Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

E_S

Dette er akkurat det som er grunnen til at jeg ikke sjanser på elbilen på langtur om jeg trenger å lade underveis med mindre jeg uansett skal stoppe slik at jeg har tid til å lade i vanlig stikkontakt som man alltids finner fungerende et eller annet sted.

Når man kommer frem og skal hurtiglade og laderen er ute av drift, og det er den eneste i mange mils omkrets, da blir det litt håpløst. Jeg vet det er mye penger på dette, men om det i det minste hadde vært to hurtigladere der det først er, da hadde det vært en viss redundans.

I det minste hadde det trolig hjulpet vesentlig på om hurtigladerne, som stort sett har en PC som styrer ting, hadde hatt noe så enkelt som en reset-knapp tilgjengelig på utsiden. Jeg er rimelig sikker på at veldig mange "feil" kan løses i det minste midlertidig ved en normal reset så pc'en restarter..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kent

Sitat fra: E_S på mandag 28. juli 2014, klokken 09:47
Når man kommer frem og skal hurtiglade og laderen er ute av drift, og det er den eneste i mange mils omkrets, da blir det litt håpløst. Jeg vet det er mye penger på dette, men om det i det minste hadde vært to hurtigladere der det først er, da hadde det vært en viss redundans.

Hjelper strengt tatt ikke med 2 ladere når man hverken har serviceavtaler eller tilgang til reservedeler. Er uansett bare et spørsmål om tid før alle laderne er nede.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

goggo

@gatlas, jeg føler sterkt med deg!!

Jeg har nå postet denne meldingen i en annen tråd - den er direkte adressert til elbilforeningen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15577.msg240969.html#msg240969

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Leon

Denne tråden ble startet for over to måneder siden, og overskriften gjelder dessverre fortsatt... Det har riktignok vært forandring i hvilke ladere som har vært nede, men i nesten hele perioden har Fortum hatt ca 8-9 ladere ute av drift.

Det burde ikke være slik, men selv drar jeg aldri noen steder jeg er avhengig av hurtiglader uten å sjekke status på hurtigladekartet først. Det virker til å være rimelig godt oppdatert. Å basere seg på at en hurtiglader bare fungerer er dessverre blitt risikosport. Spesielt gjelder dette Fortum sine ladere.

Tenk deg situasjonen at du måtte ringe og sjekke om en bensinstasjon hadde drivstoff før du la ut på kjøreturen...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Flips

Sitat fra: Gatlas på mandag 28. juli 2014, klokken 09:17
*historie*
I følge Google Maps er Vestby-Gardermoen 89 km. Burde ikke en i3 klare det med ganske mye til overs?  :o

Leon

Nå var vel problemet at han også skulle hjem igjen...  ;)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: Leon på mandag 28. juli 2014, klokken 11:59
Nå var vel problemet at han også skulle hjem igjen...  ;)

Burde da kunne klart turen hvis man hadde startet på 100% og kjørt pent (max 80), og ha med seg schuko-ladekabel for en drøy times saktelading på.

Lurer på om jeg skrev det tidligere i tråden her at jeg som oftest planlegger lengre turer utifra at jeg kan klare meg med saktelading, men at fungerende hurtiglading blir en bonus. Med mitt gjennomsnitts forbruk på langkjøring (i Leaf, sol ute og AC på 20grader) ville turen hatt behov for 24kWh. Trekker vi fra 3kWh for en times lading hadde det gått akkurat for en vanlig Leaf. Da ligger jeg med CC på 80km/t på 4-felt, ellers følger jeg fartsgrensen.

E_S

Jeg har ihvertfall ikke tålmodighet til å ligge i 80 km/h på 4-felts motorvei når jeg kjører en vanlig personbil, fossil eller ikke, så jeg må bare avfinne meg med å få vesentlig redusert rekkevidde på strekninger med motorvei. Venstrefilen og CC på ca. 115 km/h høres mer passende ut. ;) Derimot er jeg ikke så veldig avhengig av AC, selv ikke når det er 30 grader ute. :) Å sitte og lurke avgårde i 80 får være forbeholdt om det virkelig, virkelig kniper en gang..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Flips

Sitat fra: Leon på mandag 28. juli 2014, klokken 11:59
Nå var vel problemet at han også skulle hjem igjen...  ;)
Joda, men hvis man kjører 89 km med bare 30 km igjen er det ganske mye mindre enn det som er oppgitt rekkevidde.

emil

Sitat fra: E_S på mandag 28. juli 2014, klokken 19:51
Jeg har ihvertfall ikke tålmodighet til å ligge i 80 km/h på 4-felts motorvei når jeg kjører en vanlig personbil, fossil eller ikke, så jeg må bare avfinne meg med å få vesentlig redusert rekkevidde på strekninger med motorvei. Venstrefilen og CC på ca. 115 km/h høres mer passende ut. ;) Derimot er jeg ikke så veldig avhengig av AC, selv ikke når det er 30 grader ute. :) Å sitte og lurke avgårde i 80 får være forbeholdt om det virkelig, virkelig kniper en gang..

Hvis valget er 80km/t eller 3t lading velger jeg heller 80km/t (eller fossilbil hvis det er knapt med tid).

Vet jeg derimot at rekkevidden er god nok uansett ligger jeg på fartsgrensa+.

Roum

Hurtigladersystemet er en skandale. Jeg har prøvde 6 stk ( Østfold og Akershus) Bare en av dem virket. Det har kostet meg kr 1500 i tog og drosjeregninger. Servicen eR elendig. Ingen hjelp å få når en ringer.  :(

Gatlas

Sitat fra: goggo på mandag 28. juli 2014, klokken 11:36
@gatlas, jeg føler sterkt med deg!!

Jeg har nå postet denne meldingen i en annen tråd - den er direkte adressert til elbilforeningen.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15577.msg240969.html#msg240969

Hugo

Hei Hugo

Det er helt i orden, jeg ber alle om å lese den nye tråden. Veldig bra.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Gatlas

Hei!
Takker for alle kommentarer som har dukket opp etter min frustrasjon. Ja, jeg vet at jeg skulle ha tatt med laderen  hjemmefra og bilen burde ha vært full ladet. Selvfølgelig har jeg en fossilbil og burde ha tatt den, men det å ta noen utfordringer og se hva livet er å ha en El-bil. Det å få en lærerik  erfaring rikere er ok.
BMW skal greie tur/retur Vestby-Gardermoen, ja men da er det 80 som gjelder i fart. Jeg er ikke vant til det, men det må man venne seg til.
Veldig bra med alle tips om andre ladere som er et alternativ til Fortum sine ladere.
Jeg må bare si at det er et stort kaos vedr. ladere og dette må El -bilforeningen ta opp med alle leverandørene som tar mål av seg til å levere hurtigladere med priser som er helt vanvidd med den kvaliteten som råder.
I3 eier fra 25.6 2014
Phantom Vision2 Drone

Råde

+1

Vi har åpenbart ikke en interesseorganisasjon som fungerer (ja, jeg vet det er dugnad). Transnova fungerer ikke. Det politiske landskap har foreløpig feilet i dette aspektet av elbilsatsingen.

Beklager mitt negative rap...
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: Råde på onsdag 30. juli 2014, klokken 21:12
+1

Vi har åpenbart ikke en interesseorganisasjon som fungerer (ja, jeg vet det er dugnad). Transnova fungerer ikke. Det politiske landskap har foreløpig feilet i dette aspektet av elbilsatsingen.

Beklager mitt negative rap...

Hvordan bidrar du?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA