men at en elbil skal falle mer i verdi enn en fossilbil? Ser argumentet ift. batteriene, men nå har det vel vist seg at batteriene holder veldig bra? Det er jo ikke slik at en fossilbil ikke har mange dyre deler som kan ryke med tiden (eks turbo, partikkelfilter, katalysator +++). Jeg ville nesten snudd saken på hodet: hvem i alle dager kjøper seg fossilbil nå? Antallet kjøpere i bruktmarkedet for fossilbiler er stadig synkende, noe som skulle tilsi at fossilbiler får et kraftigere verdifall enn elbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

tomrh

Sitat fra: pwb på onsdag 04. juni 2014, klokken 08:27
En selger som ser at det ligger ute en bil med lure/svindelpris vil jo legge sin bil ute til det samme. Det som er viktig er at kjøperne ikke går på dette og blir lurt. En elbil må tape seg mer i verdi enn en fosilbil i forhold til nybilpris på tilsvarende bil. Så en 3 år gammel elbil skal ligge 40-50% under tilsvarende nybilpris. En solgt privat bør ligge på 50% eller mer mens en som er solgt igjennom firma nok ligger på 40% under nybilpris.
Problemet er at folk kun ser på hva de kommer til å spare og ikke på hva bilen er verdt. Når en elbil nærmer seg garantiutløp av batteriene så bør verdien være minimal, derfor er det rart at folk i det hele tatt vurderer å legge ut en elbil på finn som er importert i 2011 som har gått 30.000 og skal selges kun 15.000 under nybilpris. Verdien på den bilen burde være nærmere 40-50.000,- og ikke 125.000,-
Men folk lar seg lure og det er jo ikke straffbart å være dum.
Det er også rart at folk kjøper en importert Leaf uten samme utstyr som de norske blir levert med for å spare 10-15.000,- på noe til 230.000,-
Det er et marked, med tilbud og etterspørsel. Prisen avgjøres av hva folk faktisk er villige til å betale, ikke det synsere mener bilen er verdt. Og selgere har også en smertegrense for hvor langt ned de er villige å gå. Nybilpris ligger gjerne godt over det som markedsføres, man må betale for lakk og vinterhjul, pluss klargjøringstillegg. Og bruktmarkedet for trilling/Leaf er ikke så stort som man skulle tro, ihvertfall ikke utenfor Østlandet. La meg illustrere.

Var nettopp i en kjøpsprosses der vi skulle ha brukt Leaf. Vi var ute etter norsk bruktbil og styrte unna alle import-Leafene og nybil-annonsene. Det var jammen ikke stort utvalg på Finn, faktisk var det bare 5 aktuelle for oss i Trøndelagsfylkene rett etter påske, og den eneste brukte 2013 euroleafen ble solgt rett før vi skulle se på den. Skulle vi ha norsk brukt Leaf måtte vi kjøpe en av de 4 gjenværende (å kjøpe fra andre deler av landet er litt av et prosjekt..). Ny Leaf lå over budsjett. Om vi var misfornøyde med prisene, var alternativet å vente, noe vi ikke kunne gjøre fordi fossilen hadde havarert girkasse og vi måtte ha bil.

Antall brukte trillinger til salgs i Trøndelag er kun to akkurat nå, en i-MiEV og en C-Zero, begge 2011-mod, til hhv 120' og 100'. Det er alltid noen med budsjett som er ute etter brukt, der ny elbil (til minst 160'+ i Trøndelag) ikke er aktuelt. Regner med de blir solgt etterhvert.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

Hvis en mener at batteripakka er eneste "verdisettende" på en elbil, hva da med et fosil produkt?
Etter en 100k km, så har du masse som kan ryke, og garantert en total repkost som langt overstiger en ny batteripakke: dyser, turbo, girkasse eller komplett motor?
Ut i fra din ide om repkost vs bilkost burde jo alle biler være "gratis" etter 5 år???

Som tomrh skriver, prisen på en bil er hva en kjøper vil betale vs hva en selger vil ha. Har ingen som helst følelse av at bilene på finn er "hyllevarmere", det er en jevn omsetning. Det tyder på at reell pris trolig er i nærheten av annonsert pris.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA