Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lade med aggregat?

Startet av Marius84, torsdag 12. juni 2014, klokken 12:51

« forrige - neste »

Marius84

Kjører ca 8-10 mil om dagen. Er det best for batteriet at jeg lader vær dag eller annenhver?

Lader på 32 a 1 fase. Bør jeg lade "fort" eller sakte?
Lader jeg på 32 a blir jo biln stående mange timer på 85% soc før den brukes om morgenen. Bør det unngås?

Bruker dere å utsette Ladingen for å unngå dette?
Til hvor mange % er det anbefalt å lade batteriet i det daglige? Og helst ikke under hvor mange % ?

krister461

Lad gjerne hver dag, tar ingen skade av det.

32a er ikke fort, så ingen grunn til å lade saktere.

Den kan godt stå på 85% lenge, det er bare 100% over tid som sliter på batteriet.

85% er fint. Noen velger 90% andre 80%, men jeg tviler på at det har mye å si.

Muffinman

Med 8-10 mil om dagen ville jeg satt limit til 70% og ladet hver natt. Gjerne utsatt ladingen slik at den var ferdig til avgang.

Torpedo Ted

Jeg lader til 70% i hverdagen (hvor det stort sett kun er kjøring til/fra jobb), og 90% i helgen, siden det "plutselig" kan bli behov for mye kjøring.

Tror folk overvurderer faren ved å lade opp batteriet... Kan ikke tenke meg at det skader batteriet nevneverdig å være 90%+, så lenge det ikke står slik i månedsvis i strekk.

Marius84

Takker for raske svar:)

Stemmer den bra den "timeren" som sier når biln er ferdig ladet?


Marius84

Og skal man trekke ut umc' en fra stikket når den ikke lader?

krister461

Sitat fra: Muffinman på fredag 23. mai 2014, klokken 21:22
Med 8-10 mil om dagen ville jeg satt limit til 70% og ladet hver natt. Gjerne utsatt ladingen slik at den var ferdig til avgang.
Lade til 70% begrenser muligheten for spontane turer litt.

Utsatt lading er stress og kan ikke skjønne at det skal ha noen effekt når man bare lader til 70%...

krister461

Sitat fra: Marius84 på fredag 23. mai 2014, klokken 21:37
Og skal man trekke ut umc' en fra stikket når den ikke lader?
Nei. :-)

Bare om man har problemer med tømming av 12v batteri, noe som var mye mer utbredt før.

Hyperstress

Om en alltid lader til 90% istedet for 100% så dobler en levetiden på batteriene(basert på sykluser), og ved 80% firedobler en den. (Iflg. batteryuniversity.com)
Dette påvirker imidlertid ikke kalenderlevetid.

Jeg lader til 70% til daglig, og mer etter behov. Ved 70% så er soc egentlig litt lavere, og batteriet vil ikke ta merkbart skade av å stå slik. Men om du til daglig lader til 85% el høyere så ville jeg benyttet timeren.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461

Sitat fra: Hyperstress på fredag 23. mai 2014, klokken 21:45
Om en alltid lader til 90% istedet for 100% så dobler en levetiden på batteriene(basert på sykluser), og ved 80% firedobler en den. (Iflg. batteryuniversity.com)
Det var overraskende. Gidder du linke direkte til dette?

Hyperstress

Anbefaler å lese denne siden - mye nyttig:

http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries


Most Li-ions are charged to 4.20V/cell and every reduction of 0.10V/cell is said to double cycle life.  For example, a lithium-ion cell charged to 4.20V/cell typically delivers 300–500 cycles. If charged to only 4.10V/cell, the life can be prolonged to 600–1,000 cycles; 4.00V/cell should deliver 1,200–2,000 and 3.90V/cell 2,400–4,000 cycles. Table 4 summarizes these results. The values are estimate and depend on the type of li-ion-ion battery.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

krister461

Hmm. Disse tallene tyder på at 75% gir en ny dobling sammenlignet med 80% igjen. Men, det er verdt å merke seg "These values are estimate and depend on the type of li-ion-ion battery.". Videre vet vi vel at en 90% lading på Tesla i realiteten er noe lavere.

Mitt inntrykk fra Teslas informasjon er at 80% kan være noe bedre enn 90%, men at det er først med mye lading til 100% at det får noe nevneverdig negativ betydning.

Cowboystrekk

Levetida på batteriene øker ved lavere SOC og mindre ladeintervaller og. Å ligge rundt 50% er ideelt ift aldring. Lav temp gjelder også samt at å lade fra 40-60 2 ganger er met skånsomt enn å lade fra 30-70 1 gang. Ved lav temp tåler batteriene høyere SOC ved langtidsladning.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

krister461

Ja, det er spennende med teori. Men hvor stor praktisk betydning har det egentlig?

La oss si du har to teslaeiere, den ene lader alltid til 80% og plugger rett i laderen hver gang han kommer hjem. Den andre lader bare til 70% og setter scheduled charging slik at bilen er ferdig ladet litt før han forventer at bilen skal benyttes igjen.

Er det sannsynlig at det vil være noen betydelig forskjell i kapasiteten til disse batteriene etter f.eks. 8 år?

Jeg vil i alle fall mene at han første har hatt betydelig mindre stress med ladingen i disse 8 årene...

Muffinman

Sitat fra: krister461 på fredag 23. mai 2014, klokken 21:41
Sitat fra: Muffinman på fredag 23. mai 2014, klokken 21:22
Med 8-10 mil om dagen ville jeg satt limit til 70% og ladet hver natt. Gjerne utsatt ladingen slik at den var ferdig til avgang.
Lade til 70% begrenser muligheten for spontane turer litt.
Nei? Man har jo ca. 15 mil å gå på selv etter at dagens kjøring er gjort. Etter 25000 km har jeg enda ikke kommet ut for spontan kjøring som er i nærheten så langt.

SitatUtsatt lading er stress og kan ikke skjønne at det skal ha noen effekt når man bare lader til 70%...
Jo? Varmt batteri ved avgang har en god effekt på tilgjengelig regen fra start, og raskere overskuddsvarme fra batteri/motor/invertersløyfen til oppvarming av kupeen. Dessuten reduserer man behovet for å bruke batterivarmeren. Selvfølgelig mer å hente jo kaldere det er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA