Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Problem after winter storage. Charge 100%, Voltage pack 9,0 V

Startet av Flips, søndag 15. juni 2014, klokken 14:43

« forrige - neste »

Flips

Min mors Volkswagen Caravelle er veldig klar for å byttes ut, og i følge mine regnestykker kan vi spare ca. 28.000,- kroner i året hvis vi bytter til en.

I starten hadde jeg bare lyst på Tesla, men dette ble dessverre for dyrt og vi måtte velge en billigere en. Moren min har sett på Nissan Leaf og hun syntes den ser bra ut. Jeg syntes derimot den er ganske kjedelig og at Renault Zoe er kulere, og billigere.

Vi har ikke TN-nett til Zoe'en hjemme, men siden hjemmeladestasjonene gjør 230V IT til 230V TN, og siden man (så vidt jeg vet) kan lade på alle Type 2-stasjoner i Norge tror jeg at det skal gå helt fint selv om bilen bare støtter TN.

Siden jeg er 14 år og ikke kan kjøre er det viktigste for meg design og lydanlegg. For moren min tror jeg ikke så mye annet en pris og plass har så mye å si.

Derfor er mine spørsmål som følgende:

- Hvilken bil er generelt best, hvis man tenker på alt (utstyr, rekkevidde, plass etc.)?

- Hvilken bil har best lydanlegg?

- Kan man feste på et takstativ på disse bilene? (til ski)

- Hvordan er plassen i baksetene på bilene? Er det god nok plass til tre barn på 11, 14 og 16 år?

- Skal det bygges ut flere hurtige Type 2-ladere? Etter det jeg har skjønt er det den beste kontakten, men bare Tesla og Renault bruker den.

Takker for svar!

19quiz76

Vil nok i stor grad avgjøres av behov for lading andre steder enn hjemme. Eks. hytta, bekjente, familie utenbys. Manglende mulighet for lading på standard huskontakt (Schuko) er i mine øyne et stort minus, og alene grunn til å droppe Zoe. De andre kriteriene dine kan jeg ikke nok om til å svare deg på, ville sendt en mail til norsk forhandler som burde kunne svare deg greit.

Merk at Golf kommer i EL-versjon, leveres fra februar 2015 :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Flips

Jeg tror ikke vi trenger å lade noen andre steder enn hjemme, og hvis vi kunne trengt det tror jeg at det går helt fint med de offentlige laderene.

Har sett på e-Golf, men syntes designet er litt kjedelig og så lenge tviler jeg på at vi orker å vente ;)

Takk for hjelpen!

emil

Et par kjappe kommentarer

- Erfaringer her på forumet tilsier at man ikke kan være sikker på å få lade sin Zoe på et hvert Type2 uttak.

- Det finnes takstativ som passer på Leaf.

- Har hatt tre tenåringer (14år, "normal" størrelse) i baksetet på en times kjøretur i Leaf uten noe problemer. Plass til en til foran og masse bagasje bak. I tillegg sitter jeg (186cm) behagelig "bak meg selv".

- Det skal komme flere (semi)hurtige trefase type2 kontakter på Nissan/Kiwi sin store utbygging rundt i landet sammen med CHAdeMO DC lading for Leaf.

- Man får pent brukte (< 10.000km) 2013 model Leaf Tekna med Bose anlegg til en pris ikke langt over ny Zoe. Fortsatt 4 år med garanti igjen.

- Det kommer muligens ladekladd til Zoe som er kompatibel med IT nett (bruker elektrolux her på forumet har noe på gang).


Flips

Sitat fra: emil på mandag 26. mai 2014, klokken 21:08
Et par kjappe kommentarer

- Erfaringer her på forumet tilsier at man ikke kan være sikker på å få lade sin Zoe på et hvert Type2 uttak.

- Det finnes takstativ som passer på Leaf.

- Har hatt tre tenåringer (14år, "normal" størrelse) i baksetet på en times kjøretur i Leaf uten noe problemer. Plass til en til foran og masse bagasje bak. I tillegg sitter jeg (186cm) behagelig "bak meg selv".

- Det skal komme flere (semi)hurtige trefase type2 kontakter på Nissan/Kiwi sin store utbygging rundt i landet sammen med CHAdeMO DC lading for Leaf.

- Man får pent brukte (< 10.000km) 2013 model Leaf Tekna med Bose anlegg til en pris ikke langt over ny Zoe. Fortsatt 4 år med garanti igjen.

- Det kommer muligens ladekladd til Zoe som er kompatibel med IT nett (bruker elektrolux her på forumet har noe på gang).

- Det står i nederste innlegg på denne siden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.45.html at den skal garantert fungere med alle Type 2-stasjoner med 11kW+. På ladestasjoner.no (http://ladestasjoner.no/ladehjelpen/teknologi/25-ladefart) står det at hurtig og semihurtig Type 2 er 400 volt, som så vidt jeg har skjønt alltid er TN. Si ifra hvis dette er helt feil, jeg er litt uvitende i dette faget ;)

- Bra! Takk for svar!

- Godt å høre!

- Hørte om dette, er det slik at Renault ble med i samarbeidet? Da er det veldig gode nyheter!

- Takk for tipset, skal sjekke litt rundt på Finn.no :)

- Genialt! Er det sjanse for at Renault kommer med sin egen løsning som kan ettermonteres?

emil

Alle Type2 som er 11kW eller mer er 400V 3fas TN, men det har vært problemer på stolper (men da 230V 1fas tror jeg) som garantert har vært TN. Denne usikkerheten gjør for min del (og det at jeg er godt fornøyd med min Leaf) at Zoe aldri vil bli vurdert idag. Ikke stol på hva bilselgeren sier.

Nissan og Renault samarbeider jo mye på bilfronten... http://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E2%80%93Nissan_Alliance så ikke unaturlig at de samarbeider om utbygging av lading også.

Tror ikke Renault kommer med egen ladekladd som støtter IT. De baserer seg på hjemmelading med TN (med eller uten ekstra transformator) og aller helst med 3fas lading hjemme for å få kortest mulig ladetid.

Jeg er egentlig ikke i tvil om at Zoe sitt ladesystem med høy effekt (dobbelte av det Tesla kan) AC-lading er fremtiden for elbillading, men spørsmålet er om man skal kjøpe den første bilen som kommer med dette systemet eller kanskje vente på 2. eller 3. generasjon. Zoe er ellers ikke noen direkte ny bil da den har vært på markedet i Europa en stund, men det har vært noen problemer rundt leie/eie av batteripakken i forhold til det norske markedet.

Klykken

#6
Hva med BMW i3? For dyr kanskje? Der er det iallefall et fabelaktig lydanlegg (Harman Kardon), og bilen er heidundrande sprek (170hk og 0-100 på ca 7sek). Sitter godt på veien (trekker på bakhjula), og har litt snerten og sportslig kjørekomfort. Synes denne bilen er mye mer "bil" enn bare et fremkomstmiddel som jeg fikk følelsen av i en Leaf. Zoe har jeg ikke prøvd, så skal ikke uttale meg om den.

Det er en fireseter, så de som sitter bak får det kanskje litt småtrangt om de foran er litt lengre på lesten enn 1.80m og de bak er i samme lengde. Bilen er kul, gjennomført (planlagt som miljøvennlig elbil fra første pennestrek), og er i premiumsegmentet interiørmessig og kvalitetsmessig. Rekkevidden er tilnærmet lik Leaf, golf og Zoe, med mellom 10 til 19mil. Lading er som de aller fleste moderne biler, og passer til så og si alt alt av norsk infrastruktur..

Anbefaler å ta en prøvetur i denne. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

elektrolux

Jeg fikk endelig prøvekjørt Zoe, og likte den svært godt.

Behagelig fjøring, styring, og respons på fartspedalen. Stilig utseende, og smidig størrelse.
Renault har også den beste ladeløsningen av alle bilene slik jeg ser det. Ikke avhengig av dyre hurtigladere.

I eco er den ganske så avslappet, men legger du den i drive drar denne like godt og vel så det som e-Up som jeg syntes er omtrent like sprek som BMW i3. e-Up yter tross alt over 100 kW peak, og med kun 1000 kg merkes det godt.

Håper du klarer å overbevise mor din om en Zoe. Om 4 år er det vel du som skal kjøre denne?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Flips

Hei! Tusen takk for all hjelp!

Først, BMW i3 er ganske kul, men har dessverre for liten plass. Vi er 5 stykker, og jeg er ganske sikker på at det beste vil være en med 4 dører. Ser også at det bare er 14 hurtigladere i Norge som støtter den.

Kult at du likte Zoe! Nærmeste forhandler som har den er på Hamar (vi bor på Lillehammer), så jeg tror ikke vi har tid til å teste den før til neste uke. I følge VG idag hadde den veldig bra rekkevidde om vinteren (bare e-Golf og i-MiEV som er bedre), i tillegg til at det sto at Type 2 er foreslått som EU-standard innen utgangen av 2015. Det er fortsatt en liten mulighet for at det blir for lite plass til oss, og det å gå fra en gigantisk Caravelle med kjempemye bagasjeplass til en liten småbil kan kanskje bli litt uvant, men i mine øyne er det en liten pris å betale når man sparer så mye i året på å eie en!

Igjen, tusen takk for at dere bryr dere om en rookie i elbilmarkedet, og jeg gleder meg til å øvelseskjøre helt utslippsfritt om 2 år ;)

Espen Hugaas Andersen

Hva med Ford Focus?

Den har ikke hurtiglading, men den takler i hvert fall IT nett. Hvis jeg skulle velge mellom Focus og Zoe kun basert på ladeløsning, så hadde jeg nok valgt Focus. Da vet man i hvert fall hva man har å forholde seg til, og man vil ikke ende opp strandet ett eller annet sted.

Focus er betydelig sprekere enn både Zoe og Leaf, og er ganske godt utstyrt.

(Men jeg hadde nok heller valgt Leaf enn både Zoe og Focus.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Flips på tirsdag 27. mai 2014, klokken 18:43
Hei! Tusen takk for all hjelp!

Først, BMW i3 er ganske kul, men har dessverre for liten plass. Vi er 5 stykker, og jeg er ganske sikker på at det beste vil være en med 4 dører. Ser også at det bare er 14 hurtigladere i Norge som støtter den.
Ikke la dette være en faktor. CCS (som i3, e-Up!, e-Golf bruker) er nok den pluggen som vil være vanligst om 5-10 år. Dette er pluggen som EU går for.

CCS er Type 2 med to ekstra jumbopinner for overføring av høy effekt. Man kan plugge en Type 2 kabel rett inn en bil med CCS plugg. Leaf, f.eks, trenger en overgangskabel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Flips

Hvis vi skal på lange turer tror jeg hurtiglading er et must, og jeg syntes egentlig det høres bedre ut med en bil der hurtiglading er mulig noen få steder i stedet for ingen steder. Har også hørt at batteripakken bruker opp halve bagasjerommet, og vi trenger en del plass. I tillegg må det vel være ganske dårlig for vektfordelingen å plassere batteripakken der?

Trodde Type 2 var den pluggen EU satset på, jeg..? Uansett blir dessverre i3 for liten og litt for langt over budsjettet. Jeg vet ikke helt hvor mye det er på, men tviler på at vi kommer til å bruke noe særlig over 210-230k.

emil

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:04
CCS er Type 2 med to ekstra jumbopinner for overføring av høy effekt. Man kan plugge en Type 2 kabel rett inn en bil med CCS plugg. Leaf, f.eks, trenger en overgangskabel.

Nja...

Har du Type2/Combo/CCS på bilen og Type2 stolpe bruker du en Type2-Type2 kabel. Har du f.eks en Leaf eller Trilling bruker du en Type2-Type1 kabel. Eneste forskjellen idag er at alle biler med Type2 kontakt leveres med Type2-Type2 kabel mens man med Leaf/Trilling må kjøpe Type2-Type1 kabelen selv.

Annet enn for private hjemmeladere (og kanskje noe på enkelte bilbutikker) vil du vel neppe møte ladestasjoner med fastmontert Type2 kabel.

EU-standarden det nevnes har primært vært for AC lading, og så lenge Japan og Korea leverer haugevis med CHAdeMO biler vil det fortsatt være DC lading med CHAdeMO kabel tilgjengelig (kabelen til bilen er jo bare en brøkdel av totalkostnaen for hurtigladeren og styresignalene er kun programvare). Men som nevnt før tror jeg AC lading som Zoe har (men da helst IT-kompatibel) kommer til å overta for både CHAdeMO og CCS når de neste generasjonene med elbiler kommer på markedet.

Espen Hugaas Andersen

Type 2 er det som vil satses på for vekselstrømslading (AC), CCS er det det som satses på for likestrømslading (DC).

En bil utstyrt med CCS plug vil kunne koble seg til både Type 2 og CCS ladestasjoner. Fra CCS vil den kunne benytte seg av noen titalls kW, da DC lading forbigår den innebygde laderen i bilen, men den vil ikke nødvendigvis kunne benytte seg av mer enn 3,3 kW fra Type 2, da dette kommer an på den innebygde laderen.

En bil utstyrt med Type 2 plugg vil ikke kunne koble seg til en CCS lader, men som oftest vil det være en Type 2 tilgjengelig. Effekten på denne kan variere mellom 3,3 kW og 43 kW, og dette begrenses så av laderen innebygget i bilen.

Per dags dato finnes det 5 stk 43 kW Type 2 i Norge, mens det er 18 stk CCS med 40-50 kW. I tillegg er det også planer om mer enn 50 stk CCS, mens det er planer om kun 2 stk 43 kW Type 2. Man kan ikke forvente veldig mange 43 kW Type 2, så lenge det er kun en bil i verden som benytter seg av dette - Renault Zoe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emil på tirsdag 27. mai 2014, klokken 19:25Men som nevnt før tror jeg AC lading som Zoe har (men da helst IT-kompatibel) kommer til å overta for både CHAdeMO og CCS når de neste generasjonene med elbiler kommer på markedet.
Det tror ikke jeg. 40-50 kW er tilstrekkelig på kort sikt, men på lang sikt vil vi måtte komme oss opp i 100-200 kW området. Da vil den innebygde laderen bli alt for dyr. Dagens Type 2 støtter heller ikke mer enn 43 kW (men så klart kunne man gå over til Tesla-varianten som støtter i hvert fall 135 kW). Dagens CCS støtter 90 kW, og om man også integrerte Tesla-variant Type 2 ville denne kunne støtte 225 kW på sikt. Med mindre modifikasjoner på DC-pinnene til CCS vil man trolig klare å komme seg over 300 kW.

Altså - CCS er i dag bedre enn Type 2 for høye effekter, og vil på sikt fortsatt kunne være bedre enn Type 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA