Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade med aggregat?

Startet av Marius84, torsdag 12. juni 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

krister461

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. mai 2014, klokken 10:57
SitatUtsatt lading er stress og kan ikke skjønne at det skal ha noen effekt når man bare lader til 70%...
Jo? Varmt batteri ved avgang har en god effekt på tilgjengelig regen fra start, og raskere overskuddsvarme fra batteri/motor/invertersløyfen til oppvarming av kupeen. Dessuten reduserer man behovet for å bruke batterivarmeren. Selvfølgelig mer å hente jo kaldere det er.
Jada, det har selvsagt effekt på tilgjengelig regen og rask kupeevarming (de fleste forhåndsvarmer vel ved behov uansett), men har det en betydelig effekt på batteriet over tid?

Muffinman

Jeg er overbevist om det har effekt over tid om batteriet står på 70% f.eks. 5 timer lengre pr døgn i mange år. Kanskje ikke stor forskjell, men etter 10 år bør forskjellen være synlig. Har ikke noe å underbygge det med riktignok, men et slik scenario innebærer jo 2 år mer på 70% i løpet av 10års perioden.

Stress med utsatt lading er det vel ikke, sett klokkeslett for start og velg "on", så husker bilen dette på hjemmelokasjonen hver gang uten at man må fikle med det på andre ladesteder. Man kan overstyre og starte ladingen fra appen selv om man skulle få behov for å starte tidligere. Slipper å gå ut i bilen med andre ord.

krister461

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. mai 2014, klokken 11:15
Stress med utsatt lading er det vel ikke, sett klokkeslett for start og velg "on", så husker bilen dette på hjemmelokasjonen hver gang uten at man må fikle med det på andre ladesteder. Man kan overstyre og starte ladingen fra appen selv om man skulle få behov for å starte tidligere. Slipper å gå ut i bilen med andre ord.
Tja, nå har folk forskjellige kjøremønstre og det er forskjellig hva folk synes er "stress". Jeg synes det er veldig behagelig å bare plugge bilen i hver gang jeg kommer hjem uten å tenke noe mer på det. Den er sågodt som alltid ladet "fulladet" til 80% når jeg skal ut og kjøre igjen.

Jeg kjører alt fra 5-15 mil på en vanlig dag. Dvs. det er ca 8 timers variasjon i ladetid på 13A. Jeg kjører hjemme i fra en gang mellom 6-9 hver morgen i ukedagene. I helgene er det mye mer random. Dvs. jeg måtte beregnet antatt ladetid og når jeg forventer å kjøre igjen hver gang jeg skulle sette bilen på lading. Det gidder jeg ikke bruke energi på uten at jeg er overbevist om at det har en betydelig effekt.

Har man mye mer stabile kjørerutiner er det selvsagt enklere... :)

Muffinman

Eller raskere lading som trådstarter med 32A.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. mai 2014, klokken 13:19
Eller raskere lading som trådstarter med 32A.
+1
Mulighet for å kunne holde lav ladestatus i lengre tid, og heller starte lading seint på natta, var en av hovedgrunnen til at jeg installerte 32A.
Regner med at denne kostnaden betaler seg fort i form av bedre 'batterihelse'.

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Cirion

Rent teoretisk, vil en tenkt bruker som hardkjører batteriet 24/7 ved å lade batteriet til 100%, så banekjøre bilen til det er 0% og plugge inn en SuperCharger til det er 100% osv... Vil han teoretisk kunne få en 30% reduksjon i batteriets kapasitet ved 400 000km - 500 000km.

Det er resultatet ved tester av batteriet ved fabrikken. Ved 1000 harde ladesykluser med så full utladinger, så var det fortsatt betydelig restkapasitet igjen.

Basert på Roadster studie av batteriene, skal de batteriene kunne overgå 12000 ladesykluser før de må byttes.

ModelS har et forbedret batteri overvåkings system, og har ingen celler stablet i høyden. Noe som sannsynligjør at de vil holde enda lenger...

Forskjellen på en som bruker 10% batteri hver dag og lader til 80% kontra 90%, er at han sannsynlivis få flere ladesykluser. Men batteriet vil nok overgå 1 000 000km i levetid uansett.

Forrige bil, som jeg mener jeg kjørte mye, gikk 220 000 på 13år før jeg solgte den.

Sannsynligvis er bilen min solgt eller vraket før jeg sliter ut mitt batteri. Eier jeg den over 10år, har sannsynligvis Tesla enten laget et vesentlig større batteri jeg vil oppgradere til, eller så er SuperCharger nettverket så godt utbygd at det aldri vil være noe behov for oppgradering.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA