Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil hadde du kjøpt om Model S/X ikke fantes?

Startet av Dr.Ling, fredag 23. mai 2014, klokken 11:22

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg hadde nok beholdt min bensinslukende 2004 RX8 med wankelmotor om det ikke hadde vært for TMS'n :)

Må si det føles godt å gå fra 1,2 l/mil på langkjøring og rundt 4000kr/mnd i bensin, til 0 l/mil og en beskjeden slant i strøm pr mnd:p

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg hadde bestemt meg for 5 år siden at den neste bilen skulle være en plug-in hybrid med 4-hjulsdrift, helst 7-seter og god rekkevidde på batteri . Dvs ikke "lurehybrider" med bittesmå batteripakker som Toyota og Lexus, men grei rekkevidde som Volvo V60 PHEV og Outlander PHEV.

TMX'en er vel det som gir meg det meste av det jeg vil ønsker og god nok rekkevidde i kombinasjon med Supercharger til at jeg ikke vil ha behov for fossildrevet rekkeviddeforlenger (eller fossildrevne biler overhodet).

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: sven erik på fredag 23. mai 2014, klokken 23:10
jeg står  mellom tesla  og nissan  e nv200  begge elbiler  men  det er fordeler og bakdeler med begge
Holder du på eNV200 uten det ekstragodene som var forventet som 7- seter eller større batteripakke?

Rekkevidde WLTP+EPA+"reell"
Lanseringskalender og tekniske data elbil

Eier: Enyaq 85X
Eid: TMY, e-Soul, TM3, e-Niro, Kona, Soul EV, TMS, Leaf + 17 ICE

Sense

Min plan var å bytte i 2012 til en ny eller nesten ny Audi A6 3.0 diesel quattro eller BMW 525d eller 530d x-drive. Budsjettet var opp til 740 000.
Men sånn gikk det ikke...

sven erik

Sitat fra: Finnøy på lørdag 24. mai 2014, klokken 19:08
Sitat fra: sven erik på fredag 23. mai 2014, klokken 23:10
jeg står  mellom tesla  og nissan  e nv200  begge elbiler  men  det er fordeler og bakdeler med begge
Holder du på eNV200 uten det ekstragodene som var forventet som 7- seter eller større batteripakke?

det er plassen som 5 seter som lokker meg  da jeg  jeg stadig kjører ting men ville hatt lenger rekkevidde

cstromme

Hadde vel sittet på Toyotaen vår i 3-5 år til om det ikke hadde vært for Tesla. Med andre ord intet tap av engangsavgift eller mva for staten ved vårt bilkjøp.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

laumb

Jeg bestemte meg for at jeg skulle ha Model S umiddelbart når jeg så den i 2009.
Da var jeg 21 år gammel og tenkte at med de ytelsene ville det nok bli en alt for dyr fornøyelse. Jeg meldte min interesse på nettsidene og glemte hele greia fram til ca. 6 mnd før de begynte leveringene i USA. Da skjønte jeg at dette var ekte, og at prisen ikke var avskrekkende.

Jeg reserverte like etter.

Fun fact; Tesla driver for tiden å rydder opp i gammel info, de ringte meg for 2 dager siden ang interessen jeg meldte i 2009. :D alles gut, jeg har bilen. :)

Hadde ikke Model S kommet og jeg hadde reoppdaget den hadde jeg fyrt av en kontrakt på en pent brukt 2010-12 Jaguar XF eller tilsvarende. De har jeg alltid likt. Jeg var skremmende nærme å kjøpe en slik når jeg reoppdaget Model S.

Teslafrank

997 TURBO som kosebil, Cayenne diesel til arbeidsbil:)

Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Bjoris

Hadde nok beholdt 2010 A6en og kjøpt en ny 1 år gml import A6 om ca 2 år.

Camilla

Det hadde nok blitt en Leaf pluss en passelig dose irritasjon over for lite batteri.

nivve

Jeg sto på gjerdet rundt nyttår med tanker om å bytte inn 07 E-klassen med en 2012 E250 4Matic (600k). Er utrolig glad for at jeg solgte bilen privat og reserverte en S85 i stedet til 625k som jeg får om TO dager! :D

glemmestad

Hadde kjøpt noe ala en Mercedes CLA eller Skoda Superb. Ikke det at jeg er glad i billigere biler, men etter å ha bodd et antall år i utlandet "klarer jeg ikke" å kjøpe en dyr bil der jeg betaler hundretusenvis av kroner i rene avgifter, uten å få en bedre bil.

Men det som er interessant i denne avstemningen, er det som mange kunne forespeilet på forhånd. Man kan ikke regne som tapt inntekt for staten de avgiftene som Telsa KUNNE HATT dersom den hadde vært en bensinbil; de som vurderte en annen nybil vurderte en annen bil i samme eller lavere prisklasse INKLUDERT avgifter. Altså er avgiftstapet innregnet i prisen på Model S.

Kan vel kanskje oppsummeres som at kjøpergruppe 1 (av nybiler) ville kjøpt en bil som er ca. like dyr som Model S, mens kjøpergruppe 2 ville kjøpt en bil som ville gitt en lik totaløkonomi inkludert drivstoff-forbruk, årsavgift, etc, per måned som Tesla Model S.

Kjøpergruppe 1 ser vel da i prisklassen 500-700.000 kr, mens kjøpergruppe 2 er i klassen ca. 250-400 000 kr. Ettersom jeg tror det er en overvekt av kjøpergruppe 2 mot kjøpergruppe 1, vil kanskje erstatningsbilen/alternativet til Model S i snitt være priset til ca. 450 000 kr inkl. ekstrautstyr.

En Mercedes Benz CLA 180 med automat koster ca. 350 000 kr + ekstrautstyr, ca. 450 000 kr for en greit utstyrt bil. Denne har en engangsavgift på 82 171 kr + ca. 90 000 kr i MVA, totalt 172 000 kr.

Ettersom det er registrert ca. 4600 Tesla Model S i Norge nå, er avgiftstapet basert på min beregning ca. 790 Mkr, LANGT under de 4000 Mkr som jeg har sett nevnt i diverse artikler.

PS: Ja, jeg er klar over at jeg ikke har tatt med årsavgifter, 12 Mkr per år, bompenger, og annet, men det kan umulig bli 4000 Mkr. Og det er før man har sett på NOEN av besparelsene; for der er det VIRKELIG mange bekker små... Jeg har heller ikke tatt med resten av elbilene. Men på disse småbilene er jo alternativet enda mindre biler, som har enda mindre engangsavgifter og mva. Model S er liksom den store stygge ulven :)

PPS: Dette er også basert på at absolutt alle Model S kjøpere som alternativ hadde kjøpt en ny bil.

Nordtroms

Ja jeg tror nok at en og bør ta med den øverste gruppen i regnestykket. Det er tross alt 64% som ikke ville kjøpt noen annen bil i det hele tatt. Ergo ingen tapt avgift.  :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Torz

Jeg hadde kjøpt den samme bilen uavhengig av om Tesla eksisterte eller ikke. Tesla er ikke noe alternativ til min bruk, og jeg fikk på ingen måte noe godfølelse etter å ha prøvd den heller (beklager). Jeg mener Tesla generelt er overpriset, men i Norge hjelper jo avgiftsfritaket godt på å gjøre den attraktiv. Med fulle avgifter hadde nok salget vært marginalt.

Når det gjelder avgiftstap til staten, så mener jeg man må basere det på hva alternativ bil ville ha innbragt. Ser en kun på selve kjøpet vil jeg si at rundt 300.000 kr er reelt, 50/50 fordelt på engangsavgift og moms. For 5000 biler er tapet da 1,5 mrd., + de andre fritakene.
Det blir også tap på drivstoffavgiftene.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA