Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Øyvind.h

#150
For meg som sjåfør er det kun to ting som er viktig:
1. God dekning. Dvs. jeg ønsker ikke å være usikker på om det finnes hurtigladere på strekningen jeg skal kjøre
2. God kapasitet. Dvs. jeg ønsker ikke å være usikker på om laderen er ledig, opptatt eller defekt.

Dersom en tilbyder oppfyller disse to kriteriene forsvinner all ladeangst, og elbilen blir perfekt. Man tør bruke den til "alt" fordi man vet man får ladet problemfritt.

Dersom tilbyder derimot ikke dekker veinettet, bygger ut med dårlig kapasitet eller dårlig stabilitet blir situasjonen stikk motsatt. Man tør ikke bruke elbilen, og man tør ikke satse på hurtigladere.

Hva gir best volum over tid? Man får jo følelsen av at ladetilbyderne i Norge forsøker å torpedere elbil-markedet.

For å gi et praktisk eksempel fra i sommer:
Vi var på hytte utenfor Esbjerg helt sydvest i Danmark. På vei hjem var det trøbbel med fergen, og vi ville kjøre via København. Det var helt uten bekymring, for Clever har mange 22kW punkter på veien. I sentrum fant jeg først ett av ladepunktene, men det var fossilblokkert. Kjørte 300 meter til neste, og der var det dedikerte plasser. 100kWh kortet hadde jeg betalt ca 700NOK for, og jeg fylte 50kWh mens vi spiste lunsj og kikket innom Ripleys. Det at laderne fantes, i tilstrekkelig antall og fornuftig plassert, gjorde at jeg med glede (til nå) har betalt 14kr per kWh. Det er tross alt ikke ofte jeg betaler for lading på tur, så det er totalt likegyldig om jeg betaler 5 eller 10kr per kWh. Tilgjengelighet og trygghet er det som gjelder for meg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Alle ønsker jo hurtigladere, det har jeg da argumentert for i mange år.

DK dekkes vel av ca 2 stk  ;)  , mens i Norge trenger man flere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

"Alle" kan ikke ønske det fordi da hadde vi ikke vært i den situasjonen vi er i nå. "Noen" må nødvendigvis ønske å gjøre det på den måten vi gjør det i dag siden det er løsningen vi er stuck med i overskuelig tid framover.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: smaug01 på mandag 11. august 2014, klokken 10:30
"Alle" kan ikke ønske det fordi da hadde vi ikke vært i den situasjonen vi er i nå. "Noen" må nødvendigvis ønske å gjøre det på den måten vi gjør det i dag siden det er løsningen vi er stuck med i overskuelig tid framover.


Alle ønsker seg hurtigladere, men det er ikke nok folk som er villig til å betale det det koster, verken blant elbilister, private aktører eller staten. Forhåpentligvis blir det bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Hyperstress

Noen som vet status på Combi laderne på Alna og Furuset? De står i ladekartet som blå med utropstegn.. HVa betyr det? Skulle vel vært rød om de er nede?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

smaug01

Sitat fra: Rio på mandag 11. august 2014, klokken 11:13
Sitat fra: smaug01 på mandag 11. august 2014, klokken 10:30
"Alle" kan ikke ønske det fordi da hadde vi ikke vært i den situasjonen vi er i nå. "Noen" må nødvendigvis ønske å gjøre det på den måten vi gjør det i dag siden det er løsningen vi er stuck med i overskuelig tid framover.


Alle ønsker seg hurtigladere, men det er ikke nok folk som er villig til å betale det det koster, verken blant elbilister, private aktører eller staten. Forhåpentligvis blir det bedre.
At ikke betalingsviljen er tilstedet er jo åpenbart og det vi prøver å få fram her. Poenget er jo at her må nok staten ta kostnaden(det er de som eier problemstillingen med å få ned CO2 innen 2020 osv) inntil tiden er moden for at andre kan overta og drifte dette. Det er typisk norsk å smøre syltetøyet så tynt som mulig, til slutt er det ingen som får smaken av syltetøyet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

jkirkebo

#158
Sitat fra: smaug01 på tirsdag 12. august 2014, klokken 20:53
At ikke betalingsviljen er tilstedet er jo åpenbart og det vi prøver å få fram her. Poenget er jo at her må nok staten ta kostnaden(det er de som eier problemstillingen med å få ned CO2 innen 2020 osv) inntil tiden er moden for at andre kan overta og drifte dette. Det er typisk norsk å smøre syltetøyet så tynt som mulig, til slutt er det ingen som får smaken av syltetøyet.

Enkelt å fikse. Tvungen avgift på 5000 kroner pr. solgte elbil med hurtiglademulighet fra importører som ikke bygger sitt eget nett. Vips så har man 50 mill. i året å bygge for. Alle som har betalt avgiften får RFID-kort som gir tilgang til en pris av 1,- pr. kWh. Andre kan betale 10,- pr. kWh eller kjøpe kortet for 5000,-.

Litt låneopptak i starten gir utbyggingsselskapet mulighet til å kickstarte utbyggingen med et par hundre mill.

Alternativ: 1000 kroner legges på årsavgiften, øremerkes hurtigladeutbygging. Gir 40 mill. neste år og endel mer fremover. Samme låneopptak kan gjennomføres for å få fart på utbyggingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Et strålende eksempel på noe som kunne vært gjennomført! Ikke for det, for AS Norge så er 50mill ingenting men det hadde i allefall gitt motstanderene mindre ammunisjon for å kritisere oss for å ikke betale for gildet. Vet ikke hva som er mest irriterende. At noe som monner ikke blir gjort eller at folk med løsninger ikke kommer til.
jkirkebo for president!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Electrix

Når det gjelder betalingsvilje for hurtiglading når man skal på langtur så tror jeg ikke det er noe problem, problemet er at alle operatørene består av de gamle everkene som er vant til å tenke monopol. Både I utbredelse og betalingsløsninger. Det er jo også ganske tydelig når man kikker på hurtigladekartet at man har delt seg inn I sine egne områder stort sett uten konkurranse. Men elbilene trenger hovedsaklig hurtiglading når de er på langtur og da krysser man gjerne flere soner. Det fører til at man må drive masse research og investering bare for den første testen om det er verdt å kjøre elbilen på langtur. Hvis man aldri tar første turen så blir det ihvertfall ikke mange turer. Hurtiglading har dessverre blitt like komplisert som kollektivtrafikk, dyrt og komplisert og bare for spesielt interresserte.

Ja jeg overdriver nå, men det er utrolig at det skal være så enkelt med fly, hotell, leiebil og bensin/diesel, der ønsker de deg velkommen med standard pris og kaster fordelskort og bonuser etter deg for å få deg til å komme igjen. Kollektivtransport derimot er vanskelig, da tar man forhåndsbetale ekstra mye for å kunne få billigere biletter senere, og man lager I tillegg en såpass komplisert rabattstruktur at det bare er pendlere og de som ikke har råd til bil som har bry med å sette seg inn I det, for enkeltturer blir det billigere med bil.

Det er synd at strøm til elbiler ser ut til å bli like komplisert, hvorfor må det være sånn at man skal føle seg uønsket som kunde om man velger litt grønnere alternativ?

Nå ser det heldigvis ut som det skal innføres felles billettsystem for kollektivtrafikk I hele landet, kunne det kanskje vært en ide at man også tok med lading, bade hurtig og treglading (der det er betaling)? Operatørene skal selvfølgelig få betalt, men det virker som at et av de store problemene er betalingsløsninger, jeg vil tro at et slik felles betalingssystem ville gjøre det mye enklere og billigere for alle.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Råde

Jeg kan kun si meg enig! Det skal være enkelt og rett frem helt  uten abonnementer, rfid, research og planlegging. Jeg betaler gjerne 10,- pr kWh på tanken med mitt visakort!
e-Golf | X75D

Hyperstress

Jeg lever vanligvis et bekymringsfritt Teslaliv, men måtte benytte e-uppen i dag fra Rygge-Gardermoen. Fortums Vestbylader indikerte operativ, mens de to på Alna/Furuset hadde ukjent status. Fikk forsikring i går kveld om at de sistnevnte også var ok. For å være helt sikker på å få ladet så stoppet jeg innom Vestby i dag, men den var død. Kjørte så videre til Furuset, og den var også død! Den på Alnabru fungerte heldigvis, slik at jeg kom meg (forsinket) på jobb.

Tesla sitt nettverk er bygget på en filosofi slik det bør være; raskt, enkelt og tilgjengelig. Dette andre greiene føles bare skikkelig amatørmessig i forhold, og ikke noe en kan planlegge på i det hele tatt. Nå har Transnova litt av skylden etter min mening. De burde satt som krav at det måtte bygges minst to ladere pr sted for redundancy. Hvis det bare er en så er den i praksis verdiløs. Jeg kan i hvertfall ikke gamble på om jeg kommer meg til jobb eller ikke.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Men Fortum skal ha kudos for all right betalingsmodell, og for at de er tilgjengelig (på forum og kundeservice). Kanskje de bare valgte feil leverandør av ladere, og at de har skjønt for sent at de skulle satt opp flere ladere pr sted.  :-\
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Charge and Drive

Hei,

Vi beklager de problemer som vi har i vårt ladernettverk for tiden. Innføringen av Combo (CCS) har medført at laderne trenger omstart litt for ofte. Leverandøren kjenner problemene og jobber med fix.

For oppdatdert status, bruk vår web app (bruk web leseren på din smart telefon).

Skriv inn følgende: map.chargedrive.no

Her kan du se følgende status; ledig, opptatt, out of order


Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA