Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: goggo på søndag 17. august 2014, klokken 22:44
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 19:09
Sånn rent konkret, hva er det du forestiller deg at Elbilforeningen (eller andre) skal "gjøre"?

Og litt om hvor store Fortum er (med ca 10000 ansatte og over €24 millarder Euro i eiendeler) er:

http://www.fortum.com/Lists/ArchiveLibraryList/Annual%20Report%202013/Fortum_Financials_2013.pdf

Først vil jeg si at jeg er glad at @el-snorre er her på en søndagskveld og svarer på mine krasse uttalelser :)
Jeg forstår fullt ut at elbilforeningen har masse å gjøre, og at de er den aktøren som har gjort mest for at vi har verdens beste incentiver for elbiler her i Norge.
Men likevel mener jeg altså at dette med hurtigladerne er så viktig at det burde ha fått høyere prioritet enn det har nå, og jeg ser ærlig talt ingen andre enn elbilforeningen som kan ha styrke og påvirkningskraft nok til å få mere prioritet på dette.

Nettopp det @rio sier om at Fortum er et stort konsern gjør jo at jeg synes de b urde fått til dette bedre.
De har jo gjort en veldig bra jobb med prising av sine tjenester, de har hyggelig og rask support, etc, etc, men på underleverandør kontrakter og på drift kan det jo virke som de har tabbet seg ut.
Som konsern vil jeg tro at Fortum har styrke og ønske om å gjøre dette ordentlig, og til å sette press på sine underleverandører. Og jeg mener altså fremdeles at den best egnede til å påvirke Fortum er elbilforeningen. 
Jeg vet ikke hvor ofte nobil sampler realtime informasjonen fra hurtigladerne, men ut fra disse dataene skal det jo være mulig å presentere en statistikk for hvor stor nedetid det er på hver enkelt lader. Kanskje hvis de kunne presentere en slik statistikk så høyt opp i ledelsen til Fortum som mulig - at de kan sette press på underleverandører eller hva det nå er som er hoved problemet.

Hugo


Men Goggo, hvis Nissan ikke leverer deler selv om Fortum (som er et ENORMT firma, og har et samarbeid med Nissan) presser dem, hva tror du Elbilforeningen kan gjøre?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 22:42
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 20:51
Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26
Jeg er ikke så sikker på at elbilforeningen er de rette til å ta ansvaret for dette røret. Vi må nok lengre opp på lønnslistene enn som så for å få noe svar. Det jeg er helt sikker på er at når en leverandør/produsent av en dings ikke klarer å skaffe (reserve)deler fortere enn de går heden, er det på tide å finne en annen leverandør(ABB?). Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Joda, men hvem mener du skal betale for å skifte ut Nissans ladere med ABBs ladere? Neppe Nissan! Og Fortum baserer seg jo på at de har "fått" laderene, etter det jeg vet.

(Elsnorre kan kanskje informere mer om dette.)
Nissan har vel neppe noe å tjene på at det de leverer ikke fungerer og at deler ikke er skaffbart? Problemstillingen er helt absurd.

Ja, enig i at problemstillingen er absurd. Nissan burde hatt deler tilgjengelig lokalt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 21:41
Jeg lurer på om det er/blir krav om CCS i elektriske biler solgt i EU/EØS etter 2017?

Neppe. Man kan da ikke påby støtte for hurtiglading om f.eks batteriet ikke takler dette. Det blir sært.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. august 2014, klokken 23:05
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 21:41
Jeg lurer på om det er/blir krav om CCS i elektriske biler solgt i EU/EØS etter 2017?

Neppe. Man kan da ikke påby støtte for hurtiglading om f.eks batteriet ikke takler dette. Det blir sært.

Nei, selvsagt ikke, men man kan innføre at CCS er den eneste CE-godkjente pluggen for hurtiglading av EV, dersom man ønsker det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

goggo

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:01
Men Goggo, hvis Nissan ikke leverer deler selv om Fortum (som er et ENORMT firma, og har et samarbeid med Nissan) presser dem, hva tror du Elbilforeningen kan gjøre?

Som jeg har sagt i forrige inlegg: For eksempel bruke statistikk fra Nobil databasen til å vise hvor elendig det står til med disse laderne, og så sørge for å formidle dette så høyt opp i systemet som mulig. Ofte er det lettere å nå fram hvis man kan bevise f.eks 50% nedetid (jeg vet ikke hva de egentlige tallene er) enn å bare hyle ut at "det er jævla mye nedetid", slik som jeg gjør :)

Eller lage en flott artikkel der man sammenligner hvor dyktige Tesla er til dette her med hva Fortum får til, og så presentere dette til avisene og til Fortum's ledelse. Kanskje ledelsen i dette store konsernet ikke ønsker å være bekjent med at lille Tesla som er helt nye på dette her får til tingene så mye bedre enn de gjør?

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Gordon Retriever

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:02
Ja, enig i at problemstillingen er absurd. Nissan burde hatt deler tilgjengelig lokalt.

Enig. Men når enkelte Nissanforhandlere bytter ut Chademo-laderen sin med en ny fra ABB, sier kanskje det noe om situasjonen... :o

Rio

Sitat fra: goggo på søndag 17. august 2014, klokken 23:34
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:01
Men Goggo, hvis Nissan ikke leverer deler selv om Fortum (som er et ENORMT firma, og har et samarbeid med Nissan) presser dem, hva tror du Elbilforeningen kan gjøre?

Som jeg har sagt i forrige inlegg: For eksempel bruke statistikk fra Nobil databasen til å vise hvor elendig det står til med disse laderne, og så sørge for å formidle dette så høyt opp i systemet som mulig. Ofte er det lettere å nå fram hvis man kan bevise f.eks 50% nedetid (jeg vet ikke hva de egentlige tallene er) enn å bare hyle ut at "det er jævla mye nedetid", slik som jeg gjør :)

Eller lage en flott artikkel der man sammenligner hvor dyktige Tesla er til dette her med hva Fortum får til, og så presentere dette til avisene og til Fortum's ledelse. Kanskje ledelsen i dette store konsernet ikke ønsker å være bekjent med at lille Tesla som er helt nye på dette her får til tingene så mye bedre enn de gjør?

Hugo

Men Fortum har 10000 ansatte. Nissan har vel 150000 tror jeg, er på andre siden av jorden, og er ikke akkurat et firma det er lett å legge særlig press på.

Sånn for å sette det litt i perspektiv...

Du skriver Fortum, men det er Nissans navn på hurtigladerene, og ettersom de gjør dette sammen kan Fortum neppe bare bytte ut laderne, selv om de ønsket å betale for det.

Husk at kun 10% av Leaf er i Norge, og det er godt mulig at Nissan prioriterer å reparere hurtigladere i f. eks. USA, dersom det er delemangel.

Og jada, selvsagt er situasjonen helt idiotisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. august 2014, klokken 23:05
Neppe. Man kan da ikke påby støtte for hurtiglading om f.eks batteriet ikke takler dette. Det blir sært.

Nei, selvsagt ikke, men man kan innføre at CCS er den eneste CE-godkjente pluggen for hurtiglading av EV, dersom man ønsker det.

Tja, siden Type 2 også er en godkjent EU standard pr. nå blir det vanskelig å nekte 43kW Type 2 AC hurtiglading også tror jeg. Og Tesla bruker en utvidet variant av Type 2 DC-Mid med dypere pinner. Med flere års erfaring med tung bruk og et ferdig utbygd nett blir det nok bortimot politisk umulig å ikke godkjenne denne varianten heller.

Det eneste jeg kan se for meg er å ikke godkjenne rene CHAdeMO-biler, men at nye elbiler må ha enten CCS eller Type 2 43kW eller Teslas DC-Mid variant. Og evt. CHAdeMO i tillegg til dette.

Inntil noe bedre evt. presser seg fram, f.eks pga. behov for ennå høyere ladestrøm.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 17. august 2014, klokken 23:50
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:02
Ja, enig i at problemstillingen er absurd. Nissan burde hatt deler tilgjengelig lokalt.

Enig. Men når enkelte Nissanforhandlere bytter ut Chademo-laderen sin med en ny fra ABB, sier kanskje det noe om situasjonen... :o

Selvsagt. Jeg forsvarer ikke Nissan, men forsøker å få litt realisme i diskusjonen. Poenget er at dersom Fortum (et kjempekonsern) ikke får delene ut av Nissan, er det lite trolig at selv en direktehenvendelse fra Kongen ville gjort det. ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 17. august 2014, klokken 23:50
Enig. Men når enkelte Nissanforhandlere bytter ut Chademo-laderen sin med en ny fra ABB, sier kanskje det noe om situasjonen... :o

Hehe, ser en mulighet for ABB til å kapre en større del av markedet her. "-40% på ny hurtiglader fra ABB ved innbytte av Nissan/DBT" lader ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

ABB ser ut til å ha laget en meget god lader, faktisk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. august 2014, klokken 00:04
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 23:10
Sitat fra: jkirkebo på søndag 17. august 2014, klokken 23:05
Neppe. Man kan da ikke påby støtte for hurtiglading om f.eks batteriet ikke takler dette. Det blir sært.

Nei, selvsagt ikke, men man kan innføre at CCS er den eneste CE-godkjente pluggen for hurtiglading av EV, dersom man ønsker det.

Tja, siden Type 2 også er en godkjent EU standard pr. nå blir det vanskelig å nekte 43kW Type 2 AC hurtiglading også tror jeg. Og Tesla bruker en utvidet variant av Type 2 DC-Mid med dypere pinner. Med flere års erfaring med tung bruk og et ferdig utbygd nett blir det nok bortimot politisk umulig å ikke godkjenne denne varianten heller.

Det eneste jeg kan se for meg er å ikke godkjenne rene CHAdeMO-biler, men at nye elbiler må ha enten CCS eller Type 2 43kW eller Teslas DC-Mid variant. Og evt. CHAdeMO i tillegg til dette.

Inntil noe bedre evt. presser seg fram, f.eks pga. behov for ennå høyere ladestrøm.

Når allerede tre forskjellige kontakter for hurtiglading er/blir/må bli godkjent blir det for dumt å forby den fjerde når den i dag har over 50% av markedet.

Litt spent på hva som vil skje i USA med både CHAdeMO og Type1-Combo i tillegg til Tesla. Blir vel vanskelig å få til noe hurtig AC lading der borte. Japan/Asia vil vel holde seg til kun CHAdeMO.

Kent

Sitat fra: Rio på mandag 18. august 2014, klokken 00:05
Selvsagt. Jeg forsvarer ikke Nissan, men forsøker å få litt realisme i diskusjonen. Poenget er at dersom Fortum (et kjempekonsern) ikke får delene ut av Nissan, er det lite trolig at selv en direktehenvendelse fra Kongen ville gjort det. ;D

Men om det er slik at nissanforhandlere bytter ut ladestasjonene med ABB, så tyder vel det på at Nissan har bestemt seg for å gi opp satsinga på egne hurtigladere, og at det mest sannsynlig aldri vil komme noe deler fra Nissan?

I og med at Fortum sier at de fleste laderne deres skal ha CCS i løpet av høsten, så vil det si at laderne blir bytta ut og ikke bare "oppgradert"

Det ville i allefall gitt litt mening.

Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Marius Engel

Jeg som kjøpte leaf bla. pga. godt utbygd hurtigladenettverk - har jeg gått på en smell nå da? Jeg tolker det slik at det ikke kommer flere chademo ladere, og for hver leaf som blir solgt er enda en bil i ladekø på de allerede eksisterende laderene (for det kommer ikke flere)?..

Gliderman

@Marius
Det skal du nok ikke være redd for. Biler med chademo er med god margin den vanligste elbilen i landet og i snart kommer en til,  Kia Soul. Som jeg skrev i en tidligere post, så er det en litt tullete strid om ladestandarder. Sammen sak hadde vi bla. om videokasetter. Der vant japanske VHS. Japan, sammen med Korea er vel verdens største produsent av biler og der er Chademo enerådende. Tenk også på at i USA leveres alle elbiler,  med unntak av Tesla, med Chademo.
Chademo blir ikke borte.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA