Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TMS cruise control

Startet av snonor, mandag 16. juni 2014, klokken 23:40

« forrige - neste »

snonor

Min da jeg skulle starte min iOn var det bare så vidt det var liv i elektronikken. Den har stått til lading i garasjen, så jeg regner med at det er 12V-batteriet som er flatt (mulig at en av dørene ikke har vært helt igjen og at kupélyset derfor sto på). Jeg er ikke spesielt bilkyndig, og lurer på hvordan jeg bør gripe an saken videre. Må jeg skru ut batteriet og ta det med til et verksted? Skal jeg prøve å dytte bilen ut av garasjen og bruke startkabler fra en annen bil - eller kan det være skadelig for elektronikken? Får jeg giret ut av P sånn at bilen kan rulles når jeg ikke kan skru på tenninga?

svingen

#1
Har du forsøkt og bare sette bilen på lading? igjen etter du har lukket dører etc?
Mener 12v batteriet blir ladet når man lader på vanlig strøm.

info om det her og http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12289.msg194464.html#msg194464

"MR Zero" skrev
"
Bare sånn for ordens skyld - når bilen er tilkoblet nettspenning og lader hovedbatteriet, lades også 12V-batteriet. Ladespenning på min Zero i skrivende stund er 14.45V, noe som er rimelig ideelt!  Når jeg så trykker inn knappen på "ladepistolen", kuttes all lading ut.
"


peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

fstromsv

Anbefaler bruksanvisningen rundt s 86, hvor forbruksbatteri er beskrevet med prosedyre for lading og evt hjelp fra annet batteri.

Bruksanvisning finnes også her: http://www.elbil.no/wiki/IMiEV:Instruksjonsbok

svingen

fstromsv kom før meg :)
husk att det er kun 30a batteri så er ikke store laderen du trenger hvis du ikke får liv i det kan du eventuelt kjøpe deg en slik her,Eventuelt høre med nabo``en som helt sikkert har noe slikt ligende (jeg har mått brukt det flere ganger på bensin bil pga stått får lenge ut bruk)

http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-2-A-37743/
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

snonor

Takk skal dere ha - da prøver jeg meg i kveld!

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

snonor

Det funket ikke i det hele tatt med den lille 2A-laderen fra Biltema. Da jeg prøvde naboens feite lader klarte ikke den heller å få liv i batteriet. Batteriet ser mao. ut til å ha knelet for godt. Kan dette være en garantisak (2011-bil som jeg kjøpte brukt - privat - i vinter)? De hadde ikke riktig batteri på Torshov bilrekvisitta, og merkeverkstedet skal ha over 2000 kroner for et nytt batteri...

snonor

Hm. Nå har jeg snakket med verkstedet igjen, og de sier jeg må ringe Peugeot assistanse og få bilen fraktet til nærmeste merkeverksted for diagnostisering. De anbefaler IKKE at jeg bare bytter batteriet. Noen synspunkter?

snonor

Kan garantien ha blitt skadelidende av at jeg selv har forsøkt å lade batteriet?

TB

#9
Sitat fra: snonor på mandag 02. juni 2014, klokken 13:48
Kan garantien ha blitt skadelidende av at jeg selv har forsøkt å lade batteriet?

Om lading er gjort feil, t.d. bytta om +/- kan dette gjere at garantien ikkje gjeld. Men, alle nyere ladere har beskyttelse for dette, kobler du feil lader den ikkje..ingen skade skjer.

Har sjølv opplevd at min C-Zero ikkje "starta" etter påske. Voltmeter via 12 V uttaket i bilen viste ca 8 V når bilen var "på", litt meir når bilen var "av". Kobla på Ctek lader, og bilen starta umiddelbart når eg forsøkte igjen, lader leverte nok til at bilen "starta", og kobla inn DC-DC, som igjen lader 12V batteri.

Bilen stod på i litt vel ein time, slik at 12V batteri lada seg opp igjen. Har ikkje opplevd dette igjen etterpå.

Om ditt 12V batteri ikkje lar seg lade i det heile er ditt batteri truleg defekt. Har du målt V på batteriet?

Ein måte for og "starte" bilen på er og koble inn eit anna 12V batteri, dvs. som tradisjonell starthjelp. Dette kan gjere at du får start - og bilen kan bli kjøyrt til verkstaden. Men, 12V batteri vil truleg raskt svikte igjen, om det har vore lada svært langt ned, eller har ei eller fleire defekte celler.

Du skriv ikkje kvar i landet du er?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

snonor

Jeg har ikke koblet polene feil, men batteriet var helt dødt da vi forsøkte lade det (prøvde både med 2A og 10A). Snakket med Andresen Bil på Ski, men de sa at jeg måtte ringe Peugeot Assistanse og få bilen fraktet til nærmeste merkeverksted for diagnose... Bor på Skøyen

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

snonor

Det er jo betryggende å høre. Så da ringer jeg bare Peugeot Assistanse?

Mr.Zero

Sitat fra: snonor på tirsdag 03. juni 2014, klokken 07:42
Det er jo betryggende å høre. Så da ringer jeg bare Peugeot Assistanse?

Så fremt bilen er solgt ny i Norge, bør dette være en klar garantisak hos BOS. Du har jo et Peugeotverksted "rett borte i høgget" du kan kontakte. Kan jo hende de kan rykke ut med et nytt batteri til deg hvis du treffer på rett person.  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

snonor

BOS insisterer på å få inn bilen til diagnose, ettersom de mener det må være noe feil med ladesystemene i bilen. Så nå venter jeg på PA...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA