Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SW v.6.0

Startet av JLafton, fredag 13. juni 2014, klokken 12:30

« forrige - neste »

JLafton

Lurer på om dere veit hvor mye AC pumpa på Leaf'en trekker av strøm ?
Er det slik at varmepumpa er en inveterpumpe som brukes på kjøling også ?

Henter en Ny Leaf Tekna på mandag, blir spennende med 110km hjem ;)
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: JLafton på søndag 25. mai 2014, klokken 13:43
Lurer på om dere veit hvor mye AC pumpa på Leaf'en trekker av strøm ?
Er det slik at varmepumpa er en inveterpumpe som brukes på kjøling også ?

Henter en Ny Leaf Tekna på mandag, blir spennende med 110km hjem ;)
Det er det, og den bruker svært lite strøm.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

110km er ingen problem så lenge man ikke tror man er Petter Solberg.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

JLafton

Takker for svar.
Kommer til å kjøre pent å rolig i rushet ut av Oslo  :D
2019 Tesla Model 3 LR AWD

smaug01

Leafen er sånn at selv om den faktisk går greit, demper man seg seg selv automatisk 10 hakk noe som ikke trenger å være negativt. Jeg har lagt meg på linjen å være litt paragrafrytter av den enkle grunnen at all fart over fartsgrensen føles bortkastet. Det er høyrefoten som påvirker rekkevidden, lys, lyd og ac blir bare en fis i Odal.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

haakonl

Min erfaring er at 110 kilometer er i grenseland. Du må kjøre som en gammel mann med hatt på søndagstur.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Kjell Leaf

Sitat fra: haakonl på søndag 25. mai 2014, klokken 20:51
Min erfaring er at 110 kilometer er i grenseland. Du må kjøre som en gammel mann med hatt på søndagstur.
Jeg har i alle fall ingen problemer med å kjøre 14-15 mil nå , men det spørs jo om det er 11 mil med motorveg selvsagt, men da er det bare å begrense farten litt om du er i tvil .
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Powerflux

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 25. mai 2014, klokken 21:36
Jeg har i alle fall ingen problemer med å kjøre 14-15 mil nå , men det spørs jo om det er 11 mil med motorveg selvsagt, men da er det bare å begrense farten litt om du er i tvil .

Det som er litt kinkig er at i f. eks 100 sone så er du allerede en sinke hvis du holder fartsgrensen!
Jeg kjører mye nedover til Rygge og trafikken glir jevnt i 115-120. Det er uaktuelt å ligg under 100 da!
I den farten raser kW ut og 10-11 mil er maks jeg kan planlegge med!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Mr.Zero

Sitat fra: Powerflux på søndag 25. mai 2014, klokken 22:17
Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 25. mai 2014, klokken 21:36
Jeg har i alle fall ingen problemer med å kjøre 14-15 mil nå , men det spørs jo om det er 11 mil med motorveg selvsagt, men da er det bare å begrense farten litt om du er i tvil .



Det som er litt kinkig er at i f. eks 100 sone så er du allerede en sinke hvis du holder fartsgrensen!
Jeg kjører mye nedover til Rygge og trafikken glir jevnt i 115-120. Det er uaktuelt å ligg under 100 da!
I den farten raser kW ut og 10-11 mil er maks jeg kan planlegge med!!

Det er jo bare å legge seg bak en trailer..
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

pilt

Det er da ikke noe problem å ligge i fartsgensen (eller litt under) så lenge det er to felt, for da kjører bare de som vil forbi. Hvis jeg ikke kommer lenger enn 10-11 mil med Leaf'en på sommeren, da blir jeg skikkelig skuffa. (Men det får jeg ikke testet ut før i august, for det er da det nye gliset mitt kommer. ;D )
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Kvikken

Så får vi se hvordan det blir når man kanskje øker fartsgrensene langt over 100.

Fallskjerm

Jeg pendler nesten ni mil hver vei og når har jeg igjen ca 35 % den ene veien ( høyde forskjell ca 160 meter ) og den andre veien ca 46 %.

Jeg kjører stort sett i 70 og 80 ( målt på GPS)

Så det er fult mulig å få lengre en 10-11 mil
Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Thomas Parsli

AC bruker lite -selv på gammel model uten varmepumpe- i forhold til kjøring på motorvei.
Om vinteren blir det en faktor, spesielt når det er bikkjekaldt...

Med blandet kjøring er 110km uproblematisk, men hvis det er mye motorvei hvor du ikke er komfortabel med å kjøre under 100km/t er det mulig det blir spennende til vinteren.

Hvis du klarer strekningen på 80% ladinig nå, skal det gå bra til vinteren!

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

JLafton

Det er ingen strekke med 100 sone der jeg skal kjøre. Skal fra Lillestrøm til Sandvika, over Solihøgda til Hønefoss å til Sokna. Skal raportere hvordan det har gått seinere i dag  ;D
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Thomas Parsli

Når jeg ser på GreenRace (http://www.jurassictest.ch/GR/) har du faktisk så mye stigning at marginene blir mindre enn jeg hadde trodd: 1%
Men kjører du den andre veien er beregnet rest 33% ;)

* Fyll mer luft i dekkene (10-20% over anbefalt)
* Kjør "saktest mulig", alt over 70km/t er sløsing med energi.
* Prøv å rulle ned bakker, hvis trafikken tillater det er det greit å rulle i 60km/t istedenfor å kjøre i 90km/t
* Ikke brems
* Bruk regenerering istedenfor å bremse

Siden du har ladekabel i bilen kan det være greit med en lunsj/ladepause i Hønefos.
Da slipper du å stresse eller bekymre deg for å gå tom for strøm.

Men bilen går ikke "plutselig" tom for strøm:

* Du får først "Low Battery Warning", du har da som regel 15-20km igjenn på batteriet
* Du får så "Very Low Battery Warning", 5-10km igjenn på batteriet
* "Turtle" kommer når det bare er rundt 1km igjenn og brukes for å flytte bilen til et sikkert sted

GOM (Guess O' Meter, eller rekkeviddeindikator) aner ikke hvor du skal (da må du haBMW) og viser bare estimert rekkevidde basert på de n siste km kjøring. Batterimeteret (som viser gjennværende prosent) er lettere å forholde seg til.

Og så har du vel gratis veihjelp det første året, så du kommer deg alltid hjem :D

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA