Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 3G kobling nede

Startet av benel, fredag 13. juni 2014, klokken 20:16

« forrige - neste »

benel

Hei,

Jeg har i det siste lekt litt med tanken om å konverte bilen min til elektrisk drift. For øyeblikket er dette kun luftige ideer, men jeg tenkte å se om det er mulig å få gjort noe mer ut av det.

Bilen er en 1974-modell Bmw e3. Ut i fra hva jeg har forstått så er det vanskeligere å bygge om biler som er nyere enn 1971. Hva vil dette i praksis bety? Er det dønn umulig å få nyere biler godkjent konvertert?

Fra fabrikk har bilen en effekt på 200hk. Bilen står oppført med egenvekt pluss fører på 1510kg i vognkortet. Jeg ville tippe at den i realiteten er om lag 50kg lettere enn dette da den mangler både reservehjul og en del innmat som var i bagasjerommet da den var ny. Jeg ville videre tro at motoren + girkasse utgjør om lag 250kg av disse av kiloene basert på hva jeg har funnet på nettet.

Vi snakker altså om at elmotoren trenger å  frakte rundt ca. 1135kg. Om man bruker girkassa (gjør man det?) så blir det selvsagt litt mer. Fjerning av eksospotter og bensingtank vil medføre en viss reduksjon i vekt igjen, men jeg har ingen tall på hvor mye dette veier på bilen min.

Bilen har god plass og bagasjerommet er omtrent like stort som motorrommet. Jeg tror derfor det skal være lett å fordele vekten rundt om i bilen for å få en riktig vektfordeling i henhold til de originale spesifikasjonene.

Hva slags batterier/el-motorer passer til en slik konvertering?

:)

Edit: For å presisere så er det verdt å merke seg at jeg har null erfaring eller kunnskap innen feltet fra før. 

emil

Må vel regne med batterivekta også...

Ellers er det vel sånn at det kanskje er lettere å få godkjenning i utlandet (f.eks Tyskland) og så importere bilen til Norge?

Har noen lignende tanker surrende i bakhuet. Omtrent samme årgang, men en bil som originalt er ganske mye lettere og svakere enn din. Kan man få den godkjent med en "liten" batteripakke (som holder noen mil) for å holde egenvekta omtrent som originalbil, men så ha med ekstra batteri (tilkoblet) som "bagasje"?

benel

Sitat fra: emil på mandag 26. mai 2014, klokken 11:09
Må vel regne med batterivekta også...

Ja, jeg mente at det var vekta el-motoren måtte frakte rundt i tillegg til hva elmotoren og batteriene i seg selv måtte veie. Jeg vet ikke egentlig hva batterier veier derfor nevnte jeg ikke det.

En annen mulighet - om bilen nevnt i førsteposten er for tung og for vanskelig å få godkjent - hadde vært å kjøpe annen gammel bil å konvertere den. Jeg så denne første-generasjons Corollaen ble lagt ut for salg i dag. Den burde vel egne seg bra til en slik konvertering? Eneste problemet er å få den frakta hit.  ::)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48727473&searchclickthrough=true

Som du skjønner har jeg veldig lyst på en elektrisk veteran - både fordi det gir visse økonomiske fordeler og fordi jeg tror det er fremtiden om man ønsker å bevare disse gamle bilene og jeg vil derfor bli tidligst mulig kjent med det. :)

Caspar

Egenvekt betyr ikke så mye, det er totalvekten som ikke må overskrides. Ellers var jo Toyotaen et smykke som jeg håper noen tar ut i lyset
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

benel

Sitat fra: Caspar på mandag 26. mai 2014, klokken 14:52
Egenvekt betyr ikke så mye, det er totalvekten som ikke må overskrides.
Jeg tenkte ikke så mye på det med godkjenning nå. Høyere vekt vil jo bety at det er mer for batteriene og motoren å drasse på og jeg tenkte at kanskje det kunne bli vanskelig å få ok prestasjoner innenfor et rimelig budsjett. De fleste "diy"-guidene jeg har sett på nettet nevner at det er best å finne en lett bil for en slik konvertering, men som sagt så har jeg ingen kunnskaper innen området selv.

Du tror ikke det blir noe problem med den vekten jeg har nevnt i åpningsinnlegget?
Sitat fra: Caspar på mandag 26. mai 2014, klokken 14:52
Ellers var jo Toyotaen et smykke som jeg håper noen tar ut i lyset

Helt enig. For å være ærlig fikk jeg litt lyst til å kjøpe den uavhengig av om min andre bil kan konverteres eller ikke.  :-[  :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA