Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fabrikktur til Tesla, September

Startet av pwb, fredag 13. juni 2014, klokken 12:16

« forrige - neste »

pwb

Har fått meg en ion, brukt den nå 1 mnd og etter ca 3000km så har jeg aldri greid å ha den over 125km på lading. Den er jo oppgitt til 150km ved normal kjøring iflg brosjyren, jada vet det er tulletall, men når kom ion med den nye og bedre motoren på 67 HK? Kan jeg ha fått en gammel modell?

tomrh

Kanskje irrelevant. Men nye biler har nye dekk. Og rullemotstanden er høyere på kliss nye dekk, man trenger endel tusen kilometer for å slite dem til så de blir optimale. Jeg opplevde noe bedre rekkevidde på vår i-MiEV'en den andre sommeren. Dekka kan kanskje være noe av årsaken? Du kan forresten godt pumpe opp dekka til 2,8 bar og så sjekke rekkevidden igjen. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Tror ikke du har en gammel modell - dessuten er det vel ikke rapportert at den "nye" modellen går særlig lengre enn de gamle.
Selv har jeg en 2012 som i disse dager viser rundt 145 km på guessometeret. Og det er fordi:

- kjører aldri over 80 km/t (seff gjør jeg jo det innemellom, men da går det mye strøm - og guessen ramler..)
- holder alltid jevn fart
- kjører bevisst mykt og økonomisk. Ser langt frem osv..
- varme eller AC alltid av. Vifte på ved varm coupé. Vinduer lukket
- 3 bar i dekkene
- senket karosseri
- prøver å trille fremfor å regenerere
- forsiktig hastighetspedalbevegelser
- kjører stort sett innenfor 150 høydemeter på mine turer
- lysbryter i AUTO-posisjon
- ren og polert bil gir mindre luftmotstand (alle monner drar..)
- akser sjelden utenfor det grønne feltet
- prøver daglig å komme lengst mulig på første og andre strek. Kjører samme vei.. Blir en besettelse... ;D
- våt vei gir kortere rekkevidde. Vind også. Og passasjerer.. Og småkjøring med mye start og stopp. Og kaldere vær. Det kommer den dagen du opplever å komme kanskje 5 mil. Men da er det mye snø og mange kuldegrader. Og du har det ikke særlig varmt i bilen.. Har sin sjarm det også!  ;D


Så - da er det bare å følge oppskriften så ser du nok at guessometeret (jeg ser meget sjelden på på mitt, følger heller med på tankmålern) vil stige etter endt lading.

Brom- brom 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Har vel bare unntaksvis sett 150+ km på guessometeret. Det skjer etter at jeg har kjørt 10 mil i strekk til hytta om sommeren. Det er nedover fra 300 m.o.h. til 80 m.o.h de siste par milene, og avsluttes med 2 km bratt opp til 250 m.o.h. Siden de siste milene da har hatt lavt forbruk i snitt, står guessometeret gjerne på litt over 150 km neste morgen hvis det er 20 plussgrader i lufta. (Hadde jeg ikke den oppoverbakken på slutten, hadde nok guessometeret stått enda mye høyere neste morgen.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Ny motor kom etter de hadde en pause i produskjonen i 2012. Så tror nok alle biler fra slutten av 2012 er med 67hk/196NM.
Jeg har 2013 iOn, den indikerer rekkevidde på opp til 118km nå i varmen. Det ser ut til å stemme bra utifra langturer jeg har kjørt på 90-100km.
At praktisk rekkevidde ligger godt under oppgitt er normalt. Jeg tror f.eks. de færreste klarer 199km som er oppgitt på leaf.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

svingen

Har ikke den nye mindre batteri kapasitet? og bedre motor så det blir vel ca samme når alt kommer til alt?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tomrh

#6
Sitat fra: svingen på mandag 26. mai 2014, klokken 10:50
Har ikke den nye mindre batteri kapasitet? og bedre motor så det blir vel ca samme når alt kommer til alt?
Nei, de bruker samme 16 kWh batteri i alle. Dette har vært diskutert før siden det står 14,5 kWh i instruksjonsboka. Men trillingene oppfører seg likt ved hurtiglading, noe som indikerer at batteriene er identiske, og det er mulig 14,5 kWh er oppgitt fordi det kun er tilgjengelig kapasitet siden det er reservert buffere i topp og bunn for å beskytte batteriet. Det finnes også trillinger med 10,5 kWh Toshiba-batterier, men de selges bare i Japan.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på mandag 26. mai 2014, klokken 12:59
Sitat fra: svingen på mandag 26. mai 2014, klokken 10:50
Har ikke den nye mindre batteri kapasitet? og bedre motor så det blir vel ca samme når alt kommer til alt?
Nei, de bruker samme 16 kWh batteri i alle. Dette har vært diskutert før siden det står 14,5 kWh i instruksjonsboka. Men trillingene oppfører seg likt ved hurtiglading, noe som indikerer at batteriene er identiske, og det er mulig 14,5 kWh er oppgitt fordi det kun er tilgjengelig kapasitet siden det er reservert buffere i topp og bunn for å beskytte batteriet. Det finnes også trillinger med 10,5 kWh Toshiba-batterier, men de selges bare i Japan.

Nja - det er solgt nye Citroëner i Norge med mindre batterier. Disse kjennetegnes ved å ikke ha AC samt at de har sort interiør mener jeg å huske. Ved batteriservice optimaliseres 10 moduler i stedet for de 12 som finnes på en full size trilling. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA