Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjoner åpnet i Etne, Eidfjord, Rosendal og Norheimsund!

Startet av ghsdevel, onsdag 18. juni 2014, klokken 20:43

« forrige - neste »

ghsdevel

Med litt rustne elektroteknikk kunnskaper prøver jeg å få en oversikt over det som har blitt litt av et «virrvarr» med ladning av el-bil. Fint om noen av dere kan hjelpe med meg å bekrefte eller avkrefte hvordan jeg har forstått dette.

Type-1 (Leaf, Focus og Trilling)
Når du benytter Type 1 til Type 2 kabel lader du på en fase, uansett hvordan laderen skulle være oppkoplet. Dvs. 230V/16A eller 400V/16A gir deg kun 16A (3,6 kW). Kun på 230V/32A eller 400V/32A vil du få 32A (ca. 7,2 kW, hvis bilen kan ta imot det). Antall faser spiller ingen rolle, kun strømstyrke fra en som gjelder.

Type-2
Her skiller BMW og VW seg litt ut med en Type-2 kontakt som blir benyttet som Type-1 kontakten over. Selv om kontakten støtter 3 faser, så støtter bilen kun 1. Dvs. de har ikke gjort noe annet enn å sette på en annen kontakt.

Når det kommer til Tesla er på litt tynn is. Tesla kan lade på 3 faser samtidig, men har ikke noen form for 3-fase lader. Den har egentlig 3 separate 1-fase ladere (6 med to og to i parallell på dobbeltlader.). Ved tilkopling til 400v vil hver lader være tilkoplet mellom en fas og N. Dette gjør at du ikke kan kople 230V 3-fas direkte til bilen, da lader den kun på en fase. Dette fordi den ikke har en 3-fase likeretter.

Dette betyr at hvis jeg skal lade den på mitt gamle 230V IT nett, så må jeg ha en 400V transformator. I et tenkt senario kunne jeg vel ha klart å produsert 3 kurser på 230V, som er det samme som bilen får ut av 400V. Men jeg mangler et felles N punkt så derfor vil det ikke fungere?

Men den medfølgende UMC/kladd kabel kan koples til en blå CEE 3-fase kontakt og lade på flere faser?

Hva er det Zoe gjør? Den kan jo lade på flere varianter. Noe av det samme som Tesla?
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

elektrolux

Slik jeg har forstått det på Zoe bruker den motorens viklinger i kombinasjon med bilens inverter til å omforme 400V 3 fase ( og enfase ?? ) til DC.  Egentlig samme prinsipp som om bilen skulle regenerert.

Dette prinsippet er genialt, men tydeligvis teknisk krevende. 

Dette er ikke sammenlignbart med Tesla sin løsning som med sine seperate ladere burde kunnet utnytte 3 fase IT nett bedre enn det den gjør.   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 01. juni 2014, klokken 09:21
Dette er ikke sammenlignbart med Tesla sin løsning som med sine seperate ladere burde kunnet utnytte 3 fase IT nett bedre enn det den gjør.

Litt av problemet er vel at Type 2 standarden ikke tar høyde for 3-fase IT uten N-leder. Hvor skal man da hente styrestrømmen til ladekladden for eksempel? Normalt hentes jo den mellom L1 og N. Henter man mellom L1 og L2 vil spenningen variere mellom 0V, 230V og 400V. Altså ville det krevd en del ekstra logikk i UMC også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ghsdevel

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. juni 2014, klokken 09:59
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. juni 2014, klokken 09:21
Dette er ikke sammenlignbart med Tesla sin løsning som med sine seperate ladere burde kunnet utnytte 3 fase IT nett bedre enn det den gjør.

Litt av problemet er vel at Type 2 standarden ikke tar høyde for 3-fase IT uten N-leder. Hvor skal man da hente styrestrømmen til ladekladden for eksempel? Normalt hentes jo den mellom L1 og N. Henter man mellom L1 og L2 vil spenningen variere mellom 0V, 230V og 400V. Altså ville det krevd en del ekstra logikk i UMC også.
Hadde den hatt en 3-fase lader og det hadde vært benyttet en stjerne/trekant velger så ville den ha ladet på 230V og 400V like godt. Slik som elmotorer gjør. 230V til UMC hadde den hatt tilgang på i begge tilfeller, hvis alle lederne hadde vært fremført.  Men jeg ser at dette hadde komplisert hele systemet.

Grunnen til at jeg spør dette er at jeg planlegger utbygging av ladning i garasjen og ikke vil bli anbefalt noe som kun kan benyttes kort tid før det er utdatert. Det som er viktig er å slippe og bestille elektriker hver gang man skal bytte bil. Da er bedre å forstå selv hvordan dette henger sammen.

Den beste farbare veien slik jeg ser det nå er å montere en 230V-400V trafo. De jeg har sett på har et effekttap på ca 5%. Det kan bli over en kilowatt og er i drøyeste laget. Men jeg vil sannsynligvis kunne lade de fleste biler med dette.


Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA