Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 01. september 2014, klokken 17:44
Rio, jeg er helt realistisk, selv om det kanskje ikke passer i din verden..

Da må de finne en annen løsning. Jeg har erfaring med offshorebransje (og "onshore") hvor man MÅTTE ha ting i orden før eks. gasstanker kom for å hente gass eller andre ting. Man kan si mye rart om den bransjen, men etter noen hendelser har jeg sett hvordan smarte og kreative mennesker kan få til det mest utrolige, uten at det nødvendigvis trenger å bli en stor merkostnad.

Det samme gjelder byggebransjen, når det sitter folk som er samarbeidvillige og som bruker muligheter for å løse problemer så er det aller meste mulig.

Jeg har snakket med mange "på toppen", og når det kniper til har det ALLTID vert en løsning allikevel når man forstår at ting må ordnes. Bak kontrakter, underskrifter og avtaler må du ikke glemme at det sitter mennesker som har mulighet til å bestemme mye, sammen. Desverre er de ikke ofte alltid like flink til å snakke sammen og ta opp telefonen for å bli enig.

Jeg tviler på at det ikke finnes noen løsning i hele verden på dette problemet for ett stort firma som fortum. Du mener kanskje ikke at det finnes noen annen løsning, men da har du fortsatt noe å lære om problemløsing.

Og det er nettopp det jeg mener med å være urealistisk - å sammenligne noen hurtigladere (som knapt er i bruk selv når alle virker, og som Fortum har omtrent null inntekt på), med hvilke ressurser man har tilgjengelig i offshorebransjen for å reparere gasstankere er bare virkelighetsfjernt.

Kritiser gjerne fabrikanten av laderene for ikke å levere deler, men det kan rent faktisk neppe Fortum gjøre noe som helst med. Dette er en bigeskjeft på en bigeskjeft for Fortum og for Nissan. De har, uten tvil, forsøkt å gjøre dette med de beste intensjoner, og når delene ikke er tilgjengelig og leverandøren ikke har dem (og det ikke er andre) så kan ikke Fortum gjøre noe fra eller til. Sånn i den virkelige verden, selvsagt.

I fantasiverdenen, derimot, kan man gjøre alt man ønsker.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 01. september 2014, klokken 17:53
Istedenfor å skjelle ut Fortum (samme hvor fristende og/eller velfortjent det måtte være) syns jeg heller vi skal berømme de for å være på forumet og være villige til å svare på så betente temaer!

Når så dere noen fra Ishavsveien, Salto eller Grønn Kontakt gå i dialog med kundene sine?

Thomas
(som tror mange i Fortum skammer seg over status på Hurtigladerene)

Nettopp!

Fortums folk synes neppe dette er morsomt, de heller.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Å slenge ut hvor fortreffelig sin egen bransje er kan bli underholdende (Mongstad, Tress 90, Golf), men sier lite om hvor krevende det er å holde CHAdeMO ladere oppe.

Statoil hadde flere års innkjørinsproblemer (Økern åpnet i 2011 og det var problemet i 2012/2013), ABB slet en del med sine (selv om de var plassert i tilknytning til eget bygg og ble brukt internt).

Jeg sier ikke at Fortum gjør en god jobb, men at CHAdeMO muligens er elendig og at produsentene gjør en dårlig jobb. Og til de som tror det bare er å avtale seg ut av problemet -hvordan tror dere produsentene priser produktene sine?!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Marius Engel


Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 18:09
Sitat fra: Marius Engel på mandag 01. september 2014, klokken 17:44
Rio, jeg er helt realistisk, selv om det kanskje ikke passer i din verden..

Da må de finne en annen løsning. Jeg har erfaring med offshorebransje (og "onshore") hvor man MÅTTE ha ting i orden før eks. gasstanker kom for å hente gass eller andre ting. Man kan si mye rart om den bransjen, men etter noen hendelser har jeg sett hvordan smarte og kreative mennesker kan få til det mest utrolige, uten at det nødvendigvis trenger å bli en stor merkostnad.

Det samme gjelder byggebransjen, når det sitter folk som er samarbeidvillige og som bruker muligheter for å løse problemer så er det aller meste mulig.

Jeg har snakket med mange "på toppen", og når det kniper til har det ALLTID vert en løsning allikevel når man forstår at ting må ordnes. Bak kontrakter, underskrifter og avtaler må du ikke glemme at det sitter mennesker som har mulighet til å bestemme mye, sammen. Desverre er de ikke ofte alltid like flink til å snakke sammen og ta opp telefonen for å bli enig.

Jeg tviler på at det ikke finnes noen løsning i hele verden på dette problemet for ett stort firma som fortum. Du mener kanskje ikke at det finnes noen annen løsning, men da har du fortsatt noe å lære om problemløsing.

Og det er nettopp det jeg mener med å være urealistisk - å sammenligne noen hurtigladere (som knapt er i bruk selv når alle virker, og som Fortum har omtrent null inntekt på), med hvilke ressurser man har tilgjengelig i offshorebransjen for å reparere gasstankere er bare virkelighetsfjernt.

Kritiser gjerne fabrikanten av laderene for ikke å levere deler, men det kan rent faktisk neppe Fortum gjøre noe som helst med. Dette er en bigeskjeft på en bigeskjeft for Fortum og for Nissan. De har, uten tvil, forsøkt å gjøre dette med de beste intensjoner, og når delene ikke er tilgjengelig og leverandøren ikke har dem (og det ikke er andre) så kan ikke Fortum gjøre noe fra eller til. Sånn i den virkelige verden, selvsagt.

I fantasiverdenen, derimot, kan man gjøre alt man ønsker.

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal diskutere dette med meg. Får jeg ikke lov å si min mening, og dele mine synspunkt og erfaringen uten å bli kritisert (i denne tråden også) og kalt fjern? Dette blir sannsynligvis mitt siste inlegg i denne tråden, for jeg har bedre ting å bruke energien min på enn å diskutere med deg en gang til. Spesielt med sånne slitsomme diskusjoner hvor ting dreier seg om små detaljer som blir sagt i stedet for det saken handler om.

Som vanlig fant du en liten ubetydelig ting å henge deg opp i. Jeg skrev ett langt inlegg med mye mer informasjon enn det du tydeligvis fikk med deg. Uten å kommentere det eksempelet alt for mye dro jeg fram offshoreeksempelet fordi det er håndfaste ting jeg kan relatere til. På en rigg har man faktisk ikke mye ressurser tilgjengelig. Da trenger man å få ting levert med båt, eller helikopter hvis det er småting som trengs. Uten det må man ta det man har, og klare seg med dem man har. Derfor trakk jeg fram at "SMARTE og KREATIVE MENNESKER kan få til det mest utrolige, uten at det nødvendigvis trenger å bli en stor merkostnad". Det eneste som er fjernt her er at du klarte å få dette til å handle om penger, og at dette ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Poenget seilte deg rett forbi...

Hva med eksempelet om min erfaring fra byggebransjen? Var det like fjernt også? Har en byggmester, elektriker eller entrepenør ubegrenset ressurser, til og mannskap i forhold til Fortum? Tror ikke det.

Forskjellen er her at for fortum sin del er det ikke slik at de MÅ få laderene oppe å gå snarest. Det er ingen megakrise om de ikke virker, for da måtte de ha funnet en løsning, om enn en midlertidig, kjapt. Det går mest utover de elbileierene, og spesielt pendlerene som er avhengig av å få ladet elbilen sin.

Midertidige ladepunkt, alternative ladepukt, låneladere, semihurtigladere, midlertidige tregladepunkt, midlertidige mode 3 ladere, 32A ladere, midlertidig byggestrømskap tilkoblet laderens forsyning (mange elbiluttak)... Jeg bare slenger ut med masse muligheter som kunne ha blitt benyttet for å sørge for god oppetid på laderene, eller ihvertfall noen lademuligheter, og har ikke tenkt å ramse opp hundrevis av muligheter. Jeg startet som elektriker, så jeg er vant med å se mulige løsninger.

Du finner gjerne en filleting å kommentere nå også, for hovedbudskapet glir vel rett forbi denne gangen og. Vi trenger også "problemorienterte mennesker" (som du sier "det er neppe noe fortum kan gjøre"), men det er ikke de som kommer med de gode løsningene...

Rio

Hvem hadde du tenkt skulle betale for det?

(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport, Nissan leverer laderne (eller leverer ikke ladere ;) ), og McDonald leverer plassen.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ona IX

Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 19:13
Hvem hadde du tenkt skulle betale for det?

(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport, Nissan leverer laderne (eller leverer ikke ladere ;) ), og McDonald leverer plassen.)

De som betaler for innkjøpet av hurtigladeren vel? Bedre å ha en liten type 2 boks ved siden av som kan benyttes når du laderen er nede. Liten kostnad når man uansett skal sette opp en dc lader!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Rio

Sitat fra: Ona IX på mandag 01. september 2014, klokken 19:25
Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 19:13
Hvem hadde du tenkt skulle betale for det?

(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport, Nissan leverer laderne (eller leverer ikke ladere ;) ), og McDonald leverer plassen.)

De som betaler for innkjøpet av hurtigladeren vel? Bedre å ha en liten type 2 boks ved siden av som kan benyttes når du laderen er nede. Liten kostnad når man uansett skal sette opp en dc lader!

Men det er ikke Fortum som betaler for det, men Nissan som skal levere laderen... (som påpekt flere ganger)

Dessuten har vel Fortum satt opp Type 2 bokser både på Frogner og på Gardermoen?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

svingen

går litt hett får seg,og det gjorde det nok får flere enn meg i den debaten her.
får vel se det posetive og det kan ikke bli være enn de "luringene" her http://www.ishavsveien.no/aktuelt/
Hadde en lang prat med en i transnova i dag vedrørende ishaveien og mitt syn på saken.
tyskerene lager sikkert mye bra og flott,men og kommer med den CSC standeren sin kunne dem holdt får seg selv syns jeg......er vel i korte trekk den som gjør att det her går som det går nå satt på spisen......

Føler det er reprise av chademo oppstart problemer osv,så gikk det seg til etter en stund,så rykker man lixom tilbake igen til start når csc saken kom.....

ja ja nå går det mot vinter og da er det ikke mange lang turer jeg er på,får håpe ting er i orden igjen til sommeren og lang turene blir aktuelt igjen :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Thomas Parsli

#278
Sitat fra: svingen på mandag 01. september 2014, klokken 23:56
går litt hett får seg,og det gjorde det nok får flere enn meg i den debaten her.
får vel se det posetive og det kan ikke bli være enn de "luringene" her http://www.ishavsveien.no/aktuelt/

Fra http://www.ishavsveien.no/aktuelt/
"Laderne MÅ virke når elbilistene kommer for å lade"

Dette fra sammen gjengen som setter hengelås på laderen ved Moss uten noen informasjon...

Jeg vil heller kalle de idioter, sarkasmen i "luringer" blir for subtil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 19:13
(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport

Det er vel litt av poenget med å ta over driftinga og, at man har kun en part og forholde seg til.

Det er kanskje Nissan som ikke kan levere deler, kanskje Nissan har problemer med å få tak i en annen del fra en underleverandør, som ikke får tak i sine deler fra produsenten sin igjen fordi en av slavearbeiderne i Uganda er syk.

At vi som sluttkunder skal forholde oss til leddene under Fortum er ganske absurd spør du meg.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 02. september 2014, klokken 08:57
Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 19:13
(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport

Det er vel litt av poenget med å ta over driftinga og, at man har kun en part og forholde seg til.

Det er kanskje Nissan som ikke kan levere deler, kanskje Nissan har problemer med å få tak i en annen del fra en underleverandør, som ikke får tak i sine deler fra produsenten sin igjen fordi en av slavearbeiderne i Uganda er syk.

At vi som sluttkunder skal forholde oss til leddene under Fortum er ganske absurd spør du meg.

Man skal forholde seg til Fortum, men man kan ha to tanker i hodet samtidig. Det er offentlig informasjon at dette er med Nissan og McDonald. Det står Nissan på laderne på Gardermoen og Frogner (før den ble byttet).



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Charge and Drive

Det er ingen tvil om at vi ikke er tilfreds med situasjonen slik den er nå og vi har defor besluttet å bytte ut hurtigladeren på McD Gardermoen, noe som ble gjort i går.

Vi vurdere fortløpende om vi skal bytte ut flere.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

svingen

@Charge and Drive det er jo veldig bra! :)
Håper dere har noen igjen til og dekke nedover E18 som kanskje er i planene har jeg sett (facebook) her er det og store behov :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Rio

Det ser jo ut som om det meste av hurtigladere er oppe og går nå, på Hurtigladerstatussiden. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel


Sitat fra: Rio på mandag 01. september 2014, klokken 19:13
Hvem hadde du tenkt skulle betale for det?

(Husk at Fortum er ansvarlig for betaling og kundesupport, Nissan leverer laderne (eller leverer ikke ladere ;) ), og McDonald leverer plassen.)


Sitat fra: Charge and Drive på tirsdag 02. september 2014, klokken 22:40
Det er ingen tvil om at vi ikke er tilfreds med situasjonen slik den er nå og vi har defor besluttet å bytte ut hurtigladeren på McD Gardermoen, noe som ble gjort i går.

Vi vurdere fortløpende om vi skal bytte ut flere.

Nemmen, ser man det!

Ingenting er visst umulig i den fantasiverden vi lever i :)

Godt at noen klarer å se  at det finnes (opplagte) LØSNINGER, og ikke bare problemer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA