Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SW v.6.0

Startet av JLafton, fredag 13. juni 2014, klokken 12:30

« forrige - neste »

JLafton

Turen gikk veldig greit. 95% batteri ved henting og 34 % Når jeg ankom hjemme etter 110km. Kjørte med ac de 3 siste milene etter at jeg var nede ved Sundvolden etter å ha kjørt over Solihøgda.
Snittforbruk på 1,27kWh.
Så må si jeg er veldig fornøyd med rekkevidden på bilen  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD

BE

Ha! Kryss i taket! Endelig en som hadde en fornuftig forventning til rekkevidden, gjorde litt undersøkelser på forhånd, og ble derfor positivt overrasket :)

Gratulerer med ny og kjekk bil  ;)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

JLafton

Hehe. Ja, jeg ble veldig overrasket, hadde ikke trudd det hadde vert så mye igjen på batteriet som 34%.  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD

smaug01

1,27kWh i snitt? Jævler hvordan får dere det til? Jeg har i snitt 14,1kWh/100km.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

JLafton

Første gang som ELbilist men har altid vert en som kjører forsiktig å ser langt frem. ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på mandag 26. mai 2014, klokken 20:18
1,27kWh i snitt? Jævler hvordan får dere det til? Jeg har i snitt 14,1kWh/100km.

I løpet av samme uke hadde jeg både 13.5kWh/100km og 17.1 kWh/100km på samme strekning til jobb. Samme vær og temperatur, eneste forskjellen var snittfart på 75km/t ene dagen og ca 90km/t andre dagen.

Men normalt sett kjører jeg uten å tenke på sparing og da har jeg omtrent samme tall som deg på denne tiden av året.

Kvikken

Jeg gir blanke f. i snittforbruket og tenker kun på forbruket når jeg absolutt er nødt til det.

Jeg kjører ikke bensinbil lenger og en av fordelene er å slippe å tenke generelt forbruk.

emil

Sitat fra: glennha på tirsdag 27. mai 2014, klokken 09:22
Jeg gir blanke f. i snittforbruket og tenker kun på forbruket når jeg absolutt er nødt til det.

Jeg kjører ikke bensinbil lenger og en av fordelene er å slippe å tenke generelt forbruk.

Det er samme holdning jeg også har til daglig, men i forbindelse med at jeg ønsker å ta Leafen i retning Oslo har jeg gjort diverse målinger på forbruk i 75-95km/t for å se om det i det hele tatt lar seg gjøre innenfor fornuftig kjøre/ladetid.

smaug01

Elbil er fint, mye bedre enn jeg hadde sett for meg egentlig men rekkevidde og lading er en utfordring for å klare å bruke bilen så mye som jeg ønsker. Jeg tenker ikke forbruk men mer ladetid, altså hvor langt kan jeg kjøre og samtidig ha fullt batteri til neste økt/dag. Det er utfordringen min. Når jeg kjører til jobben er målet mitt å ha 100% før jeg kjører hjem og 100% til neste dag med litt småkjøring speed inn. Ikke noe selvfølge set jeg å få det til med 10A kabelen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Fallskjerm

Du har helt rett. Pendler selv nesten ni mil en vei. Dette har jeg løst med en 32 amp ladestasjon på jobb. Så har jeg tenkt å kjøpe med en 16 amp kabel som jeg kan bruke hjemme slik at det går noe raskere å lade hjemme for å ha mulighet til å bruke bilen til å kjøre ungene på trening og diverse.

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

smaug01

32amp har jeg ikke tilgang til noen plasser, kanskje jeg klarer å 'selge' inn et par tre 16A ladestolpe på jobben for oss med elbil. Blir vel tre om ikke lenge og flere dukker nok opp. Utfordringen min er at jeg har telefonutkalling hver tredje uke og derfor kan få noen turer tett på hverandre og da hadde det vært ekstra kjekt med 16A lading på jobben. Finnes det noen insentiver for bedrifter som ønsker å legge til rette for elbiler?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 27. mai 2014, klokken 11:06Ikke noe selvfølge set jeg å få det til med 10A kabelen.
Overgangen til 16A lading er mye større enn man skulle tro!
Jeg har gått fra å bruke Leafen sporadisk på ettermiddagene til å nesten ikke bruke annet enn Leafen på all dillekjøringen ettermiddagene byr på!

Volvoen står stort sett stille og luftes bare når henger skal dras eller alle mann skal på hytta!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Olsleaf

Har noen funnet ut hvor langt du kan kjøre når du får melding om at det er tomt?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

leaf-newbe

Sitat fra: JLafton på søndag 25. mai 2014, klokken 13:43
Lurer på om dere veit hvor mye AC pumpa på Leaf'en trekker av strøm ?
Er det slik at varmepumpa er en inveterpumpe som brukes på kjøling også ?

Henter en Ny Leaf Tekna på mandag, blir spennende med 110km hjem ;)

Trikset er å aktivere navigasjon da vil du se hvor langt det er fram til bestemmelses stedet oppe i høyre jørne. da er det bare å kjøre slik at du har ca 20 km mer igjen på GOM en avstanden til bestemmelses stedet.
da kommer du fram med god margin.
jeg gjør altid det på lengre turer.
lengste tur jeg har hatt på en dag er 360 km en vei med mye stigning på slutten 4 hurtigladinger og retur med en god del nedoverbakke til å begynne med 3 hurtigladinger på retur.

så det er fult mulig å bruke leaf på lengre turer om det er hurtigladere langs veien.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Olsleaf

Er det ikke litt vågalt å hurtiglade fler ganger pr dag? Er det ikke Nissan som anbefaler kunn 1 gang pr dag pga batteri garanti?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA