Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skitten bakrute

Startet av Griffel, torsdag 18. desember 2008, klokken 16:11

« forrige - neste »

Griffel

http://www.tu.no/natur/article191223.ece

Sammendrag:
Shai Agassi, gründer og administrerende direktør i Better Place med hovedsete i Palo Alto i California, sier at selskapets investering på sju milliarder kroner vil gjøre San Francisco-bukten til det første amerikanske markedet for nettverket.

Borgermestrene for San Francisco, San Jose og Oakland lover å bidra på sin måte:

Framskyndet tillatelser for installasjon av elektriske ladestasjoner for kjøretøy i boliger, forretninger, parkeringshus, og andre bygninger.

Økonomiske insentiver for arbeidsgiverne som installerer ladestasjoner samt til parkeringsområder og andre naturlige steder

Harmonisere lokale forskrifter og standarder i hele regionen som regulerer elbil infrastruktur samt å utvide rekkevidden for elbil forbrukere.

Etablere felles regjeringsprogrammer som fremmer kjøp av elbiler.
Tilpasse infrastruktur for elbilbruk, styrke regional kollektivtrafikk og sette krav om luftkvalitet.

Etablere programmer for felles innkjøpsordning av elbiler for kommunale og statlige myndigheter og privat sektor og danne framtidige forpliktelse til å kjøpe e-bil framfor andre kjøretøy.

Framskyndet tillatelser og godkjenning av anlegg som gir større rekkevidde for elbiler i regionen gjennom etablering av batteribyttestasjoner eller hurtig-ladestasjoner.

Identifisere og sikre egnete standard eluttak (110 V) for lavspenning ladning av elbiler i alle statlige bygg i 2009.

Identifisere plan for plassering av 220 V ladeutstyr for elbiler utover i hver by, inkludert byenes parkeringsplasser og gateparkering.

London and Oslo next?
Foreløpig har selskapet Better Place gjort avtale med Israel, Danmark, Australia og San Francisco Bay Area.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har lenge arbeidet med å få norske myndigheter med på å legge til rette for elbiler i Norge.

Ifølge kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal hadde NAF et møte med Hans de Boer i Better Place i november. Han har ansvaret for Better Place-markedet iblant annet Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

USA med sitt 110V strømnett har større behov for å bygge ny infrastruktur til lading enn Norge. Samtlige av de elbilene som er til salgs i Norge i dag kan lades over natten fra enhver vanlig 10A stikkontakt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

USA systemet er en arv fra Edisons likestrømsnett som hadde 3 ledere – 110V 0 leder og + 110V.

I California er det ikke uvanlig med 220V trekant koblede transformatorer med midtuttak på en av viklingene. Da kan enfå en ut 110V enfase spenning på hver 1/2del av av faseviklingen med midtpunkt. 220V enfase og 220V 3fas.

I rene boligstrøk brukes også 220V efastransformatorer med midtuttak. Fra disse få en da ut 110V enfase over ½ vikling eller 220V enfase over hele viklingen. Derfor er det normalt mulig med 220V uttak til større forbrukere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

#3
Ja, det er vanlig at tørketromlere og andre husholdningutstyr som trekker mye har mulighet for fast kobling til strømnettet og 220volt. Skulle være mulig å lade elbiler også på 220volt.

I London og UK er det en fas på 230volt og nøytral ledere så ikke samme oppgraderingsbehov. 3 fas på 415volt. Nok til en Chevy!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA