Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kan jeg følge bestillingen på min BMWi 3 fra produksjon til bilforhandleren?

Startet av Electric Wizard77, mandag 16. juni 2014, klokken 12:18

« forrige - neste »

offpist

Jeg ville ikke kalt dette for et "kupp" for å si det slik.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Electric Wizard77

Sitat fra: emil på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:53
Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:30
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:16
For en som det ikke ringen en bjelle når han hører japan Leaf, hva betyr det? Hvor mange varianter av denne bilen er det egentlig?

Hva er det som skiller Teckna fra Acenta, Euro Leaf og Japan Leaf? 1 og andre generasjon?

Forskjellene på dagen Leaf (euro) ser du enklest på nissans nettsider. Og hvis vi holder oss til biler solgt nye i Norge var det vel kun et utstyrsnivå på japan-leaf og den kan vel forsåvidt sammenlignes med Acenta og den som ble solgt som SL i USA fra 2012 (hurtiglader, ryggekamera, solcelle, batterivarmer mm.)
Med euro Acenta kom vel varmepumpe, fjerning av bjelke i bagasjerom, 25km lenger teoretisk rekkevidde og ikke minst mørkt interiør + en rekke mindre endringer. Slik jeg ser det, er det mer redelig og sammenligne gen1 med dagens Visia.

Får vel ta en skjermdump av annonsen, kjøpe bilen for så og kreve kompensasjon for taxi hver gang jeg mangler noen km på rekkevidden.

Powerflux

Sitat fra: Electric Wizard77 på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:40
Får vel ta en skjermdump av annonsen, kjøpe bilen for så og kreve kompensasjon for taxi hver gang jeg mangler noen km på rekkevidden.

;D ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

kakraemer

Sitat fra: Electric Wizard77 på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:40

Med euro Acenta kom vel varmepumpe, fjerning av bjelke i bagasjerom, 25km lenger teoretisk rekkevidde og ikke minst mørkt interiør + en rekke mindre endringer. Slik jeg ser det, er det mer redelig og sammenligne gen1 med dagens Visia.

Det er ikke jeg enig i.
Den gamle modellen har alt som er opplistet under Acenta: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.72273.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__29-04-14_0497.pdf
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Electric Wizard77

Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:09

Den gamle modellen har alt som er opplistet under Acenta: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.72273.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__29-04-14_0497.pdf
Fotstyrt parkeringsbrems?
Øko-kjøremodus (med bryter på rattet)?
Energibesparende varmepumpesystem?
Lader-lokk lås/lås opp på I-key?
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)?
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199

Daeedor

Sitat fra: Electric Wizard77 på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:23
Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:09

Den gamle modellen har alt som er opplistet under Acenta: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.72273.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__29-04-14_0497.pdf

Fotstyrt parkeringsbrems?
Øko-kjøremodus (med bryter på rattet)?
Energibesparende varmepumpesystem?
Lader-lokk lås/lås opp på I-key?
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)?
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199

Du har helt rett , de er selvsagt ikke like , og den nyeste modellen er vesentlig forbedret på mange punkter. Ikke minst går den ca 2 mil lengre på vinterstid enn den gamle !  Dette er blant annet pga varmepumpe og mer effektivt varmeapparat som er luftdrevet istedet for det væskedrevne på den eldre modellen. På den gamle modellen har man nemlig også temmelig stort varmetap pga at vannslangene stort sett går uisolert i motorrommet.  Dessuten : OBS Varmepumpe og bremse regenering er ikke tilgjengelig på billigste modell nå . (Visia)  Såvidt jeg vet .....

Sverre_E

Sitat fra: Electric Wizard77 på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:23
Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:09

Den gamle modellen har alt som er opplistet under Acenta: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.72273.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__29-04-14_0497.pdf
Fotstyrt parkeringsbrems?
Øko-kjøremodus (med bryter på rattet)?
Energibesparende varmepumpesystem?
Lader-lokk lås/lås opp på I-key?
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)?
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199

Dette har jo også Visia:
Fotstyrt parkeringsbrems? VISIA
Øko-kjøremodus (med bryter på rattet)? Acenta/ Tekna /Leaf#1
Energibesparende varmepumpesystem? Acenta/ Tekna
Lader-lokk lås/lås opp på I-key? VISIA
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)?
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199 ? Hva er det for Visia?


Dette har Leaf#1 som Visia ikke har:

7" fargeberøringsskjerm for styring av:   
Kjørecomputer med øyeblikks/gjennomsnittlig energiforbruk og rekkevidde   
Ladestart og overvåking ved hjelp av mobiltelefon eller PC   
Nissan Carwings® Navigation og Telematics-enhet med følgende servicer:   
Nissan unike EV Navigation System angir ladeområder med oppdatering av automatiske ladepunkter   
Talegjenkjenning   
Temperaturkontroll via mobiltlf. eller PC   
Unik Telematic tjeneste som gjør det mulig å fjernkoble seg til bilen.

LED hovedlys.
Innfellbare speil.
Regnsensitiv vindusvisker.
Sidespeil i bilens farge.
Tonet glass i bakre sidevinduer og bakrute.
"Følg-meg-hjem" lys.
Cruisekontroll med fartsgrense (med bryter på rattet).
16" lettmetallfelger (205/55 R 16).

Og sikker mange andre forskjeller også, på godt og vondt, og smak og behag :)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

kakraemer

#22
Sitat fra: Electric Wizard77 på onsdag 28. mai 2014, klokken 12:23
Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:09

Den gamle modellen har alt som er opplistet under Acenta: http://www.nissan.no/etc/medialib/nissaneu/_NO_no/_Other_pdf/_pricelists.Par.72273.File.dat/LEAF_Kundeprisliste__29-04-14_0497.pdf
Fotstyrt parkeringsbrems?
Øko-kjøremodus (med bryter på rattet)?
Energibesparende varmepumpesystem?
Lader-lokk lås/lås opp på I-key?
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)?
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199

Den gamle har parkeringsbrems på bryter.
Visia har ikke Øko-kjøremodus (med bryter på rattet).
Visia har heller ikke varmepumpe.

Så du synes:
Fotstyrt parkeringsbrems
Lader-lokk lås/lås opp på I-key
Bagasjekapasitet (VDA), liter (Visia/ Acenta/ Tekna) (370/370/355)  Opp fra 330.
Og ikke minst:
Rekkevidde (NDEC), km 2) 199 Opp fra 175.

er viktigere enn det den gamle har som IKKE Visia har:

Tonet glass i bakre sidevinduer og bakrute
Spoiler bak med solceller
Sidespeil i bilens farge
Nissan Carwings
Temperaturkontroll via mobiltlf. eller PC
Ladestart og overvåking ved hjelp av mobiltelefon eller PC
Talegjenkjenning
Kjørecomputer med øyeblikks/gjennomsnittlig energiforbruk og rekkevidde
Ryggekamera
"Følg-meg-hjem" lys
LED hovedlys
Regnsensitiv vindusvisker
Elektrisk innfellbare sidespeil'
Cruisekontroll med fartsgrense (med bryter på rattet)
Lettmetallfelger

OK... smaken er som baken!  ;)

Et kjempluss på den nye riktignok er sort interiør!
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Electric Wizard77

For all del.. Visia er langt dårligere utstyrt enn Leaf gen1 samtidig som Acenta er "vesentlig" forbedret iht Leaf gen1
For å komme tilbake til poenget:
Bare med tanke på all forvirringen som oppstår i tråden her (Leaf forum!), så burde en forvente at i det minste en merkeforhandler opptrer ryddig nok til å sette korrekt betegnelse på bilen som selges.

Keo

Men batteriene er like? Snakket med en kar som hadde kjøpt 2013 som skulle gå 199 km, mente det var på grunn av større batteri?

Leon

Batteriet er 24 kWt på alle leverte Nissan Leaf.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

jkirkebo

#26
Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:27
OK... smaken er som baken!  ;)

Et kjempluss på den nye riktignok er sort interiør!

Smaken er som baken som du skriver. Sort interiør er grunnen til at ny Tekna hadde vært helt uaktuelt for vår del. Det måtte i så fall blitt en Acenta med det lyse interiøret, men da får man ikke LED-lys. Heldigvis har vår Japan-Leaf begge deler :)

Vi har også lyst interiør i Teslaen, kan ikke utstå mørke interiører.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kakraemer

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mai 2014, klokken 15:03
Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:27
OK... smaken er som baken!  ;)

Et kjempluss på den nye riktignok er sort interiør!

Smaken er som baken som du skriver. Sort interiør er grunnen til at ny Tekna hadde vært helt uaktuelt for vår del. Det måtte i så fall blitt en Acenta med det lyse interiøret, men da får man ikke LED-lys. Heldigvis har vår Japan-Leaf begge deler :)

Vi har også lyst interiør i Teslaen, kan ikke utstå mørke interiører.

Joda har Japan Leaf selv med lyst interiør og synes det er fint, men som småbarnsfar må jeg innrømme at sort hadde vært et pluss! ;)

For øvrig er den aktuelle bilen nå solgt og før det ble annonsen endret til "Egendefinert variant"  ;D ;D ;D
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

emil

Sitat fra: kakraemer på onsdag 28. mai 2014, klokken 16:26
For øvrig er den aktuelle bilen nå solgt og før det ble annonsen endret til "Egendefinert variant"  ;D ;D ;D

Er nesten så man får lyst til å kontakte kjøper og høre hva slags bil han (eller hun) tror han har kjøpt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA