Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

smaug01

Nå er jeg nyskjerrig på hvordan de tester 12V batteriet. Å teste et batteri er ikke så enkelt som man skulle tro og utstyr for å gjøre dette skikkelig blir ikke kastet etter en. Butikker som lever av å selge batterier har ofte slikt utstyr men om et bilverskted har det er jeg skeptisk til, jeg hadde spurt om å få se resultatet av testen siden en batterianalysator ofte kan skrive ut en testrapport. Vi har vurdert å kjøpe det inn på min jobb for bla å kunne sjekke UPS batteri men det var litt vel kostbart for å forsvare prisen den gangen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Sitat fra: smaug01 på onsdag 28. mai 2014, klokken 18:14
Nå er jeg nyskjerrig på hvordan de tester 12V batteriet. Å teste et batteri er ikke så enkelt som man skulle tro og utstyr for å gjøre dette skikkelig blir ikke kastet etter en. Butikker som lever av å selge batterier har ofte slikt utstyr men om et bilverskted har det er jeg skeptisk til, jeg hadde spurt om å få se resultatet av testen siden en batterianalysator ofte kan skrive ut en testrapport. Vi har vurdert å kjøpe det inn på min jobb for bla å kunne sjekke UPS batteri men det var litt vel kostbart for å forsvare prisen den gangen.


Jeg fikk se batteri test rapporten men jeg er ikke så teknisk så den var litt gresk for meg. Han forklarte så godt han kunne og viste meg før og etter resultat. Han sa at sluttresultatet var som på et nytt batteri - så var ikke svekket.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Da høres det ut som de har gjort en god jobb, neste spørsmål er vel da hvorfor det skjedde? Noe er jo gærnt og hvis batteriet er i orden, hva er da gærnt?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

De fant som sagt ikke noe galt med bilen. De har sjekket den grundig. Jeg har kjøpt bilen fra paralell importør og vet jo ikke hvor lenge bilen har stått uten å bli kjørt. Hvis dørene står åpen i butikken også så bruker den vel strøm fra batteriet?

Hvis jeg bruker forvarming når bilen ikke er koblet til strøm er det hovedbatteriet eller startbatteriet som bruker strøm?
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på onsdag 28. mai 2014, klokken 21:03
De fant som sagt ikke noe galt med bilen. De har sjekket den grundig. Jeg har kjøpt bilen fra paralell importør og vet jo ikke hvor lenge bilen har stått uten å bli kjørt. Hvis dørene står åpen i butikken også så bruker den vel strøm fra batteriet?

Hvis jeg bruker forvarming når bilen ikke er koblet til strøm er det hovedbatteriet eller startbatteriet som bruker strøm?

Forvarmingen (selve varmen) kommer fra driftsbatteriet, men viften kommer fra 12V batteriet. Jeg har ikke testet det, men jeg er 99,999% sikker på at DC/DC-konverteren er på når du har forvarming.

(DC/DC-konverteren tar strøm fra driftsbatteriet, og lader 12V batteriet og gir strøm til vifter, lys osv.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på onsdag 28. mai 2014, klokken 20:13
Da høres det ut som de har gjort en god jobb, neste spørsmål er vel da hvorfor det skjedde? Noe er jo gærnt og hvis batteriet er i orden, hva er da gærnt?

Min teori er som følger:

1) Det virker som laderegimet av 12V-batteriet i Leaf er dårlig, og ikke lader batteriet til noe i nærheten av 100%. Dette merker man vanligvis ikke noe av, fordi man bruker kun en ekstremt liten del av kapasiteten uansett (med mindre man må stå med nødblink.)

2) Bilen er full av diverse elektronikk, inkl. telematikk, og noe av dette er på hele tiden. Dersom bilen enten ikke slukker det den skal slukke, eller telematikkenheten bruker mer strøm enn den skal, så kan det være en årsak til at batteriet blir utladet.

3) LeafSpy viser spenningen på 12V-batteriet, så bilen måler spenningen, og burde jo gjøre noe for å forhindre dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Jeg får bare følge med batteriet. Nå er det helt oppladet og kontrollert i øst og vest. Hvis det synker igjen nå så må de gjøre noen tiltak tenker jeg.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA