Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Mippen

Skulle kjøre i dag og bilen ville ikke låse seg opp eller starte. Hva kan være galt og hva gjør jeg?
Fremtiden er elektrisk.

Fallskjerm

Siden du ikke for låst opp dørene. Så høres det ut som at 12v batteriet er tomt.

Så prøv å lade opp 12v batteriet eller ring etter veihjelp.

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Kjell Leaf

#2
Sitat fra: Mippen på fredag 23. mai 2014, klokken 09:44
Skulle kjøre i dag og bilen ville ikke låse seg opp eller starte. Hva kan være galt og hva gjør jeg?
Jeg hadde det samme to ganger tidligere, det var en feil med 12V batteriet. Det ble byttet , og siden har alt vært bra. Sett startkabler på så du får sannsynligvis start. Hos meg var ikke batteriet tomt fordi det var fullt rett etter at jeg brukte startkabler, det var dårlig kontakt i det men det våknet til liv med startkabler/startbooster.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

BE

Helt sikkert 12V batteriet. Om mulig kan du måle spenningen over polene på dette. Prøv eventuelt også å ta av minuspolen i et par minutter, i tilfelle noe har gått i heng.

Men som det sies, et par startkabler, så er du sannsynligvis i gang igjen. Få sjekket batteriet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Kjell Leaf

Sitat fra: BE på fredag 23. mai 2014, klokken 10:01
Helt sikkert 12V batteriet. Om mulig kan du måle spenningen over polene på dette. Prøv eventuelt også å ta av minuspolen i et par minutter, i tilfelle noe har gått i heng.

Men som det sies, et par startkabler, så er du sannsynligvis i gang igjen. Få sjekket batteriet.
På min kunne de ikke finne noe feil med batteriet fordi det fungerte jo fint når det hadde kontakt...
Men de byttet batteri likevel fordi jeg tok målinger selv før og etter jeg satte startkablene på. Batteriet mitt viste fullt bare etter noen minutter, noe som er umulig om batteriet egentlig var tomt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Har hørt at man skal unngå startkabler og har bare en booster fra europris, ikke lader.
Fremtiden er elektrisk.

BE

Fyr i gang boosteren, det er minimalt med strøm som trengs, bare nok til å vekke systemet. Det er ingen startmotor som trekker haugevis med ampere slik det er på fossilbiler :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

smaug01

Sitat fra: Mippen på fredag 23. mai 2014, klokken 10:47
Har hørt at man skal unngå startkabler og har bare en booster fra europris, ikke lader.
På Leafen står det i instruksjonsboken at man kan bruke startkabler. For øvrig er det ikke noe problem å bruke startkabler på hvilken som helst bil, det er en greie som har oppstått av en eller annen grunn. Et batteri er en utmerket spenningsglatter dessuten kan ikke spenningen øke til uante høyder om man tar strøm fra et annet batteri slik noen hevder. Spenningen må jo komme fra en plass og et 12V batteri er bare et 12V batteri. Problemet er nok heller "giverbilen" som kan oppleve et stort strømtrekk og få litt fnatt av det i noen tilfeller.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Jeg målte batteriet med multimeter nå. Det viste 3,8Volt. Jeg fikk startet bilen med boosteren men med en gang jeg hadde slått av motoren for å måle batteriet falt strømmen til samme igjen.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Klarer jeg å kjøre til nissan med så lav spenning på batteriet? Syns 3,8 var lavt. Jeg har hørt at hvis batteriet er på rundt 12 så er det helt utladet. Skal være over 12 nær 13 på et batteri.
Fremtiden er elektrisk.

knnygar

3,8 er ingenting, 11V betyr tomt batteri.
Men så lenge bilen står på så blir 12v batteriet lada frå driftstbatteriet, så då kan du køyre til nærmaste verkstad.
3,8V betyr mest sansynleg at batteriet er øydelagt.

Prøv å mål medan bilen står på, då har du sikkert over 13V.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Lynet

Årsaken til at Leaf til stadighet har tomt 12V batteri er at den har feil styring av ladespenning. Den ligger på 14,6V noen minutter etter start for deretter å reduseres til 13,0V!!!
Det betyr egentlig at lading av blybatteriet slåes av.
Dette fungerer IKKE i Norge.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

fws

Det samme opplevde jeg i januar. Hvis man får litt strøm på 12v batteriet fungerer alt fint igjen.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Mippen

Jeg kjørte bare før jeg fikk svar her. Gikk fint å kjøre med 3,8v på batteriet. Målte etter 5km. Da viste måleren 11,78v. Kjørte innom Nissan som ligger en liten mil unna. Fikk time på tirsdag neste uke. Når jeg kom hjem viste batteriet 12,65v etter ca 2 mil. Det virker veldig rart og tviler på at batteriet klarer å lade seg opp så fort. Sikkert noe tull med startbatteriet.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Er nesten så man skulle hatt et Optima yellowtop batteri på disse bilene. Et tomt batteri på vinteren er et ødelagt batteri noe som kanskje greit nok blir byttet på garanti men det er jo en mager trøst hvis man må knote for å komme seg på jobben.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA