Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeproblemer!!

Startet av jarle.h, fredag 13. juni 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

jarle.h

Hei,

Jeg får Teslaen min 6 juni og lurer på om jeg har mulighet til å få ladet den på hytta. Jeg har relativt begrenset kunnskap om strøm og håpet dere har mulighet til å gi meg svar på om jeg har mulighet til å lade bilen på hytta.

Jeg har følgende sikringsskap på hytta i dag (gammel hytte fra 50-åra)



Parkeringsplassen ligger 60 meter fra hytta og jeg håper å kunne bruke en skjøteledning på 60 meter fra hytta til bilen for å lade. Hadde ikke tenkt å legge opp til fast opplegg, bare ledning oppå bakken.

Tre spørsmål knyttet til dette:

1) Er det mulig å benytte eksisterende strømopplegg til å lade bilen eller må jeg legge opp nytt opplegg for å kunne gjøre det?

2) Er det mulig å lade bilen med 60 meter skjøteledning?

3) Hvis det er mulig, hvilken type skjøteledning (tykkelse/type) må jeg ha for å kunne ha så lang ledning?

Krysser fingrene for at det er mulig å finne på noe her slik at lading er mulig.

Venter spent på svar :-)

Jarle

jkirkebo

Sitat fra: jarle.h på søndag 25. mai 2014, klokken 11:44
1) Er det mulig å benytte eksisterende strømopplegg til å lade bilen eller må jeg legge opp nytt opplegg for å kunne gjøre det?

2) Er det mulig å lade bilen med 60 meter skjøteledning?

3) Hvis det er mulig, hvilken type skjøteledning (tykkelse/type) må jeg ha for å kunne ha så lang ledning?

1. Det går bra, du skal vel være der en stund og klarer deg fint med treglading på 6A eller deromkring?

2. Det skal gå bra, men bruk lav ladestrøm slik at ikke spenningstapet blir høyt.

3. Gummikabel 2.5mm2. Gjerne terminert i rødt skjøtestikk så du bruker rødt UMC-adapter. Dette fordi CEE-kontaktene er bedre sikret mot fukt og er mekanisk bedre.

Trenger du en slik så send meg en PM. Har levert en 50m tidligere som skulle brukes på hytte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

Ser ut som du har mulighet.
Du har 2 strømkurser, begge sikret med 10A.
Den til stikk på kjøkken ser ut til å bruke 2x1,5mm2 ledninger.
Den andre ser ut som det enten mangler et tall, eller så er det på tynnere ledninger (2x0,5mm2).

Men er stikkontaktene jordet? Gammelt anlegg, og da er det ikke sikkert det er jording der.
Samt fare for varmgang i gammelt elektrisk anlegg når man frar mye strøm over lengre tid.
Selv ville jeg ladet der kun i nød, og kun på 5A.

Angående skjøteledning så er det og en risiko.
Men bruker du en god skjøteledning på minst 2,5mm2 så blir i alle fall spenningstapet minimert.
Og ikke bruk flere 20m skjøteledninger koblet sammen.
Forsåvidt risikabelt å legge skjøteledning ute på bakken hvis det blir en permanent løsning. Kabelen kan bli skadet og man kan risikere å få strøm i skrotten om man er max uheldig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jarle.h

Takk for svar begge to :)

Det er ikke jordete kontakter i hytta. Er det en triviell ting for en elektriker å legge inn en jordet kontakt fra sikringsskapet og ut på ytterveggen? Er det mulig å sette på større strømstyrke da? At det tar lang tid spiller egentlig ingen rolle da vi er her lengre perioder av gangen og hytta bare ligger én times kjøretur fra hjemmet.

Jeg hadde egentlig tenkt å benytte 2x30 meter med skjøteledning for å gjøre den litt mer tilgjengelig andre steder også, hva er det som gjør at dette ikke er å anbefale? Den kommer til å ligge åpen så kontaktene må være vanntette.

Muffinman

Hovedsikringen din er jo bare 15A, så det skal ikke rare ladingen til før det blir fint lite igjen til andre formål. Du har også et veldig gammelt anlegg, så å lade så sakte som mulig er jo også å redusere faren for varmgang i dårlige koblinger, skrusikringer osv.

Angående jording spørs det vel om det er jording tilgjengelig på hytta i det hele tatt. Mulig man må sette ned et jordspyd? Nå er jeg på tynn is, andre må fylle på her.

Nordtroms

Ja dette var ikke rare greiene. Jeg ville kun benyttet det til nødlading da også med kun 5A last. Hvis inntakskabelen er av ok kvalitet og dimensjon så går det an å få skapet oppgradert. Hvis inntakskabelen og er dårlig/gammel så ruller det fort på med kronasjen før du er i mål.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Griffel

Sitat fra: jarle.h på søndag 25. mai 2014, klokken 18:33
At det tar lang tid spiller egentlig ingen rolle da vi er her lengre perioder av gangen og hytta bare ligger én times kjøretur fra hjemmet.
Gjør det ordentlig, eller la det være.

Med Tesla og en times kjøretur fra hjemmet har du egentlig lite behov for lading på hytta.
Dersom du mener det er ønskelig, grav ned en kabel til prakeringsplassen, egen kurs sikret med jordfeilautomat. Få installert jord, f.eks et antall jordspyd. Om tilførselskablen tåler det, få oppgradert sikringsskapet.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jarle.h

Takk igjen for svar.

Det ser ut som om jeg avventer og ser an hvordan det fungerer uten lading. Hvis det blir nødvendig så får jeg en elektriker til å se over anlegget slik at jeg slipper å brenne ned hytta.

sn0le

Det mener jeg er fornuftig.
Så lenge det bare er en time unna hjemmet ditt så burde bilen klare tur/retur hytta og en del småkjøring.
Gammelt elektrisk anlegg innebærer en del risikoer.
Spesielt med høye laster over lengre tid.
Derfor skrev jeg at jeg kun ville ladet der i nød, og kun med lavest mulig ladestrøm, som er 5A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jarle.h

Forstår jeg det riktig at man uansett ikke kan lade bilen så lenge det ikke er jordet kontakt eller går det allikevel?

sn0le

Er egentlig usikker. Mener å ha lest her på forumet at det ikke går, eller kan være veldig risikabelt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: jarle.h på søndag 25. mai 2014, klokken 22:32
Forstår jeg det riktig at man uansett ikke kan lade bilen så lenge det ikke er jordet kontakt eller går det allikevel?
Det lar seg gjøre, det er forbundet med risiko og det er helt klart ikke tillatt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tullebukk1

#12
Hei!
Litt gammel tråd, men riktig tema..

Jeg skal sette opp lading på hytta også. Vi er flere familier som bruker hytta, og alle kjører Tesla.

Jeg ønsker å ha et bra opplegg til 2 biler samtidig. Jeg er så gjerrig at jeg ikke vil påkoste med dyre veggbokser. Av ladestrøm så holder det med 10-13A enfas.
Parkering er slik at en bil kan stå med rompa nær hyttevegg, mens neste bil må stå foran eller lenger unna.

Her er min tenkte løsning, kom gjerne med innspill:

-2 stk separate kurser fra utendørs fordelingsskap (5-10m ). 2.5mm2 PR. 16A sikring
-Avsluttes i 32A blå stikk. Ladestrøm settes til 13A i bilen.

Lager egen skjøteledning med f.eks 3x4mm2 gummikabel på 10m og CEE kontakt i begge ender, til bil nr 2.


Noen som har noen bedre ideer? ;)



eGolf  (Pussywagon)
Model X (Fleskekjerra)

fredag

Sitat fra: Tullebukk1 på torsdag 24. august 2017, klokken 14:39
Hei!
Litt gammel tråd, men riktig tema..

Jeg skal sette opp lading på hytta også. Vi er flere familier som bruker hytta, og alle kjører Tesla.

Jeg ønsker å ha et bra opplegg til 2 biler samtidig. Jeg er så gjerrig at jeg ikke vil påkoste med dyre veggbokser. Av ladestrøm så holder det med 10-13A enfas.
Parkering er slik at en bil kan stå med rompa nær hyttevegg, mens neste bil må stå foran eller lenger unna.

Her er min tenkte løsning, kom gjerne med innspill:

-2 stk separate kurser fra utendørs fordelingsskap (5-10m ). 2.5mm2 PR. 16A sikring
-Avsluttes i 32A blå stikk. Ladestrøm settes til 13A i bilen.

Lager egen skjøteledning med f.eks 3x4mm2 gummikabel på 10m og CEE kontakt i begge ender, til bil nr 2.

Noen som har noen bedre ideer? ;)

Anskaffe 2 stk Viridian mode3 kontroller med tilhørende kontaktor, sikring, type 2 pigtail-kabel og en jordfeilbryter type B fra ladespesialisten.no, og få dette montert av elektriker i underfordelingsskapet ute? Litt dyrere enn kun jordfeilbryter type B, sikring og blå kontakt, men du får et fastmontert mode3 anlegg med integrert type2-kabel til en forholdsvis lav pris.

http://ladespesialisten.no/index.php/komponenter-til-ladestasjoner
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Orbit

Om CEE-løsningen:

Du må ha B-vern på begge ladekursene. Det er også mer kurant med 16A CEE, og du er jo uansett begrenset til dette av sikringen. For eksempel får du en ferdig 10m 16A skjøtekabel for under 300 kr inklusive kontakter (3G2.5), mens du må opp i minst det dobbelte for 32A. Med 16A kan du også bruke standard Clas/Biltema/++ adaptere til Schuko for de som ikke har blåstikk.

Tesla UMC blått adapter er kanskje bare å få i 32A, men en overgang til 16A CEE kan lages uten egen sikring, og er vel uansett på "kjekt å ha" listen til bruk andre steder.

MEN: Lading med skjøtekabel er nå bare tillat i "nødstilfeller", som vel i praksis betyr de få minuttene du trenger av strøm for å få flyttet bilen til et mer forsvarlig sted å lade (naboplassen).

Den riktige CEE-løsningen er derfor å lage ett 32A-uttak, og heller stokke om på bilene. Total ladetid blir uansett den samme. Fredag sin løsning blir nok litt dyrere, men du må nok opp på noe slikt for å lade to biler samtidig.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA