Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: Rio på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:25
Sitat fra: Råde på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:12
+1

Vi har åpenbart ikke en interesseorganisasjon som fungerer (ja, jeg vet det er dugnad). Transnova fungerer ikke. Det politiske landskap har foreløpig feilet i dette aspektet av elbilsatsingen.

Beklager mitt negative rap...

Hvordan bidrar du?
Han setter fingeren på helt åpenbare feil og mangler ved interesseorganisasjonene og Transnova etc!!
Det er ikke så mye mer en enkeltperson får gjort i denne seige materien av sendrektighet og inkommpetanse ???
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Sitat fra: Powerflux på onsdag 30. juli 2014, klokken 23:20
Sitat fra: Rio på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:25
Sitat fra: Råde på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:12
+1

Vi har åpenbart ikke en interesseorganisasjon som fungerer (ja, jeg vet det er dugnad). Transnova fungerer ikke. Det politiske landskap har foreløpig feilet i dette aspektet av elbilsatsingen.

Beklager mitt negative rap...

Hvordan bidrar du?
Han setter fingeren på helt åpenbare feil og mangler ved interesseorganisasjonene og Transnova etc!!
Det er ikke så mye mer en enkeltperson får gjort i denne seige materien av sendrektighet og inkommpetanse ???

Det er ingen som ikke er klar over åpenbare feil og mangler.

Poenget var at dersom man vil gjøre noe så foreslår jeg man melder seg som frivillig hos elbilforeningen, eller lignende. Ikke en eneste hurtiglader blir operativ av at vi klager her.

Og selvsagt er det noe enkeltpersoner kan gjøre - alle fremskritt gjøres av enkeltpersoner.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TB

Sitat fra: Leon på mandag 28. juli 2014, klokken 11:44
Tenk deg situasjonen at du måtte ringe og sjekke om en bensinstasjon hadde drivstoff før du la ut på kjøreturen...
Har vore på ferie. Der var det ein slektning som skulle på båttur, men mangla diesel til båten. I båthamna var det tomt, fint vær + tankbilen som skulle levere hadde fått motorstopp  ;D

Han ringde til annan båthamn, tomt (samme tankbil som skulle fylle) , men det var diesel igjen i den 3. hamna. Men, båthamner brukar ikkje bankkort, men eigne private kort - og kort i denne hamna hadde han jo ikkje. (Høyres kjent ut ang. hurtiglader..)

Dermed vart lommeboka fylt opp med papirpenger, og avtalt møte med ein kar som hadde kort til pumpa.

Eg tenkte med meg sjølv - dette er jo omtrent som hurtiglading - må fyrst finne ein lader som faktisk virker - så må du finne nokon som har tilgang til den.. Forskjellen er at straumen ikkje treng tankbil.. :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

daghb

Sitat fra: TB på torsdag 31. juli 2014, klokken 00:14
Eg tenkte med meg sjølv - dette er jo omtrent som hurtiglading - må fyrst finne ein lader som faktisk virker - så må du finne nokon som har tilgang til den.. Forskjellen er at straumen ikkje treng tankbil.. :-)

Ja, jeg kjenner meg igjen. Laget et eget "båtbunkringskart" da jeg skulle på tur for noen år siden og fikk medlemmene på baatplassen.no til å hjelpe meg med å registrere fyllemuligheter. Kjenner meg veldig igjen i ladestasjonskart-problematikken noen år senere.
Tesla Model S85
BMW i3
Twitter: daghb

koffeld

Uten at det på noen måte unnskylder Fortum, handler dette vel også om at vi rett og slett har blitt veldig godt vant til en særdeles strømlinjeformet infrastruktur for distribusjon av drivstoff for bil.  Det har ikke alltid vært slik på den fronten heller.  Da vanlige biler kom for 100 år siden sto jo ikke akkurat bensinstasjonene klare til å fylle på bilene fra dag 1.

Den store fordelen med strøm er jo at selve distribusjonsnettet tross alt er bygd ut allerede.  Hvordan blir dette når Toyota skal forsøke å fase inn hydrogenbiler på markedet?  Det hjelper jo ikke at de kan kjøre langt når det ikke er fyllestasjoner tilgjengelig rundt hver sving...
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

goggo

#95
Sitat fra: Rio på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:25

Hvordan bidrar du?

Vel, per i dag så er vel den mest effektive måten for de fleste av oss å være medlem av Elbilforeningen, og betale vår kontingent til dem "med glede" :)

Nå forsøker Elbilforeningen også å få mere liv i lokalforeningene igjen, og hvis noen flere av oss hjelper til på det nivået så vil det forhåpentligvis kunne avlaste dem sentralt til å jobbe mere effektivt med viktige saker som hurtigladeproblematikk og ikke minst fremtidig avgiftspolitikk.

Jeg vil samtidig få nevne at det er jo ikke 100% helsvart dette her. Jeg hadde selv en meget hyggelig og effektiv kommunikasjon med Fortums brukerservice her om dagen. Skulle lade på Ørje og av en eller annen grunn ville ikke laderen der lese RFID kortet mitt, selv om det var en annen som ladet uten problemer like før meg. Jeg ringte kundeservice, og de fjernstartet laderen for meg slik at jeg fikk ladet. Profesjonell og god Fortum opplevelse for en gangs skyld :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Arha

Prøvde Fortums lader på Rakkestad i går. Ved presentasjon av brikke kom feilmeldingen "ladekontakt opptatt". Ringte kundeservice som gjorde flere forsøk på å fjernstarte lading, men uten at noe skjedde.  Hun nevnte at det det var en som hadde ringt om denne dagen før også.. Deretter prøvde sevicedamen en omstart av laderen, og endelig ble det liv i displayet med teksten "maintenance"-et eller annet. Deretter kom det bilde av den røde nødstopp-knappen med beskjed om å vri på denne. Gjorde dette og deretter var alt i orden, og det gikk an å lade.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

goggo

Sitat fra: Arha på lørdag 02. august 2014, klokken 13:18
Hun nevnte at det det var en som hadde ringt om denne dagen før også.. Deretter prøvde sevicedamen en omstart av laderen, og endelig ble det liv i displayet med teksten "maintenance"-et eller annet. Deretter kom det bilde av den røde nødstopp-knappen med beskjed om å vri på denne. Gjorde dette og deretter var alt i orden, og det gikk an å lade.

Dette ser ut til å bekrefte det jeg har hatt mistanke om en stund: At Fortum faktisk ikke har noen form for sentral overvåkning av laderne sine, men at de er avhengig av at kundene ringer inn og forteller dem at det er en feil eller at noen har aktivert nødstoppen. Isåfall kan de jo heller ikke ha noen form for loggføring av nedetid etc.

Dette er fullstendig bak mål - og jeg gjentar min påstand fra tidligere: Amatørmessig!!

Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

erikf

Sitat fra: Råde på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:12
+1

Vi har åpenbart ikke en interesseorganisasjon som fungerer (ja, jeg vet det er dugnad). Transnova fungerer ikke. Det politiske landskap har foreløpig feilet i dette aspektet av elbilsatsingen.

Beklager mitt negative rap...
Slik jeg forstår det er det vel kun lokallagene som er på dugnad? Jeg har antatt at elbilforeningen har 3-4 fulltidsansatte?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Keo

Brukte Fortum sin hurtiglader på Vestby i går, veldig greit å kjøre Fredrikstad Oslo når den fungerer. Trengte bare lade 6 min så holdt det hjem. Håper Fortum blir stabile, mye greiere å lade det man trenger enn at folk blir stående fordi det er betalt for mer...

Leon

Det starta med 9 defekte Fortum hurtigladere den 26.mai. Nå skriver vi 05.august, og vi har kommet ned i 6, så det er i alle fall en forbedring! :-)

Sarpsborg, Furuset, Kristiansand, pluss tre hos Birger N Haug, henholdsvis Follo, Økern og Rud, er de som står igjen.

Vi får håpe slutt på ferietid gjør underverker, ellers så vil det med denne farten fort kunne vare fram til jul før alle er i orden!  :P
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Powerflux

At hele 3 ladere hos BNH er ute av drift er jo helt latterlig :-X

Skikkelig salespitch å demonstrere ulempene med el-bil så til de grader :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

JLafton

Skjønner ikke hvorfor staten ikke tok tak i hurtigladerne fra begynnelsen av slik som i Estland.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

TrondW

Sitat fra: JLafton på tirsdag 05. august 2014, klokken 19:35
Skjønner ikke hvorfor staten ikke tok tak i hurtigladerne fra begynnelsen av slik som i Estland.

Enig. ABB er en kompetent leverandør og har en profesjonell organisasjon som er i stand til å drifte nettet av ladere. I Norge er det et lappverk av forskjellige produsenter av ladere og for mange tilbydere, tydelig  uten kompetanse til å drifte de (få) laderne hver av de har. Er det slik at de får så mye støtte av Staten for å sette opp laderen at det er selve oppsettet som det er "butikk" i. Skulle nesten tro det når eierene ikke er interessert i å holde dem operative for å selge strøm....Tror det blir gull å være elbileier i Estland.
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

goggo

Sitat fra: TrondW på onsdag 06. august 2014, klokken 15:01
Er det slik at de får så mye støtte av Staten for å sette opp laderen at det er selve oppsettet som det er "butikk" i. Skulle nesten tro det når eierene ikke er interessert i å holde dem operative for å selge strøm....

Ja det er det jeg mistenker også.
De burde ikke fått noen investeringsstøtte, men støtten skulle vært fordelt over de første 36 driftsmåneder (regner med at slikt utstyr kan leases på 36 måneder), men null i støtte de månedene de har mer enn f.eks 24 timers nedetid på en lader.

Det er ofte slik driftskontrakter settes opp i andre bransjer, og slike kontrakter oppfordrer til å planlegge driften samtidig som man planlegger installasjonen.


Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA