Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av trensby, fredag 13. juni 2014, klokken 12:26

« forrige - neste »

trensby

Hei. Jeg kjøpte min 2008 Think City i 2011, og har stort sett vært veldig fornøyd med den, men jeg har fått et problem med den i det siste, og det er at den stadig oftere tar sikringen (16 ampere automatsikring). Jeg velger ikke "Power Charge", så da skal forbruket være under 10 ampere, og jeg har målt forbruket til ca. 9 ampere, men plutselig så fyker forbruket i været og 16 ampere sikringen går.  :(

Når jeg da har sjekket at alt ser greit ut, og slår på sikringen igjen, så kan det gå alt fra noen få sekunder til flere timer til dette skjer igjen. Jeg har til og med opplevd at sikringen har gått etter at elbilen var ferdig ladet.  :o Jeg er allikevel sikker på at det var elbilen som var årsaken, fordi alt var i orden etter at jeg hadde koblet fra elbilen fra strømnettet.

Det eneste som bruker den samme strømkursen ellers er et par lamper, men disse er sjeldent i bruk. Jeg har to ladere til elbilen, men jeg får samme feilen med begge to. Jeg har også ladet elbilen på jobben, og får samme problemet der.

Er det noen som har hatt et tilsvarende problem? Er det noen som kan hjelpe meg med en eventuell løsning på problemet?

Go-carter

Jeg ser du sier du har to ladere, men er disse begge gamle? Kabelbrudd i inntaket på disse er veldig vanlig, og de vil føre til brudd og/eller kortslutning.

Hadde helt likt problem på en kewet jeg hadde en gang, den tok sikringen sporadisk pga. kortslutning inne i kabelen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Warlock

Jeg ville også gjette på kabelbrudd...
Om du har et multimeter kan du jo måle motstand (eller sette på "piping" ved kortslutting) over kontakten polene (eventuelt mot jord) samtidig med at du beveger på kabelen.

EXCEL

Kan det være snakk om jordfeil?
Hvis sikringen er av kombiværn-type så kan denne løse ut pga jordfeil og ikke nødvendigvis strømtrekk.
Full elektrisk fra 18.06.16
e-Golf (2014) mars 2019
Model S 75D desember 2017
Think Lithium 4-seter (2011) 18.06.16
Model S 70D 20.11.15 (Solgt)
e-UP (Solgt)
Think Zebra (solgt)

belgarath

Jeg opplever at kobiautomatene løser ut veldig lett i regnvær. Spesielt på jobb må jeg være veldig påpasselig med å værbeskytte alt.
Ole B.
Lensvik, Sør Trøndelag
'00 Land Rover Discovery td5 "Landeveisrøveren"
'08 Think City Zebra

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA