Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: el-snorre på torsdag 28. august 2014, klokken 21:44
Sørlandet bilsenter vil ikke være på ladekartet...

Da blir det til at jeg kommer til å anse den laderen som ikke-eksisterende og at jeg alltid vil planlegge for saktelading i sørlandsparken ved behov eller hurtiglade på GrønnKontakt hvis jeg skal helt inn til sentrum.

Så er det litt dumt at GrønnKontakt sin kommende i Lillesand skal plasseres helt nede på brygga i sentrum, den burde ha vært i nærheten av E18.

nofuelno

Sitat fra: emil på torsdag 28. august 2014, klokken 21:53
Sitat fra: el-snorre på torsdag 28. august 2014, klokken 21:44

Så er det litt dumt at GrønnKontakt sin kommende i Lillesand skal plasseres helt nede på brygga i sentrum, den burde ha vært i nærheten av E18.
Det er jo flott at GrønnKontakt har begynt å tilby lading til kommende generasjon av elbåter også ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

Charge and Drive

Sitat fra: emil på mandag 25. august 2014, klokken 19:47
Sitat fra: X-Trail på mandag 25. august 2014, klokken 19:41
Ser på Facebook at Sørlandets Bilsenter er oppe og går igjen :)Har visst byttet tilbake til den opprinnelige sgte laderen og kan betale med kort. 44kr for 20 min.

Dette var gode nyheter. Kan ikke huske at det var noe særlige problemer før den nye laderen og Fortum kom på banen der, men det er ikke den hurtigladeren jeg har ladet mest på. Skal sansynligvis i den retningen imorgen så da får man ta en kikk. Heldigvis er jeg ikke avhengig av ladestopp når jeg kjører tur/retur fra Arendal.

Laderen hadde vært i drift en god stund før vi i Fortum overtok driften. Vi var ansvarlig for kundegrensesnittet, dvs betaling, brukersupport etc. At laderen hadde tekniske problemer som ikke ble fikset var leverandøren av laderen sitt ansvar. Dette har desverre skadet Fortum selv om vi ikke hadde ansvar for det tekniske.

Vi vil allikevel beklage kundenes opplevelse av hurtigladeren ute av drift.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

goggo

#258
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 29. august 2014, klokken 23:17
Laderen hadde vært i drift en god stund før vi i Fortum overtok driften. Vi var ansvarlig for kundegrensesnittet, dvs betaling, brukersupport etc. At laderen hadde tekniske problemer som ikke ble fikset var leverandøren av laderen sitt ansvar. Dette har desverre skadet Fortum selv om vi ikke hadde ansvar for det tekniske.

Vi vil allikevel beklage kundenes opplevelse av hurtigladeren ute av drift.

Dette utsagnet var verre enn jeg i min villeste fantasi kunne forestille meg.

Dette er tilsynelatende et offisielt innlegg fra Fortum, siden brukernavnet er "Charge and Drive", men jeg håper jo for Fortum sin del og for Fortum sine aksjonærer og deres kunder i andre markeder at dette ikke er representativ holdning for Fortum som konsern.

Selvfølgelig! er det Fortum sitt ansvar når dere erkjenner at "vi i Fortum overtok driften".
Jeg vet ikke om noen bransjer eller seriøse norske bedrifter der en slik holdning som dette (vi har bare ansvar for driften - eventuelle problemer er ikke vårt ansvar) er gjeldende.

Riktignok er det tilfeller hvor man kan mistenke at slike holdninger er gjeldende, men at en bedrift offisielt uttaler seg på en slik måte - se det har jeg ikke opplevd tidligere.

Det er bare for jævlig at vi elbilister tilsynelatende har blitt belemret med to aktører som tilsynelatende ikke har noe respekt og forståelse for kundene/brukerne sine faktiske behov; nemlig Fortum og Ishavsveien  :'(

Mvh
Hugo Hvidsten
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

JLafton

Da fungerte heller ikke chademo laderen i Apenesfjellet i Fredrikstad når jeg kom dit i kveld. Da den prøvde å få kontakt med bilen, kom det bare melding om feil med hurtiglader. Ringte kundeservice, men dem fikk ikke gjort noe.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

svingen

#260
Sitat fra: goggo på lørdag 30. august 2014, klokken 07:19
Sitat fra: Charge and Drive på fredag 29. august 2014, klokken 23:17
Laderen hadde vært i drift en god stund før vi i Fortum overtok driften. Vi var ansvarlig for kundegrensesnittet, dvs betaling, brukersupport etc. At laderen hadde tekniske problemer som ikke ble fikset var leverandøren av laderen sitt ansvar. Dette har desverre skadet Fortum selv om vi ikke hadde ansvar for det tekniske.

Vi vil allikevel beklage kundenes opplevelse av hurtigladeren ute av drift.

Dette utsagnet var verre enn jeg i min villeste fantasi kunne forestille meg.

Dette er tilsynelatende et offisielt innlegg fra Fortum, siden brukernavnet er "Charge and Drive", men jeg håper jo for Fortum sin del og for Fortum sine aksjonærer og deres kunder i andre markeder at dette ikke er representativ holdning for Fortum som konsern.

Selvfølgelig! er det Fortum sitt ansvar når dere erkjenner at "vi i Fortum overtok driften".
Jeg vet ikke om noen bransjer eller seriøse norske bedrifter der en slik holdning som dette (vi har bare ansvar for driften - eventuelle problemer er ikke vårt ansvar) er gjeldende.

Riktignok er det tilfeller hvor man kan mistenke at slike holdninger er gjeldende, men at en bedrift offisielt uttaler seg på en slik måte - se det har jeg ikke opplevd tidligere.

Det er bare for jævlig at vi elbilister tilsynelatende har blitt belemret med to aktører som tilsynelatende ikke har noe respekt og forståelse for kundene/brukerne sine faktiske behov; nemlig Fortum og Ishavsveien  :'(

Mvh
Hugo Hvidsten

Ja det her var jo "kjent" tanke gang fra it-drift .
Utfordringen her er jo som fortum sier att dem har tatt på seg ansvaret får betalingsdelen og skal være SPOC (er vel ingen andre vanlig kunde kan ringe) og ut fra det her høres det ut som det ikke er noe SLA krav noen av veiene? om betalings løsningen er nede eller laderen er nede er det ingen som får noe svi økenomisk osv,så da blir det vel som det blir.

Uansett så er det fortum som blir skadelidende her siden det er dem sin omtale som blir kjent,en forbrukere sjekker jo ikke opp avtaler/underleverandører osv.

Er jo og intresant att fortum går med på slike avtaler,jeg ville ikke hat drifts ansvaret med en slik avtale,men her er det tydlighvis mere fokuser på intjening eller omdøme.

Jeg vil tro tilfelle her er att forum får en % andell av salget og "kunden" som har hurtigladeren må fikse resten....så inser vel kunden att man kan like greit drifte det her selv noe som han egetlig alt gjør ;)

ble jo godt utfall til slutt da,men kjedlig att hurtiglader blir oppfattet som en helt ny måte og betale på....er jo ikke akuratt nytt og måtte betale får bruke av ting,se bare på parkering osv.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

Sitat fra: svingen på søndag 31. august 2014, klokken 11:44
her er det tydlighvis mere fokuser på intjening eller omdøme.

Ja jeg er helt enig med deg jeg nabo @svingen , selv om jeg ikke er så diplomatisk i mine uttalelser som deg :)
Jeg har selv jobbet med IT drift, og vi hadde vært konkurs etter et par måneder hvis vi hadde forsøkt å levere oppetider så dårlige som det Fortum har her :)

Når det fokus på inntjening, så tror jeg det er enda enklere enn det du sier:
Nå er det mulig å få 100% støtte fra Transnova til installasjon av hurtigladere (side 34, punkt 4.8 i Transnova's ladestrategi sier For å bidra til etableringer i korridorer vil Transnova derfor fjerne grensen både på maksbeløp og prosentsats)

Så jeg tror at hele fokuset er på å få så mye støtte som mulig til investeringer, og at de har rett og slett ikke seriøst har tatt hensyn til at dette skal driftes i det hele tatt.  De håper vel på at inntjeningen fra brukerne skal dekke driftsomkostningene, men slik vil det ikke være inntil de får brukbar oppetid og brukerne kan stole på at de virker.

Ikke vet jeg - men "merkelig" er nå hele greia, for å forsøke å moderere mine uttallelser...

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rio

Sitat fra: goggo på søndag 31. august 2014, klokken 18:24
Sitat fra: svingen på søndag 31. august 2014, klokken 11:44
her er det tydlighvis mere fokuser på intjening eller omdøme.

Ja jeg er helt enig med deg jeg nabo @svingen , selv om jeg ikke er så diplomatisk i mine uttalelser som deg :)
Jeg har selv jobbet med IT drift, og vi hadde vært konkurs etter et par måneder hvis vi hadde forsøkt å levere oppetider så dårlige som det Fortum har her :)

Når det fokus på inntjening, så tror jeg det er enda enklere enn det du sier:
Nå er det mulig å få 100% støtte fra Transnova til installasjon av hurtigladere (side 34, punkt 4.8 i Transnova's ladestrategi sier For å bidra til etableringer i korridorer vil Transnova derfor fjerne grensen både på maksbeløp og prosentsats)

Så jeg tror at hele fokuset er på å få så mye støtte som mulig til investeringer, og at de har rett og slett ikke seriøst har tatt hensyn til at dette skal driftes i det hele tatt.  De håper vel på at inntjeningen fra brukerne skal dekke driftsomkostningene, men slik vil det ikke være inntil de får brukbar oppetid og brukerne kan stole på at de virker.

Ikke vet jeg - men "merkelig" er nå hele greia, for å forsøke å moderere mine uttallelser...

Hugo

For å moderere meg tilsvarende så synes jeg uttalelsene dine er rimelig langt ute på et sted med grønne enger og granskog! ;)

Fortum er et internasjonalt milliardkonsern - deres "gode navn og rykte" er nok verd mye mer enn pengene de får fra Transnova.

Samtidig er det slik at i et stort firma så følger man kontrakter, og hvis vedlikehold av laderen er andres ansvar, så forsøker man å få dem til å gjøre jobben, men man kan ikke gjøre det. Heller ikke juridisk.

Dersom Nissan velger å ta 3 måneder på å levere deler, og så sende dem med en langsom båt fra Japan, så kan Fortum "hyle og skrike", men neppe mye mer.

Du bør også kunne forstå konseptet av et delt ansvar, kontrakter, juridiske spissfindigheter, osv.

Det som har vært Fortums feil her er at de har påtatt seg å fronte hurtigladerne (deres navn og rykte), uten å ha forsikret seg godt nok fra leverandøren av hurtigladerne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hansi

Jeg syns også goggo/Hugo uttaler seg litt sterkt her. Jeg er enig i at det ikke er bra med så lang nedetid, men det er helt sikkert ingen ønskesituasjon for Fortum heller, og jeg er sikker på at de arbeider for å løse det.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

goggo

#264
Sitat fra: Hansi på søndag 31. august 2014, klokken 19:17
Jeg syns også goggo/Hugo uttaler seg litt sterkt her. Jeg er enig i at det ikke er bra med så lang nedetid, men det er helt sikkert ingen ønskesituasjon for Fortum heller, og jeg er sikker på at de arbeider for å løse det.

OK, @rio og @hansi. Jeg tar deres meninger til etterretning. Jeg er klar over at det er veldig sterke uttallelser jeg har kommet med her, men jeg står 100% for det jeg har sagt og det er også derfor jeg har underskrevet med fullt navn på de to postene der jeg har vært mest kritisk til Fortum og Ishavsveien og Transnova - slik at det skal være fullt mulig for dem å imøtegå meg hvis de ønsker dette.

Jeg kunne ha  kverulert og kommet med mange repeterende argumenter for det jeg har uttalt, men velger å ikke gjøre dette da jeg ikke tror det er noe å oppnå med det.

Ha en fortsatt god dag.

Hugo


Jeg ønsker ikke å skade Fortum eller andre, det eneste jeg ønsker er at det skal komme noen på banen og forsøke å rydde opp i den situasjonen vi har nå rundt hurtigladerne.
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Rio

Og det er greit, Goggo, men det føles som om du har feil adressat på tiraden din, ettersom (etter det jeg vet) det er Nissan som ikke leverer deler til Fortum...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Fortum sitt ansvar uansett. Å skylde på andre forhold kan alle gjøre. Det er de som alltid har en unnskyldning for alt, så er det de som alltid finner en måte å løse ting på.

Dersom nissan ikke kan levere deler må fortum få deler en annen plass. Skifte leverandør. Skifte til en annen type lader. Plassere ut en ny lader. Gi ansvaret til noen som kan fikse dette. Det finnes mange muligheter for dem som ikke bare ser problemer. Nytter ikke å sitte måneder å vente på at ingenting skal skje...

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 01. september 2014, klokken 16:41
Fortum sitt ansvar uansett. Å skylde på andre forhold kan alle gjøre. Det er de som alltid har en unnskyldning for alt, så er det de som alltid finner en måte å løse ting på.

Dersom nissan ikke kan levere deler må fortum få deler en annen plass. Skifte leverandør. Skifte til en annen type lader. Plassere ut en ny lader. Gi ansvaret til noen som kan fikse dette. Det finnes mange muligheter for dem som ikke bare ser problemer. Nytter ikke å sitte måneder å vente på at ingenting skal skje...

Forsøk å være litt realistisk.

De har en kontrakt med Nissan og McDonald, og da er det ikke bare å si "ja, nå får vi ladere fra ABB" i stedet. Dette er ikke kjøp av en flaske Cola - det er juridiske kontrakter å forholde seg til, hvor det med stor sikkerthet står at Nissan skal levere laderen. Det er Nissans del i dette.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Rio, jeg er helt realistisk, selv om det kanskje ikke passer i din verden..

Da må de finne en annen løsning. Jeg har erfaring med offshorebransje (og "onshore") hvor man MÅTTE ha ting i orden før eks. gasstanker kom for å hente gass eller andre ting. Man kan si mye rart om den bransjen, men etter noen hendelser har jeg sett hvordan smarte og kreative mennesker kan få til det mest utrolige, uten at det nødvendigvis trenger å bli en stor merkostnad.

Det samme gjelder byggebransjen, når det sitter folk som er samarbeidvillige og som bruker muligheter for å løse problemer så er det aller meste mulig.

Jeg har snakket med mange "på toppen", og når det kniper til har det ALLTID vert en løsning allikevel når man forstår at ting må ordnes. Bak kontrakter, underskrifter og avtaler må du ikke glemme at det sitter mennesker som har mulighet til å bestemme mye, sammen. Desverre er de ikke ofte alltid like flink til å snakke sammen og ta opp telefonen for å bli enig.

Jeg tviler på at det ikke finnes noen løsning i hele verden på dette problemet for ett stort firma som fortum. Du mener kanskje ikke at det finnes noen annen løsning, men da har du fortsatt noe å lære om problemløsing.

Thomas Parsli

Istedenfor å skjelle ut Fortum (samme hvor fristende og/eller velfortjent det måtte være) syns jeg heller vi skal berømme de for å være på forumet og være villige til å svare på så betente temaer!

Når så dere noen fra Ishavsveien, Salto eller Grønn Kontakt gå i dialog med kundene sine?

Thomas
(som tror mange i Fortum skammer seg over status på Hurtigladerene)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA