Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

goggo

Sitat fra: Leon på tirsdag 08. juli 2014, klokken 20:39
Hva  med en oppdatering på sidene deres eller for eksempel i denne tråden? Tror vi er mange som ville satt pris på det!  ;D
+1


Hva med om Elbil Foreningen eller Transnova kom på banen? Hvorfor i huleste er det INGEN som gir noen feedback på dette her? Hverken Fortum eller Ishavsveien klarer jo å levere de produktene som de har fått statsstøtte for.  Er det virkelig slik at når de først har fått statsstøtte, så er det ingen som kan kreve at de faktisk skal levere?

Heldigvis så gjør Grønn Kontakt og "de uavhengige" en fantastisk jobb med å holde sine ladere i drift, så vi har da noen hurtigladere på Sør- og Østlandet som vi kan stole på.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

sven erik

tror en trenger et røsk når det gjelder  hurtiglader  å dette er ikke  bare elbil foreningen og grønn kontakts  interesse men og levrandørende av elbil  har selv  kjørt i  miev  siden den komm  men faktisk  er de utenlanske laderne mer å stole på  en kan vite at både i frankrike og spania får en lade 
jeg ga opp å vente på ladere i vestfold og det å komme til ladere som ikke funker  når en skal ting så det ble til slutt en tesla  her kommer det hurtigladere opp raskere en lovet + at det er fler om en ikke funker  og kan kjøre dit en skal stort sett uten å lade

men mener dette med hurtiglade ødelegger for dere andre å mener det må gjøres noe nå

goggo

@sven erik - jeg er helt enig med deg. Trillingene er helt fantastiske elbiler, som også fint kan benyttes for langkjøring hvis det er et godt nettverk av hurtigladere.
Entusiaster som deg og meg kan jo til en viss grad klare oss med vanlige 16A ladere, men for folk flest så må det være hurtigladere lett tilgjengelig for at elbilen skal fungere som eneste bil i familien.

Jeg forstår deg godt når du nå vurderer å kjøpe Tesla eller gå tilbake til fossilbil på grunn av manglende evne til å bygge ut et fungerende nettverk av standard hurtigladere i Norge.

Tesla er jo en fantastisk bil og Elon Musk er mitt store forbilde, men dessverre er ikke Tesla Model S et alternativ for meg og sikkert for mange andre som ønsker å kjøre miljøvennlig.

Men jeg er redd at hvis elbilforeningen nå nedprioriterer viktigheten av å kunne ha en billig elbil (ref artikkel "En Tesla stemme fra folkedypet" og tilsynelatende ingen fokus på hurtiglade problematikken) og samtidig nedprioriterer billige elsykler til fordel for de dyreste elsyklene (bare de dyreste elsyklene var på foreningens stand på Grynerløkka i Oslo for noen uker siden, og også på Trollstigen seansen), så er de i ferd med å forsterke inntrykket blant meningmann om at elbiler og elsykler er for de med masse penger og at det derfor er OK å kutte ned på fordelene i framtiden.

HUgo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

emil

På ladetur rundt i Bærum idag. Fortum hos BNH på Rud var jo selvfølgelig defekt med lapp på laderen. Laderne ved rådhuset var heller ikke helt i topp form. Den ene (CHAdeMO/CCS) fikk min ladenabo startet opp etter en lengre telefonsamtale, den andre som jeg skulle ta ville ikke starte lading uansett hvor mange ganger den hyggelige svenske damen prøvde i de ti minuttene vi snakket sammen.

Eneste positive som kom ut av saken var at jeg fikk bekreftet at fortum-brikken min for å identifisere før lading fungerte selv om selve ladingen ikke ville starte. Hadde heldigvis halvfullt batteri og god til til 10A lading før jeg skal tilbake til sørlandet imorgen.

Charge and Drive

Beklager at vi ikke har oppdatert dere her på forumet!

Vi har hatt utfordringer med stabilisering av de nye hurtigladerne som også har CCS (Combo), dette har nå bedret seg. Det var de samme utfordringene når CHAdeMO var nytt.

Når det gjelder de gamle laderne med bare CHAdeMO har det vært (og er) problemer med deleleveranser. Dette har vi tatt tak i og det vil bedre seg over sommeren. Vi kan bare beklage at det tar så lang tid å få dette på plass. Men vi er i et relativt nytt marked og da tar ting desverre lang tid. Vi kommer sterkere tilbake over sommeren.

Takker samtidig også for hyggelige tilbakemeldinger til oss :)
Jeg ser frem til vi er tilbake i det gode sporet vi var i før alle problemene tårnet seg opp.

Vil også beklage alle ulempene dere har opplevd!
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

Rio

Kjempeflott med en oppdatering.

De av oss som er vant med elektronikkutvikling forstår problemstillingen. Been there, done that!

Mitt beste tips vil være å holde folket oppdatert f. eks. én gang i uken her. Kommunikasjon er viktig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Leon

Takk for oppdateringen! Tror det er viktig med informasjon, og at dette kan dempe den værste kritikken. Tilliten til hurtigladere er dessverre litt frynsete for tida, og synd at dette skal skje nå på sommeren, der det sannsynligvis vil være nye grupper som vurderer å  bruke hurtigladerne. Lykke til med å komme tilbake til godt gammelt stabilt nivå!  :)
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

E_S

Bra å få svar her! :) Og for all del, hold på den prismodellen dere har med minuttpris, dere må ikke finne å gjøre som flere av konkurrentene og innføre "stykkpris" på hurtiglading!
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

emil

Sitat fra: E_S på mandag 14. juli 2014, klokken 10:14
Bra å få svar her! :) Og for all del, hold på den prismodellen dere har med minuttpris, dere må ikke finne å gjøre som flere av konkurrentene og innføre "stykkpris" på hurtiglading!

De aller fleste (alle?) hurtigladingene mine hos GrønnKontakt har vart i over 20 minutter, en i nesten 50 midtvinters. Da har det vært billigere med 50kr/lading enn minuttprisen til Fortum.

MEN, og det er et ganske viktig men... Hadde jeg betalt pr minutt hadde jeg ikke ladet mer enn det jeg trengte for å komme hjem eller videre og da hadde jeg ikke okkupert laderen like lenge. Hvis laderene i tillegg er plassert nærme nok hverandre til at man kan lade fra 10-60% på hver lader istedenfor 5-80% utnytter man tiden ved laderene mye mer effektivt.


Flips

Er det ikke bedre å betale per kWh man bruker? Hvis det f. eks er en 43 kW Type 2-lader vil en Renault Zoe få mye mer strøm etter 20 minutter enn f. eks en Tesla som bare kan få 11/22 kW. En BMW i3, e-up! eller lignende vil få enda mindre strøm, men alle betaler like mye.

Hva om det var sånn som på bensinpumper, så det er en skjerm der det står "Antall kWh ladet: **" og under står det "Pris pr. kWh: **". Jeg syntes det høres mer rettferdig ut.

emil

Sitat fra: Flips på mandag 14. juli 2014, klokken 10:46
Er det ikke bedre å betale per kWh man bruker? Hvis det f. eks er en 43 kW Type 2-lader vil en Renault Zoe få mye mer strøm etter 20 minutter enn f. eks en Tesla som bare kan få 11/22 kW. En BMW i3, e-up! eller lignende vil få enda mindre strøm, men alle betaler like mye.

For Mode3/Type2 lading har GrønnKontakt betaling pr time og har forskjellig pris avhengig av type bil. Fra 10kr/Time for Trilling/Leaf (gir med 16A da en strømpris på ca 3kr/kWh) til 40kr/Time for Zoe. Strømkostnaden er egentlig mininal sammenlignet med kostnadene til utbygging, drift og vedlikehold.

Ellers er det jo sånn at det er i en veldig kort tid man får utnyttet full ladeeffekt stolpe/lader kan gi så på slutten blir det få kWh men mye tid brukt og da opptar man plass som andre kunne ha utnyttet.

Sitat
Hva om det var sånn som på bensinpumper, så det er en skjerm der det står "Antall kWh ladet: **" og under står det "Pris pr. kWh: **". Jeg syntes det høres mer rettferdig ut.

Mitt forslag har i lang tid vært en kombinasjon mellom kWh ladet og tid brukt, drosjene gjør jo det allerede med strekning+tid.

E_S

Hva skjer om man kobler til en Leaf med 6,6 kW lader med type 2-kabel til en av disse? Får man fremdeles bare 16A, eller får man da lade med 32A?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Leon

Sitat fra: emil på mandag 14. juli 2014, klokken 10:28

De aller fleste (alle?) hurtigladingene mine hos GrønnKontakt har vart i over 20 minutter, en i nesten 50 midtvinters. Da har det vært billigere med 50kr/lading enn minuttprisen til Fortum.

MEN, og det er et ganske viktig men... Hadde jeg betalt pr minutt hadde jeg ikke ladet mer enn det jeg trengte for å komme hjem eller videre og da hadde jeg ikke okkupert laderen like lenge. Hvis laderene i tillegg er plassert nærme nok hverandre til at man kan lade fra 10-60% på hver lader istedenfor 5-80% utnytter man tiden ved laderene mye mer effektivt.

Helt enig. 10-60%, eventuelt 20-70%, er effektiv lading, og går på 15-20 min nå på sommeren. På vinterstid kan det fort ta det dobbelte av denne tida. Grensen for hva jeg er villig til å betale som minstepris hvis jeg bare trenger litt for å komme hjem/fram går vel ved ca 50 kr. Dermed er Grønn Kontaks klippekort ok med 10 klipp forhåndsbetalt for 500 kr, men dette blir jo dyrere for dem som bruker kortet sjeldnere enn 10 ganger per år.

Håper også at det i løpet av året/vinteren vil være tilgang til CHAdeMO/CCS hurtiglader hver 4-5te mil mellom Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen-Trondheim, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim-Ålesund/Molde, pluss nord for Trondheim. Det begynner å bli bra, i hvert fall for CHAdeMO, men det er i dag fremdeles noen store hull som dessverre effektivt blokkerer for langturer med mindre du kjører Tesla. Tenker da spesielt på strekningen Tønsberg-Arendal, Fagernes, Lærdal, Numedal, Hardangervidda sør, delvis Hønefoss, Dokka og Haugastøl, og  strekningen Kvam-Trondheim pluss nord for Steinkjer. Noe er planlagt, men delvis av selskap som hverken ser ut til å levere, knapt kommer med informasjon og som også har lagt seg på en svært høy minstepris for lading (100-150 kr). Tenker da på Ishavsveien.

Venter for øvrig spent på mer informasjon om "Kiwi-hurtigladerne". Det ble plutselig så stille om disse etter annonseringen... Håper og regner med at disse kan tette flere av hullene!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

emil

Sitat fra: E_S på mandag 14. juli 2014, klokken 12:27
Hva skjer om man kobler til en Leaf med 6,6 kW lader med type 2-kabel til en av disse? Får man fremdeles bare 16A, eller får man da lade med 32A?

Kobler man en Leaf med 6.6kW lader med en 32A Type2-Type1 kabel til en Mode3/Type2 stolpe med 32A får man ladet med full effekt.

02jan

Hvorfor ikke betale pr. Kw belastet ?   Uavhengig av type ladefart for betalende bil , maks 30 minutter ladetid.

For så kunne slippe til andre i køen.

Hvis ikke kø,  bare å starte ny lade sesjon hvis man ikke fikk inn nok batterikraft ved 1 lading.

For min del , vil på langtur ha behov for 8-10 kw - dvs jeg entrer ikke en ladestasjon med helt tomt batteri .  Priser på 100-150 kr for lading gjør at jeg heller vil beholde og bruke fosilbil.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA