Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

JLafton

Da har det kommet opp ny lader ved mc'ern i Sarpsborg. Kjørte forbi der i stad, å det sto en Leaf å ladet på den.  :)
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Charge and Drive

Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Hansi

Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.

Vil gjerne rose dere for å være aktive på forumet, og å installere driftssikre(?) ladere på noen av stedene dere har slitt med problematiske ladere. Veldig bra :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift ...

Utbygging av pålitelige hurtigladenettverk er det neste store steget for å sikre at også elbiler med moderat batteristørrelse kan bevege seg over større områder. Folk flest har ennå ikke oppdaget hvilke muligheter dette faktisk gir.

På tross av all kritikken så er dere ladeheltene :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hpe

Kjørte fredag min e-Golf fra Lysaker til Brumunddal. Planen var å hurtiglade et kvarter på CCS-laderen McD Gardermoen, men den fungerte ikke – selv etter at den ble restartet av kundeservice. Ladet tre kvarter på type 2-uttaket, og kjørte videre i svært moderat fart. Kom til Brumunddal, og der fungerte heller ikke CCS-laderen. Pålitelighet må være førsteprioritet. Det er ingen vits i å sette opp mange ladestasjoner, når brukerne ikke kan være trygg på at de fungerer.

Når jeg kom frem fredag kveld hadde jeg 1 km igjen på batteriet. Heldigvis fikk jeg lada med vanlig stikk når jeg kom frem.

Joakim Sveli

#290
HPE: send meg gjerne en beskrivelse på pm av hvordan det så ut da du forsøkte og lade, om du benyttet brikke eller sms og hvordan feilen utartet seg.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

JanBrede

Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.

Godt å se at dere har tatt grep :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

Marius Engel


Sitat fra: hpe på søndag 28. september 2014, klokken 15:43
Kjørte fredag min e-Golf fra Lysaker til Brumunddal. Planen var å hurtiglade et kvarter på CCS-laderen McD Gardermoen, men den fungerte ikke – selv etter at den ble restartet av kundeservice. Ladet tre kvarter på type 2-uttaket, og kjørte videre i svært moderat fart. Kom til Brumunddal, og der fungerte heller ikke CCS-laderen. Pålitelighet må være førsteprioritet. Det er ingen vits i å sette opp mange ladestasjoner, når brukerne ikke kan være trygg på at de fungerer.

Når jeg kom frem fredag kveld hadde jeg 1 km igjen på batteriet. Heldigvis fikk jeg lada med vanlig stikk når jeg kom frem.

Hvorfor er alle BKK sine ladere oppe å gå 99,9% av tiden?... Det høres jo ut som dette er umulig for alle andre...

emil

Sitat fra: Marius Engel på mandag 29. september 2014, klokken 16:32

Sitat fra: hpe på søndag 28. september 2014, klokken 15:43
Kjørte fredag min e-Golf fra Lysaker til Brumunddal. Planen var å hurtiglade et kvarter på CCS-laderen McD Gardermoen, men den fungerte ikke – selv etter at den ble restartet av kundeservice. Ladet tre kvarter på type 2-uttaket, og kjørte videre i svært moderat fart. Kom til Brumunddal, og der fungerte heller ikke CCS-laderen. Pålitelighet må være førsteprioritet. Det er ingen vits i å sette opp mange ladestasjoner, når brukerne ikke kan være trygg på at de fungerer.

Når jeg kom frem fredag kveld hadde jeg 1 km igjen på batteriet. Heldigvis fikk jeg lada med vanlig stikk når jeg kom frem.

Hvorfor er alle BKK sine ladere oppe å gå 99,9% av tiden?... Det høres jo ut som dette er umulig for alle andre...

Nå kjenner jeg ikke BKK sine ladere, men der de var tidlig ute (som f.eks GrønnKontakt) og satte opp CHAdeMO ladere fra ABB har det etter hva jeg har sett vært minimalt med problemer. Hadde 7 ladestopp på tre forskjellige typer ABB-ladere på lørdag uten et eneste problem.

ganton

Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.
Etter å ha fått mail fra fortum om disse laderne bestemte jeg meg optimisktisk for å teste CCS i Sarpsborg, heldigvis måtte jeg ikke lade for det første som skjedde med denne helt nye ABB laderen etter å ha satt den i bilen er en klikkelyd og så står det Out of order!
Kjører BMW i3. Testes ikke disse laderen med virkelige biler før montørene drar derfra?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)


JLafton

Testen den nye i Sarpsborg med en Leaf nå. Å det fungerte ikke. Fikk bare opp melding om kommunikasjons problemer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

ganton

Finnes det noen online ressurser som kan gi pålitelig status på Fortum sine ladere ?
For Sarpsborg-laderen har det på http://map.chargedrive.nostått occupied helt siden jeg først begynte å sjekke i går kveld etter det mislykkede ladeforsøket. På Sandvika (planla å bruke imorgen) står det out of order. Her er det forresten tre statussymboler, betyr det står 3 ladestasjoner her eller skiller man på AC, CCS og Chademo, hvem er hvem i tilfelle?

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet ser det grønt ut både i Sarpsborg og Sandvika.

Til fortum og andre operatører:

Etter min oppfatning burde dette være prioriteten (dvs i dagens virkelighet med mye feil på laderene):
1. Oppdatert operativ status (kortsiktig: burde være lett å få til hvis det kan leses near realtime status fra laderne og oppdateres i Nobil)
2. Oppetid (kortsiktig: reservedeler eller resetting av hva det enn er som må resettes, langsiktig: bedre ladere, testet bedre)
3. Flere ladere (langsiktig, men ikke noe poeng sålenge  oppetid og status suger)

Sålenge kundene FORVENTER (etter å ha sjekket status) at laderen er operativ er det ofte KRISE om den allikevel ikke gjør det. Vet de det på forhånd så kan kanskje  tilpasse seg/unngå turen.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.
Etter å ha fått mail fra fortum om disse laderne bestemte jeg meg optimisktisk for å teste CCS i Sarpsborg, heldigvis måtte jeg ikke lade for det første som skjedde med denne helt nye ABB laderen etter å ha satt den i bilen er en klikkelyd og så står det Out of order!
Kjører BMW i3. Testes ikke disse laderen med virkelige biler før montørene drar derfra?

Ringte du Fortum da den feilet eller kjørte du bare videre?

Tror nok neppe at montørenne har med seg i3, eGolf, eUp, Leaf, Trilling og Soul når de er ute på oppdrag.

Thomas Parsli

Streng tatt holder det jo ikke å ha med seg 6 forskjellige biler for å teste laderen, de må ha forskjellig firmware også :) Tipper en 25-30 biler vil gi rundt 90% dekning...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA