Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: goggo på onsdag 06. august 2014, klokken 15:09
Sitat fra: TrondW på onsdag 06. august 2014, klokken 15:01
Er det slik at de får så mye støtte av Staten for å sette opp laderen at det er selve oppsettet som det er "butikk" i. Skulle nesten tro det når eierene ikke er interessert i å holde dem operative for å selge strøm....

Ja det er det jeg mistenker også.
De burde ikke fått noen investeringsstøtte, men støtten skulle vært fordelt over de første 36 driftsmåneder (regner med at slikt utstyr kan leases på 36 måneder), men null i støtte de månedene de har mer enn f.eks 24 timers nedetid på en lader.

Burde også vært litt motsatt: At man ikke måtte søke og få støtte og så bruke X-år på å byge (Ishavsveien), men heller kunne bygge ut og så være garantert å få støtten hvis man oppfyllte gitte kriterier (tilgjengelighet, oppetid mm). Da hadde man sluppet den ventingen vi har i dag på utbyggere som aldri får på plass noe som helst.

el-snorre

Som svart på i en ennen tråd:
Leser Elbilforeningen innlegg på elbilforum?
Ja, men vi leser ikke alle innlegg eller tråder av kapasitetsgrunner. Videre har det vært ferie for mange på kontoret, meg inkludert, og da følger man mindre med.
Er det noen man vil spørre oss om og i tillegg ha et raskt svar på, send oss en epost med lenke til innlegget. Eller sende spørsmål direkte på epost. :)
Elbilforeningen har elbil.no som offisiell kommunikasjonskanal og relevante artilker samles opp og sendes ut i nyhetsbrev til medlemmene vi har epostadresse på. Merk at forumdeltaker ikke er det samme som å være elbilforeningmedlem.

Er Foreningen i kontakt med Fortum og de øvrige hurtigladeopperatørene?
Ja. Vi er rett som det er i kontakt med alle operatørene.
Problemene til Fortum har vi vært i kontakt med dem fortløpende på. Problemet Fortum kan vel sies å være todelt: 1 De sliter med er 3. parts leverandør av reservedeler til laderne fra DBT. DBT sin underleverandør klarer rett og slett ikke levere raskt nok. 2 De er kundeoperatør av laderne til Nissan-forhandlerne, men ikke teknisk ansvarlige for dem. Problemet er her dog det samme; Nissanforhandlerne må vente på deler som ikke kommer fort nok.

(Min egen oppfatning er at bytte til annen lade-leverandør heller ikke så enkelt, da det fort er mange ukers leveringstid på nye ladere....)

Ishavsveien og Transnova
Vi missliker de stadige utsettelsene Ishavsveien kommer med, fordi vi vet at det er behov for laderne. Dette vet både Ishavsveien og Transnova. Ishavsveien kommer med mange forklaringer på utsettelser som Transnova har godtatt.
Jeg tror ikke Transnova vil godta ytterligere utsettelser, en den utsettelsen de har fått på bygging til ut november(??), opprinnelig 30. august av hensyn til likebehandling med andre operatører.

Hva gjør vi?
Fortsette å være utålmodig, forlanger at frister som blir gitt overholdes, stimulere at flere bidrar til at ladere kommer, med mer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

haakonl

Det løser jo ikke problemets kjerne overhodet at dere er "utålmodige". Skjønner dere ikke at det må etableres en langsiktig plan for utbygging, drift og vedlikehold? Et lappverk av tilfeldig utbygging totalt uten redundans med uprofesjonelle driftere tjener IKKE elbilsaken. Et virvar av betalingsløsninger og prismodeller tjener IKKE elbilsaken.

Det virker som dere kun fokuserer på å beholde dagens goder og få flest mulig til å konvertere til å bli elbilist, mens nåværende elbilister blir bortimot ignorert. Det viktigste for oss er strøm. Punktum. Uten et godt hurtigladenettverk med god kapasitet er det ikke spesielt givende å kjøre elbil.

Situasjonen rundt hurtiglading er helt uholdbar dersom man skal ha en bil ala Leaf som eneste bil. En storstilt satsing på et profesjonelt ladenettverk MÅ på bordet snarest, og det naturlige er at foreningen initierer dette.

Det er bare et spørsmål om tid før avisene snur sin positive omtale til negativ omtale etter å ha snublet over en forumtråd ala denne - og da faller salget raskt. Og foreningen får færre medlemmer.

Jeg vil vite om foreningen har tenkt å endre sin holdning til dette og starte jobben med å få etablert et profesjonelt hurtigladenettverk. At dere maser litt på eksisterende operatører holder ikke.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Rio

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 10:01
Det løser jo ikke problemets kjerne overhodet at dere er "utålmodige". Skjønner dere ikke at det må etableres en langsiktig plan for utbygging, drift og vedlikehold? Et lappverk av tilfeldig utbygging totalt uten redundans med uprofesjonelle driftere tjener IKKE elbilsaken. Et virvar av betalingsløsninger og prismodeller tjener IKKE elbilsaken.

Det virker som dere kun fokuserer på å beholde dagens goder og få flest mulig til å konvertere til å bli elbilist, mens nåværende elbilister blir bortimot ignorert. Det viktigste for oss er strøm. Punktum. Uten et godt hurtigladenettverk med god kapasitet er det ikke spesielt givende å kjøre elbil.

Situasjonen rundt hurtiglading er helt uholdbar dersom man skal ha en bil ala Leaf som eneste bil. En storstilt satsing på et profesjonelt ladenettverk MÅ på bordet snarest, og det naturlige er at foreningen initierer dette.

Det er bare et spørsmål om tid før avisene snur sin positive omtale til negativ omtale etter å ha snublet over en forumtråd ala denne - og da faller salget raskt. Og foreningen får færre medlemmer.

Jeg vil vite om foreningen har tenkt å endre sin holdning til dette og starte jobben med å få etablert et profesjonelt hurtigladenettverk. At dere maser litt på eksisterende operatører holder ikke.

Synes du kan "roe det ned" noen hakk.

Utover det er det faktisk interessant å se så mange foreslå en sentralplanlagt statlig løsning, og underforstått at "de frie markedet" ikke fungerer.

En annen sak er at en rask undersøkelse av Hurtigladestatus viser at nesten INGEN av hurtigladerne i hele sørøst-Norge faktisk er i bruk akkurat nå. Joda, noen av dem funker ikke, men de fleste er stabilt oppe og går, og likevel blir de ikke brukt.

Så må man spørre seg - er det slik at de fleste i Norge faktisk kjører såpass korte distanser at det er langt mindre behov for hurtiglading enn mange tror?

(Man kan ikke bare skylde på at noen hurtigladere for tiden er ustabile. Bruken har vært så liten hele tiden.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Det tok meg ikke mange månedene med Leaf før jeg forstod at jeg ikke kunne bruke hurtigladere for å kjøre langt, og det er over to år siden. Jeg bruker derfor hurtigladere kun sporadisk -og kjører heller fossilbil!

Hvis du tolker min bruk av fossilbil dit hen at det ikke er behov for hurtigladere er det helt feil.
Jeg har bare gitt opp, om enn motvillig.

Med Transnova finnes det ikke et "fritt marked".

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

E_S

Hvis jeg f.eks. skal fra Oslo til Kristiansand med bil kunne jeg godt tenkt meg å kjøre elbilen, men på grunn av ustabile hurtigladere tar jeg ikke sjansen. Jeg er rett og slett ikke interessert i å måtte sitte et eller annet sted langs veien i 4-5 timer og lade på 16A fordi hurtigladeren ikke fungerer. Noe sier meg at det er mange, mange i min situasjon. Et fungerende hurtigladernettverk er alfa og omega for å kunne bruke elbil (utenom Tesla som er out of range prismessig for de fleste) til langturer.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rio

Joda, og ikke misforstå - jeg ønsker også redundante hurtigladre hver 50. km langs hver vei.

Poenget er at det er godt mulig at kjøremønsteret til de aller, aller fleste i Norge (fossilbil eller ei) er slik at de ikke så ofte kjører mye mer enn rekkevidden på elbilen. Da blir det like market for hurtigladere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

goggo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 07. august 2014, klokken 10:25
Det tok meg ikke mange månedene med Leaf før jeg forstod at jeg ikke kunne bruke hurtigladere for å kjøre langt, og det er over to år siden. Jeg bruker derfor hurtigladere kun sporadisk -og kjører heller fossilbil!

Hvis du tolker min bruk av fossilbil dit hen at det ikke er behov for hurtigladere er det helt feil.
Jeg har bare gitt opp, om enn motvillig.

Med Transnova finnes det ikke et "fritt marked".

Thomas

Helt korrekt. Transnova hindrer at det skal være et fritt marked slik det er i dag ved at de lar Ishavsveien blokkere for andre utbyggere på de kommersielt mest interessante lokasjonene. I et fritt marked ville alle kunne bygge ut basert på forretningsmessige hensyn, og de kunne for eksempel konkurrere om tilskudd fra Transnova basert på antall ladinger eller på oppetid e.l.
Profesjonelle kommersielle aktører burde se det fremtidige potensialet i dette markedet, og være villig til å ta et visst tap i de første årene for å få et godt fotfeste i markedet.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

smaug01

Kan man stole på statusen hurtigladerkartet gir? Er det sanntid status på det? Hvis ikke forteller ikke statusen der noe ift det vi diskuterer. Noen kan like godt ha ladet i mellom to statusoppdateringer. Det riktige da er å se på antall ladetimer pr døgn men noe sånt kan vel ikke vi vanlige dødlige finne.
Synes at haakonl ikke trenger å roe ned noe som helst fordi mens vi skal være tålmodig og vente på at "det ordner seg", ser vi altså at andre land løser dette på en mye mer profesjonell og robust måte.
Mens vi her i landet "lodder stemningen" og egentlig har som taktikk å være på etterskudd ved å vente til behovet er der, kjører andre land på med å si at først må tilbudet være godt nok før man kan forvente at folket  tar i bruk elbilen. Akkurat som kollektivpolitikken her til lands.
Det blir forventet at folk skal fylle alt av busser og tog til randen før kapasiteten økes noe som selvsagt ikke skjer. Folk gidder ikke å sture seg inn i en buss som alltid kommer for sent i 10 år før man får den kapasiteten og kvaliteten det er behov for.
På industriområdet jeg jobber på, jobber det noe sånt som 3000 arbeidere. Gjett hvor mange busser som går hit i skytteltrafikk?
INGEN!
Hvorfor det da? Alle kjører bil. Hvorfor kjører alle bil? Fordi det går ingen buss. Hvorfor går det ingen buss? Fordi alle kjører bil. Hvorfor kjører alle bil.....osv osv osv osv.
Problemstillingen er akkurat den samme med elbil. Ladestrukturen må komme opp til et kritisk nivå der alle har lagt merke til at dette ikke er noe problem før man kan forvente at massene kommer over. Før det er det entusiastene som koser seg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: goggo på torsdag 07. august 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 07. august 2014, klokken 10:25
Det tok meg ikke mange månedene med Leaf før jeg forstod at jeg ikke kunne bruke hurtigladere for å kjøre langt, og det er over to år siden. Jeg bruker derfor hurtigladere kun sporadisk -og kjører heller fossilbil!

Hvis du tolker min bruk av fossilbil dit hen at det ikke er behov for hurtigladere er det helt feil.
Jeg har bare gitt opp, om enn motvillig.

Med Transnova finnes det ikke et "fritt marked".

Thomas

Helt korrekt. Transnova hindrer at det skal være et fritt marked slik det er i dag ved at de lar Ishavsveien blokkere for andre utbyggere på de kommersielt mest interessante lokasjonene. I et fritt marked ville alle kunne bygge ut basert på forretningsmessige hensyn, og de kunne for eksempel konkurrere om tilskudd fra Transnova basert på antall ladinger eller på oppetid e.l.
Profesjonelle kommersielle aktører burde se det fremtidige potensialet i dette markedet, og være villig til å ta et visst tap i de første årene for å få et godt fotfeste i markedet.

Hugo

Det frie markedet kan fritt utfolde seg uten Transnova. Problemet er at det neppe er noen penger i hurtiglading (og neppe blir det på mange år) fordi prisen som folk her er villige til å betale ikke dekker utgiftene for de som setter dem opp og drifter dem. Det er ikke nok kundegrunnlag, tipper jeg.
(Jada, det er mange på elbilforum, men vi er neppe representative.)

Derimot er semihurtigladere trolig langt mer egnet. Det er LANGT billigere å produsere enn 22 kW lader, og langt billigere å installere den (kabler, tilførsel, osv.) Forskjellen i ladetid er kun noen få minutter.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

haakonl

Sorry ass, men å introdusere 22kw-ladere som et alternativ er å skyte seg sjøl i baken. Med dagens kortrekkende Leifer og Golfer osv er det et reelt alternativ. Men sånne fislepakker på 23-24 kWt er forhåpentligvis historie om noen år, og vi får en bilpark med 2-3-4 ganger kapasitet. Hvis landet da har valgt 22 kW som sin "hurtig"ladestandard får vi problemer med ventetid ved pumpene.

Utover det så tenker jeg egentlig ikke å roe ned i det hele tatt. Jeg er faktisk ganske irritert på hele opplegget. Elbilforeningen som skaffer seg masse nye medlemmer ved å spre en haug med glorifisert elbilpropaganda til mediene, men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Jeg er SUPERfornøyd med bilen min og skulle ønske jeg kunne bruke den som en vanlig bil uten å være redd for å bli stående ladefast. Det er ikke mulig i dag - og heller ikke i nær framtid med foreningens unnasluntrende holdning til hurtigladenettverk. Derfor blar vi opp 3 ganger så mye for å få en Tesla slik at vi fremdeles kan kjøre på strøm. For Elon har forstått at dersom elbilen skal ha livets rett så må tilgang på hurtiglading være enkel og sikker.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Rio

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
Sorry ass, men å introdusere 22kw-ladere som et alternativ er å skyte seg sjøl i baken. Med dagens kortrekkende Leifer og Golfer osv er det et reelt alternativ. Men sånne fislepakker på 23-24 kWt er forhåpentligvis historie om noen år, og vi får en bilpark med 2-3-4 ganger kapasitet. Hvis landet da har valgt 22 kW som sin "hurtig"ladestandard får vi problemer med ventetid ved pumpene.

Utover det så tenker jeg egentlig ikke å roe ned i det hele tatt. Jeg er faktisk ganske irritert på hele opplegget. Elbilforeningen som skaffer seg masse nye medlemmer ved å spre en haug med glorifisert elbilpropaganda til mediene, men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Jeg er SUPERfornøyd med bilen min og skulle ønske jeg kunne bruke den som en vanlig bil uten å være redd for å bli stående ladefast. Det er ikke mulig i dag - og heller ikke i nær framtid med foreningens unnasluntrende holdning til hurtigladenettverk. Derfor blar vi opp 3 ganger så mye for å få en Tesla slik at vi fremdeles kan kjøre på strøm. For Elon har forstått at dersom elbilen skal ha livets rett så må tilgang på hurtiglading være enkel og sikker.

Men kan du ikke være sur og sint på privaten, og skrive her som en voksen?
Da min lillesøster var slik da hun var liten, pleide min mor å si til henne at "Alle er dumme når jeg er sur!" :D

Det virker som om du ikke har forstått dette med 22 kW (Bosch/BMW sine nye ladere er semihurtigladere av god grunn.)

Når man lader et batteri på rundt 20-30 kW, så er det batteriet som er begrensningen på hvor hurtig man kan lade. Lader du om vinteren så vil du se at batteriet kun vil ha f. eks. 20 kW uansett, så ladingen tar like lang tid enten du lader med en 22 kW semihurtiglader eller en 50 kW hurtiglader.

Om sommeren starter man riktignok på 50 kW, men innen få minutter er effekten som batteriet kan takle sterkt redusert, og ekstra ladetid er noen få minutter.


Det som derimot er de STORE forskjellene er:

1) en 22 kW semihurtiglader koster langt mindre enn enn 50 kW hurtiglader, så man kan ha langt flere av dem. De er billige nok til å ha på kjøpesentere, firma, osv.

2) opplegget (altså nettilkoblingen) til en 22 kW semihurtiglader er veldig mye billigere enn for en 50 kW hurtiglader, og 22 kW er tilgjengelig allerede på svært mange kjøpesentere og industribygg.

Med tanke på pris og utbredelse vil et 22 kW semihurtigladenettverk være langt mer effektivt, og du kan lade langt flere steder.

Det betyr selvsagt ikke at laderene på E6 skal nedgraderes fra 50 kW til 22 kW. 
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Med mindre du har tenkt å basere deg på hurtiglading hver dag, vil jeg påstå at god og sikker tilgang til normallading (utenfor leiligheter og nær arbeidsplasser) faktisk er mye viktigere, for det er det man trenger hver dag.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på torsdag 07. august 2014, klokken 20:14
Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:24
men så feiler det absolutt viktigste -> tilgangen på rask lading.

Med mindre du har tenkt å basere deg på hurtiglading hver dag, vil jeg påstå at god og sikker tilgang til normallading (utenfor leiligheter og nær arbeidsplasser) faktisk er mye viktigere, for det er det man trenger hver dag.
Det aller viktigste er vel tilgang på elbiler :p

Men dette er jo ting man man gjøre noe med selv, er vanligvis ikke nødvendig med hjelp fra transnova og elbilforeningen for å installere stikk hjemme og på jobb.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

el-snorre

Jeg vil vente til slutten av august før jeg vil gå for langt i å kritisere Transnova. Da får vi vite hvilke nye områder og hvilke opperatører som får tilskudd. For alt vi vet kan det hende en rekke fosilstasjoner får tilsagn.

Det vi har grunn til å tro er at de nye tilsagnene vil gi mer robuste ladesteder med minimum to ladere. Videre kan det godt hende Transnova faktisk vektlegger tidligere gjennomføringsevne og driftsstabilitet. Vi får se.

Min spådom er at vi vil se at en rekke ladeinfrastruktureiere som på kort eller lengre sikt vil bli "frachise-takere" av et større merke (les Grønn kontakt, Fortum, Ishavsveien etc)
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA