Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Skulle til Svergie i dag. Kom til Sarpsborg for å hurtiglade på Fortum sin lader. På Appen sto det at den var opptatt. Når jeg kom fram viser det seg at driten er ute av drift. Å lappen ser ut som har vært der lenge. Ringer Fortum og de virker veldig overrasket over at den er i stykker, noe som bare er fjas. Drar så bort til Nissan å den er også defekt. Med barn i bilen og greier så blir det å dra til Fr.Stad og hurtiglade der å dra hjem igjen. Det var den dagen.
Dette går bare ikke ann. Hvem hadde godtatt at bensinstasjonen ikke hadde bensin når man skal fylle. Nå er det på tide og gå til media med denne latlige ladepolitikken i dette landet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

afo

Vært på de samme laderne i dag vi også. heldihvis virket Ishavsveien sin på Svinesund. Også Fortum sin i Vesty funket. Hadde heldigvis lagt inn en buffer, så gikk fint. Uansett veldig kjedelig at det skal være så vanskelig å slå av og på strøm. Merkelig. Prismodellen til Fortum er iallefall bra..

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Flips

Noen som har brukt Fortums lader i Brumunddal i det siste? Fungerer den?

svingen

Ladet på fortum laderen på liertoppen i dag den fungerte helt fint :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Kent

Sitat fra: nien på mandag 26. mai 2014, klokken 13:20
Status hurtigladere Fortum per nå ... 9 stk merket med rødt / defekt i status i hurtiglader kartet..

Er det bare jeg som reagerer her, eller er jeg såpass ny som elbilfører at jeg ikke har blitt "VANT TIL" at de ikke virker ??

En måned senere, og det er bare 7 som er nede. Går framover :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

nien

Hærlig !! Men, det går fremover ! Ny CCS lader er oppe og går hos Møller Bil Romerike.... snart ccs lader tilkoblet hos Møller Bil Asker og Bærum.... BMW hovedkvarteret skal visstnok også ha en som virker.. men ingen av disse står på hurtigladekartet...

streken

#37
I følge Fortum, så kommer leverandøren for å se på (og forhåpentligvis fikse) hurtigladeren deres i Sarpsborg i neste uke.
Både Fortum og jeg krysser fingrene for at dette stemmer.

Og: det fungerer godt å sende e-post til Fortum sin Charge & Drive-ansvarlige; selv en sen kveld tok det kun få min å få svar.
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

Keo

Ser ut som hurtigladeren til Fortum på Vestby virker? Noen som har testet? Fortum skal om ikke annet ha skryt for betalingsmodellen!

emil

Sitat fra: Keo på mandag 30. juni 2014, klokken 14:30
Ser ut som hurtigladeren til Fortum på Vestby virker? Noen som har testet? Fortum skal om ikke annet ha skryt for betalingsmodellen!

Noen som har status på fortum vestby?

Trenger noen kWh på fredag hvis jeg ikke får sakteladet på et stopp i Drøbak. Lite fristende å betale 100+ kr til Ishavsveien for de 3-5kWh jeg trenger for at rekkeviddeangsten skal slippe.

E_S

Hva i all verden er tanken bak den prismodellen til Ishavsveien? Det er jo som om man skulle vært nødt til å betale f.eks. 750,- for å tanke en fossilbil uansett om man trengte 20 eller 140 liter drivstoff, eller at man betalte 500,- for å reise med toget uansett om man skulle fra Oslo til Asker eller fra Oslo til Bodø..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på mandag 07. juli 2014, klokken 23:58
Hva i all verden er tanken bak den prismodellen til Ishavsveien? Det er jo som om man skulle vært nødt til å betale f.eks. 750,- for å tanke en fossilbil uansett om man trengte 20 eller 140 liter drivstoff, eller at man betalte 500,- for å reise med toget uansett om man skulle fra Oslo til Asker eller fra Oslo til Bodø..

De mente vel at hurtiglading skulle være abonnementsbasert som "daglig" påfyll for de som jevnlig passerte lader i forbindelse med jobb eller lignende. For oss andre ville hurtiglading kun være i krisetilfeller og da mente de at 500kr for en lading var en passende pris (ja seriøst, søk opp gamle tråder på forumet). Ishavsveien mistet mange potensielle kunder da.

E_S

500 kroner? Unnskyld meg, men HAHA! Høres ut som noen som virkelig trodde de hadde skutt gullfuglen uten å ha sjekket verken markedet eller bruksmønsteret til de fleste, da..

Jeg gjetter på at det ikke blir noe særlig "pop" med hurtiglader før de fungerer som en fossilpumpe, altså at man kan betale med hvilket som helst gjengs kort der og at man betaler for akkurat det man får, verken mer eller mindre.

Om man må ut med 100,- for å få ladet tilsvarende f.eks. ti mil kjøring er det billigere å kjøre fossilbil så lenge man ikke må gjennom masse bommer, og da tviler jeg på at folk gidder om de ikke er særdeles idealistiske.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Leon

Sitat fra: E_S på tirsdag 08. juli 2014, klokken 07:51
Om man må ut med 100,- for å få ladet tilsvarende f.eks. ti mil kjøring er det billigere å kjøre fossilbil så lenge man ikke må gjennom masse bommer, og da tviler jeg på at folk gidder om de ikke er særdeles idealistiske.

Dette tilsvarer vel et reelt forbruk på 0,7 l/mil for diesel eller 0,6 l/mil for bensin med dagens priser, så ja, med dieselbil kjører du nok billigere om ikke bilen er alt for stor eller gammel. Med bensinbil vil du nok slite litt med å kjøre billigere...

Selv betaler jeg stort sett mindre enn 10 kr per mil ved hurtiglading. Bruker Fortum til 2,50 kr per minutt eller Grønn Kontakt til 50 kr per lading (forhåndsbetalt 10 klipp som må brukes i løpet av ett år).


Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Tilbake til utgangspunktet for denne tråden. Fortsatt er åtte av Fortums hurtigladere ute av drift, og de fleste av disse har vært nede lenge nå. Fortum pleide å være en av de mest pålitelige leverandørene. Hva er det egentlig som skjer? Er det en oppgradering som har gått feil? Hvorfor tar det så lang tid å rette feilen?

Fortum har tidligere også vært flinke til å svare, også på dette forumet. Nå informasjon viktigere enn noen sinne! Hva  med en oppdatering på sidene deres eller for eksempel i denne tråden? Tror vi er mange som ville satt pris på det!  ;D
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA