Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Pris stigning?

Startet av Råde, mandag 16. juni 2014, klokken 09:48

« forrige - neste »

Råde

Hei folkens,

Jeg vurderer en slik og finner litt hist og her i forumet, men starter ny tråd for å høre med folket. Jeg ønsker følgende:

1. Erfaringer med boksen fra folk som har den. Både positive og negative.

2. Svar på om man kan få den med lengre ledning enn det jeg ser de fleste steder (ca 3m). Trenger 6.

HVA JEG IKKE TRENGER er råd om alt mulig annet man kan gjøre og kjøpe. Heller ikke at schuko holder lenge. Dette bør heller ikke bli en watt og ampere hit og dit tråd for spesielt interesserte.

Noen erfaringer?
e-Golf | X75D

Gus1

Siden du var ganske tydelig på hva du ikke trengte av råd, håper jeg at du ikke skremte vekk alle som vil gi deg tips og råd  ;) -Jeg frister allikevel..  :)

Jeg er elektriker og har montert mange forskjellige ladeløsninger, inkludert Bosch-boksen (dog svært få). Vi har av våre kunder med VW-elbiler blitt fortalt at VW anbefaler Bosch eller ABL-Sursum sine ladere. ABL fås til OK priser hos www.salto.no. Både Bosch- og ABL-løsningene fungerer greit.

Det du skal ta med videre er at du trenger en 20A kurs fremført til laderen dersom den skal lade ved 16A. Man må da også i nær sagt alle tilfeller fremføre en 4mm2 kabel. Dette for at sikring ikke skal være fult belastet og at man unngår unødig utløsning av sikring.

Enig med deg i at Schuko-alternativet kun er en form for nødløsning. Svært få vet hvilke belastning en slik lader påfører ledninger og koblinger i elanlegget. Der man har muligheten velger man solide og robuste løsninger beregnet for bruken.

Lykke til, håper jeg holdt meg innenfor tema.  8)
Jeg har selv e-up, og har bestilt en slik lader til den: http://salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2-Med-fast-kabel-og-Type-2-plugg
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:36
Det du skal ta med videre er at du trenger en 20A kurs fremført til laderen dersom den skal lade ved 16A. Man må da også i nær sagt alle tilfeller fremføre en 4mm2 kabel. Dette for at sikring ikke skal være fult belastet og at man unngår unødig utløsning av sikring.

Det har jeg aldri noensinne opplevt etter å ha ladet med 16A fra offentlige ladestasjoner, så noe stort problem kan det ikke være. Men hva stiller man da boksen inn på, om man skal bruke en eksisterende 16A kurs? 15A, 13A eller 10A?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 12:36

Det du skal ta med videre er at du trenger en 20A kurs fremført til laderen dersom den skal lade ved 16A. Man må da også i nær sagt alle tilfeller fremføre en 4mm2 kabel. Dette for at sikring ikke skal være fult belastet og at man unngår unødig utløsning av sikring.

Jeg har nå hatt fastmontert lader i 2 år montert på 2.5 mm² ledning og egen 16A kurs. Denne sikringen har ikke slått ut en eneste gang på 2 år, så noe stort problem er det neppe.

Dessuten har jeg ingen tro på at det er noe hold i at en 16A kurs ikke skal kunne bli belastet kontinuerlig 24/7 på 16A. Det kan da umulig være idioter som designer disse sikringene, og vedvarende maksimallast må da være første kriteriet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:59
Dessuten har jeg ingen tro på at det er noe hold i at en 16A kurs ikke skal kunne bli belastet kontinuerlig 24/7 på 16A. Det kan da umulig være idioter som designer disse sikringene, og vedvarende maksimallast må da være første kriteriet.

Det kan muligens bli et større problem fremover. 16A sikringer har inntil nylig hatt en i2 på 1,45 ganger merkestrøm, dvs. at de tåler ganske mye overlast en stund. Nå er forskriftene endret slik at man må ned på I2 på 1,2 for å sikre 2.5mm2 med 16A. Da blir toleransene mindre og det er mulig man kan få større problemer med dette.

Men er det snakk om eksisterende kurs som skal benyttes har den nesten garantert en sikring som har I2 på 1,45. Og om man legger ny kurs med 4mm2 så stiller man da heller inn ladestasjonen på 20A...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

#5
Aaaaaaaaaargh

Edit: fint innlegg Gus1. Det førte bare med seg en masse ampere-greier :) Jeg skal ha proffe til å legge opp, så hva som skal være er ikke interessant for meg. Jeg var imidlertid interessert i erfaringer fra bokse. (bosch) og det ga du. Andre? Gjerne erfaringer fra bruk.
e-Golf | X75D

Gus1

Beklager.. Vanskelig å komme seg unna "amperegreier" ved snakk om elbil..  ;)

Men da for å oppsummere mine erfaringer fra bruk (om man ser vekk fra tekniske løsninger som kan være negativt for resultatet)

Parker bilen, putt i lader, aktiver lading. -Fungerer utmerket!

Men punchlinen min var at dersom du er obs på dette så får du en optimal løsning, selv om du velger fagfolk (som ofte ikke setter seg inn i dette og helst vil selge deg en vanlig stikkontakt). Både salto og Bosch ladere kan stilles fra 2-16A. Salto anbefaler 13A maks lading ved 16A/2,5mm2 kurs..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Gus1

Salto-laderen har vel 5m kabel om jeg ikke tar helt feil..  :)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Råde

Veldig bra! Sånt kan jeg bruke - takk. Andre med erfaringer?
e-Golf | X75D

Careka

fikk tilbud av forhandler på Bosch lader pris uten moms levert med bilen, ferdig montert 9780.-
men tror at den andre det snakkes om her vil være billigere og bedre, og lengre kabel mer anvennelig.
bestiller ny e-up i morgen,  men kjøper heller den andre laderen,  mye fin info her.
E-up,2015mod
P 85, 2014 mod

Råde

Enig. Nyttig før et valg. Noen med erfaringer fra Salto?
e-Golf | X75D

nofuelno

Sitat fra: Råde på fredag 30. mai 2014, klokken 20:44
Enig. Nyttig før et valg. Noen med erfaringer fra Salto?
Det kan skaffes Salto lader m/ 6 m kabel.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Sandtveit

Har noen erfaringer med laderen fra Garo?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA