Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

ganton

Sitat fra: emil på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:56
Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.
Etter å ha fått mail fra fortum om disse laderne bestemte jeg meg optimisktisk for å teste CCS i Sarpsborg, heldigvis måtte jeg ikke lade for det første som skjedde med denne helt nye ABB laderen etter å ha satt den i bilen er en klikkelyd og så står det Out of order!
Kjører BMW i3. Testes ikke disse laderen med virkelige biler før montørene drar derfra?

Ringte du Fortum da den feilet eller kjørte du bare videre?

Tror nok neppe at montørenne har med seg i3, eGolf, eUp, Leaf, Trilling og Soul når de er ute på oppdrag.

Ringte ikke Fortum der og da siden det var kvelden (sendte mail i morges), men hadde nok gjort det hvis jeg hadde vært avhengig av laderen for å komme dit jeg skulle.  Hva kan forresten personen bak 24timer servicetelefonen gjøre? Kan de restarte systemet e.l. remote ?

Forventer at ABB laderen (produktet) er testet på de vanligste el-biltypene som faktisk finnes idag (relativt få) og at hver koblingstype sjekkes ifb med montering, dvs at CCS-delen er testet på den faktiske laderen etter installasjon. Ja, da får de ta med seg en Leaf og en eUp i det minste eller helst en biltype som erfaringsmessig er vrien på aktuelt produkt.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:24
Ringte ikke Fortum der og da siden det var kvelden (sendte mail i morges), men hadde nok gjort det hvis jeg hadde vært avhengig av laderen for å komme dit jeg skulle.  Hva kan forresten personen bak 24timer servicetelefonen gjøre? Kan de restarte systemet e.l. remote ?

De kan både restarte laderen ved feil og starte opp lading til bilen på flere måter.

ganton

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:20
Streng tatt holder det jo ikke å ha med seg 6 forskjellige biler for å teste laderen, de må ha forskjellig firmware også :) Tipper en 25-30 biler vil gi rundt 90% dekning...

Thomas

Da er det i tilfelle noen som ikke følger standardene her da mht protokoller og elektrisk grensesnitt.  Mulig standardene er romslige men tviler på det...
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

emil

Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:34
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 30. september 2014, klokken 11:20
Streng tatt holder det jo ikke å ha med seg 6 forskjellige biler for å teste laderen, de må ha forskjellig firmware også :) Tipper en 25-30 biler vil gi rundt 90% dekning...

Thomas

Da er det i tilfelle noen som ikke følger standardene her da mht protokoller og elektrisk grensesnitt.  Mulig standardene er romslige men tviler på det...

Hovedproblemet er vel at CCS standarden ikke har vært ferdig når biler og ladere har vært produsert.

ganton

Ser at ABB tilbyr SLA tjenester med tre nivåer mellom 90-99% oppetid på disse laderne. Nå vet jeg ingenting om hva som står i kontraktene mellom Fortum og ABB.  :)
http://www.abb.com/product/seitp332/5d5534b9d6428d64c1257b0f003a35b2.aspx?productLanguage=us&country=NO

Forøvrig er det jo et veldig interessant spørsmål om det er bilen(e) eller laderne som er "vanskelige".
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

JLafton

Jeg ringte fortum når jeg sto der i dag, å han som satt der fikk ikke opp den ladern i Sarp en gang så det virker ikke som den er på nett. Han hadde ikke hørt om at det skulle komme ny lader der engang.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

ganton

Sitat fra: JLafton på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:10
Jeg ringte fortum når jeg sto der i dag, å han som satt der fikk ikke opp den ladern i Sarp en gang så det virker ikke som den er på nett. Han hadde ikke hørt om at det skulle komme ny lader der engang.

Han hadde i fått mailen fra Fortum ennå som vi Charge&Drive-kunder fikk igår  ;)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Rio

Sitat fra: emil på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:56
Sitat fra: ganton på tirsdag 30. september 2014, klokken 08:44
Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:40
Det stemmer. På fredag satt vi 3 multiladere fra ABB i drift på følgende steder:
- McDonald``s Sarpsborg
- McDonald``s Furuset
- Vår ladestasjon i Sandvika

En multilader har CHAdeMO, Combo og AC 43 kW.
Etter å ha fått mail fra fortum om disse laderne bestemte jeg meg optimisktisk for å teste CCS i Sarpsborg, heldigvis måtte jeg ikke lade for det første som skjedde med denne helt nye ABB laderen etter å ha satt den i bilen er en klikkelyd og så står det Out of order!
Kjører BMW i3. Testes ikke disse laderen med virkelige biler før montørene drar derfra?

Ringte du Fortum da den feilet eller kjørte du bare videre?

Tror nok neppe at montørenne har med seg i3, eGolf, eUp, Leaf, Trilling og Soul når de er ute på oppdrag.

De skrev at de har med seg en e-Golf for å teste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JLafton

Var nedom der nå, å da sto det en Egolf å ladet. Men da en skulle lade Leaf fungerte den ikke.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Joakim Sveli

Alle ABB hurtigladere vi satt opp forrige uke er testet med både Leaf og e-Golf.
De har ikke vært koblet opp til vårt system enda, men har stått uten tilgangsstyring i oppstartsfasen.

Vi kjører rundt med både e-Golf og Leaf for å teste våre ladere skikkelig.

Feilen på Sarpsborg er nå utbedret og laderen fungerer som den skal.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

mariowing

Hei Joakim! Sarpsborg fungerte ikke på Leaf 2012 modell i går ved 18-tiden. Kommunikasjonsfeil. Er den fikset etter det tidspunktet? Forøvrig så jo laderen veldig bra og oversiktlig ut med enkel betjening :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

ganton

Jeg prøvde igjen i Sarpsborg igår ca 1720, CCS fungerte utmerket da !!
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Joakim Sveli

Laderen i Sarpsborg ble fikset i dag ved kl 9.30 etter et besøk fra en ABB-tekniker. Årsaken var en liten, løs kabel risten løs under transporten.

Den skal fungere for alle protokoller.

CCS fungerer som normalt
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

ganton

Sitat fra: Joakim Sveli på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:02
Laderen i Sarpsborg ble fikset i dag ved kl 9.30 etter et besøk fra en ABB-tekniker. Årsaken var en liten, løs kabel risten løs under transporten.

Den skal fungere for alle protokoller.

CCS fungerer som normalt

Toppers!  :)

Vet du noe om status på hurtigladeren i Sandvika ? Den har stått out-of-order i en tid nå på http://map.chargedrive.no/mobile/.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Joakim Sveli

Sandvika er i drift, men er ikke satt opp i vårt system før om et par dager. Inntil den tid er den gratis, men vises ikke på kartet.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA