Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av nien, lørdag 14. juni 2014, klokken 23:26

« forrige - neste »

Kent

#195
Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Helt enig i dette. Det står haugevis av produsenter i Kina klar til å produsere hva det en skulle være, at det skal ta månedsvis å få laga en del henger ikke på greip.

Dette er snakk om reservedeler, og ikke utvikling av noe ny avansert teknologi.

Offentliggjør tegningene så skal jeg finne en håndfull leverandører som kan lage de i løpet av kort tid :)


De eneste som kan gjøre noe her er vel strengt tatt Fortum, evt med litt ekstra "motivasjon" (les sanksjoner) fra Transnova. At elbilforeningen/kunder ikke er fornøyde har absolutt ingen konsekvenser på kort sikt for Fortum.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: el-snorre på søndag 17. august 2014, klokken 20:18
Verbalt i såfall, vi vil i alle fall på my ta dette opp med Nissan som har gitt bort DBT laderne.

For god ordens skyld: Det var et ;) i det forrige innlegget! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26
Jeg er ikke så sikker på at elbilforeningen er de rette til å ta ansvaret for dette røret. Vi må nok lengre opp på lønnslistene enn som så for å få noe svar. Det jeg er helt sikker på er at når en leverandør/produsent av en dings ikke klarer å skaffe (reserve)deler fortere enn de går heden, er det på tide å finne en annen leverandør(ABB?). Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Joda, men hvem mener du skal betale for å skifte ut Nissans ladere med ABBs ladere? Neppe Nissan! Og Fortum baserer seg jo på at de har "fått" laderene, etter det jeg vet.

(Elsnorre kan kanskje informere mer om dette.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kent på søndag 17. august 2014, klokken 20:38
Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Helt enig i dette. Det står haugevis av produsenter i Kina klar til å produsere hva det en skulle være, at det skal ta månedsvis å få laga en del henger ikke på greip.

Dette er snakk om reservedeler, og ikke utvikling av noe ny avansert teknologi.

Offentliggjør tegningene så skal jeg finne en håndfull leverandører som kan lage de i løpet av kort tid :)


De eneste som kan gjøre noe her er vel strengt tatt Fortum, evt med litt ekstra "motivasjon" (les sanksjoner) fra Transnova. At elbilforeningen/kunder ikke er fornøyde har absolutt ingen konsekvenser på kort sikt for Fortum.

Laderene er produsert av Nissan (kikk bak på dem).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 20:52
Sitat fra: Kent på søndag 17. august 2014, klokken 20:38
Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Helt enig i dette. Det står haugevis av produsenter i Kina klar til å produsere hva det en skulle være, at det skal ta månedsvis å få laga en del henger ikke på greip.

Dette er snakk om reservedeler, og ikke utvikling av noe ny avansert teknologi.

Offentliggjør tegningene så skal jeg finne en håndfull leverandører som kan lage de i løpet av kort tid :)


De eneste som kan gjøre noe her er vel strengt tatt Fortum, evt med litt ekstra "motivasjon" (les sanksjoner) fra Transnova. At elbilforeningen/kunder ikke er fornøyde har absolutt ingen konsekvenser på kort sikt for Fortum.

Laderene er produsert av Nissan (kikk bak på dem).

De som står utfor McDonaldsstasjonene også?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på søndag 17. august 2014, klokken 20:53

De som står utfor McDonaldsstasjonene også?

Er jeg den eneste her på forum som tar bilder av "platene" bak på hurtigladere? :D

Jada, produsert av "Nissan Motor Co., Ltd". Står både modellnr og serienr også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

#203
Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 21:03
Sitat fra: Kent på søndag 17. august 2014, klokken 20:53

De som står utfor McDonaldsstasjonene også?

Er jeg den eneste her på forum som tar bilder av "platene" bak på hurtigladere? :D

Jada, produsert av "Nissan Motor Co., Ltd". Står både modellnr og serienr også.

Nå har jeg aldri truffet på en fungerende hurtigladestasjon siden jeg fikk meg elbil, så har aldri tatt meg bryet :)

Er det Nissan som skal skaffe deler, så skjønner jeg det kan ta tid.(husker tilbake til da det sto noen hundretalls biler pga ødelag dc/dc-convertor, og nissan sendte deler med båt:p) 

Er det de som står bak delene for å oppgradere stasjonene til CCS også tro?

Edit - Så linken.

SitatHurtigladerene som settes opp har i første omgang kun CHAdeMO - støtte, men er også tilrettelagt for AC - hurtiglading og kan raskt og enkelt oppgraderes ved behov.
*host host*
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Jeg tviler på at Nissan har noe som helst med CCS å gjøre - det er en konkurrerende standard, akkurat som BMW neppe lager en CHAdeMO-versjon av sin semihurtiglader.

Jeg lurer på om det er/blir krav om CCS i elektriske biler solgt i EU/EØS etter 2017?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 21:41
Jeg tviler på at Nissan har noe som helst med CCS å gjøre - det er en konkurrerende standard, akkurat som BMW neppe lager en CHAdeMO-versjon av sin semihurtiglader.

Jeg lurer på om det er/blir krav om CCS i elektriske biler solgt i EU/EØS etter 2017?

Fortum sier i allefall på facebook at de fleste laderne deres skal bli oppgradert til å støtte CCS i løpet av høsten.

Om det er andre leverandører som står bak dette, så blir det i allefall ikke lettere å plassere skyld/få noen til å ta ansvar når ting ikke fungerer.



Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

emil

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 21:41
Jeg lurer på om det er/blir krav om CCS i elektriske biler solgt i EU/EØS etter 2017?

Også for Tesla/Zoe?

Det vil uansett være så mange CHAdeMO biler på det tidspunktet at man ikke kan ignorere de ved utbygging.

(I Norge idag: ca 5400 Model S, ca 4800 VW/BMW og ca 18200 Leaf/Trilling)

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 20:51
Sitat fra: smaug01 på søndag 17. august 2014, klokken 20:26
Jeg er ikke så sikker på at elbilforeningen er de rette til å ta ansvaret for dette røret. Vi må nok lengre opp på lønnslistene enn som så for å få noe svar. Det jeg er helt sikker på er at når en leverandør/produsent av en dings ikke klarer å skaffe (reserve)deler fortere enn de går heden, er det på tide å finne en annen leverandør(ABB?). Det er helt bak mål å gjemme seg bak at "jaja har de ikke deler så har de ikke deler". Jeg kan love dere at dersom denne holdningen hadde kommet fram andre steder i industrien, hadde det rullet hoder asap før evt leverandøren hadde fått fyken til fordel for noen som klarer å levere sakene.

Joda, men hvem mener du skal betale for å skifte ut Nissans ladere med ABBs ladere? Neppe Nissan! Og Fortum baserer seg jo på at de har "fått" laderene, etter det jeg vet.

(Elsnorre kan kanskje informere mer om dette.)
Nissan har vel neppe noe å tjene på at det de leverer ikke fungerer og at deler ikke er skaffbart? Problemstillingen er helt absurd.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

goggo

Sitat fra: Rio på søndag 17. august 2014, klokken 19:09
Sånn rent konkret, hva er det du forestiller deg at Elbilforeningen (eller andre) skal "gjøre"?

Og litt om hvor store Fortum er (med ca 10000 ansatte og over €24 millarder Euro i eiendeler) er:

http://www.fortum.com/Lists/ArchiveLibraryList/Annual%20Report%202013/Fortum_Financials_2013.pdf

Først vil jeg si at jeg er glad at @el-snorre er her på en søndagskveld og svarer på mine krasse uttalelser :)
Jeg forstår fullt ut at elbilforeningen har masse å gjøre, og at de er den aktøren som har gjort mest for at vi har verdens beste incentiver for elbiler her i Norge.
Men likevel mener jeg altså at dette med hurtigladerne er så viktig at det burde ha fått høyere prioritet enn det har nå, og jeg ser ærlig talt ingen andre enn elbilforeningen som kan ha styrke og påvirkningskraft nok til å få mere prioritet på dette.

Nettopp det @rio sier om at Fortum er et stort konsern gjør jo at jeg synes de b urde fått til dette bedre.
De har jo gjort en veldig bra jobb med prising av sine tjenester, de har hyggelig og rask support, etc, etc, men på underleverandør kontrakter og på drift kan det jo virke som de har tabbet seg ut.
Som konsern vil jeg tro at Fortum har styrke og ønske om å gjøre dette ordentlig, og til å sette press på sine underleverandører. Og jeg mener altså fremdeles at den best egnede til å påvirke Fortum er elbilforeningen. 
Jeg vet ikke hvor ofte nobil sampler realtime informasjonen fra hurtigladerne, men ut fra disse dataene skal det jo være mulig å presentere en statistikk for hvor stor nedetid det er på hver enkelt lader. Kanskje hvis de kunne presentere en slik statistikk så høyt opp i ledelsen til Fortum som mulig - at de kan sette press på underleverandører eller hva det nå er som er hoved problemet.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA