Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Baresorgen

I morges klokken 7.00 ville ikke vår Leaf starte. Varsellamper for flere ting pep/blinket, bl.a. "No key detected". Ladelampene på dashbordet blinket til tider og bilen tar ikke imot lading fra veggstikket. Fjernkontrollen til låser/dører fungerte heller ikke. Betyr det sannsynligvis at 12V-batteriet er tømt? Det kom flere klikkelyder fra reléboksen til høyre i motorrommet.

Tips?
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

Mippen

#61
Når min bil ikke startet var den helt død så fikk ikke noen varsel. Hvis det er lite strøm på 12v batteriet er det ikke umulig at den oppfører seg slik rett før den går tom. Hvis du har et multimeter/batterimåler i nærheten så kan du forsøke å måle batteriet. Eventuelt forsøke å koble til startkabler for å se om det fungerer. Når min var helt tom så virket alt normalt med en gang jeg koblet til startboosteren. Viktig at du kjører en god tur med en gang du har fått start for å se om batteriet lader. Eventuelt svinger innom et verksted for å få målt batteriet. Hvilken modell er bilen din? Hvis du ikke får start med startkabler eller booster så kan det være andre ting som er galt, men forsøker du det og alt ser ok ut etter så har du sjekket ut det.
Fremtiden er elektrisk.

kjbu

Mippen : Min bil er også gått 9000km, og fikk tomt 12V batteri 2 lørdager på rad i vår. Nissan-verkstedet fant ingen feil på batteriet, men diagnosesystemet hadde logget lav spenning så de såg at feilen hadde vært der. Ble oppringt 2 måneder senere, verksted hadde fått beskjed fra Nissan om å bytte batteriet. Det ble byttet i forrige uke.

Blir spennede å se om årsaken virkelig er dårlig kvalitet på batteri eller om det er en annen teknisk feil som tapper batteriet når bilen står i ro. Evt. dårlig vedlikeholdslading.
Time will show :-)

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

BE

Sitat fra: Mippen på mandag 26. mai 2014, klokken 09:03
Viktig at du kjører en god tur med en gang du har fått start for å se om batteriet lader.
Det holder at bilen er påskrudd for å lade 12V batteriet, om hjulene ruller betyr ingenting.

Uansett så er dette sannsynligvis en defekt/kortsluttet celle i 12V batteriet. Dette kan utlade de andre cellene og resultere i veldig lav spenning over batteripolene. Uansett snakker vi om defekte batterier, bytt og alt vil være i orden.

Jeg ville byttet batteriet uansett hva merkeverkstedet finner på å konkludere med, om de klarer sno seg unna å ta dette på reklamasjonen hadde jeg byttet det for egen regning, jeg hadde ikke stolt på bilen uten at det var byttet. Samtidig ville jeg gitt klar melding om at de aldri vil se deg som betalende kunde i fremtiden, fremtidige servicer vil bli utført andre steder.

Det finnes selvsagt unntak hvor det kan tenkes at det er DC-DC omformeren som er sviktet, men det er det neppe i de tilfellene som diskuteres i denne tråden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Sitat fra: Baresorgen på mandag 26. mai 2014, klokken 08:39
I morges klokken 7.00 ville ikke vår Leaf starte. Varsellamper for flere ting pep/blinket, bl.a. "No key detected". Ladelampene på dashbordet blinket til tider og bilen tar ikke imot lading fra veggstikket. Fjernkontrollen til låser/dører fungerte heller ikke. Betyr det sannsynligvis at 12V-batteriet er tømt? Det kom flere klikkelyder fra reléboksen til høyre i motorrommet.

Tips?

Det ville vært interessant å ha målt spenningen på 12V-batteriet.

Hvis jeg var deg, og måtte ha bilen til å kjøre, ville jeg nok forsøkt å koble av minuspolen på 12V-batteriet i 10 sekunder, og se om det fungerer når du kobler den til igjen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: BE på mandag 26. mai 2014, klokken 10:29

Uansett så er dette sannsynligvis en defekt/kortsluttet celle i 12V batteriet. Dette kan utlade de andre cellene og resultere i veldig lav spenning over batteripolene. Uansett snakker vi om defekte batterier, bytt og alt vil være i orden.

En defekt/kortsluttet celle vil ikke utlade de andre cellene, men bare medføre at batterispenningen er 1/6 (ca 2V) lavere enn før.

Batteriet kan være defekt (det vet vi ikke), men da på en måte som gjør at den enten ikke har kapasitet, eller flere av cellene er ødelagt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

kjbu

Sitat fra: Rio på mandag 26. mai 2014, klokken 11:01
Batteriet kan være defekt (det vet vi ikke), men da på en måte som gjør at den enten ikke har kapasitet, eller flere av cellene er ødelagt.

Jeg vil tro at et defekt batteri er defekt hele tiden, og ikke reparerer seg selv.
Derfor mistenker jeg at feilen ligger i teknikken rundt, lading/forbruk.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Mippen

Jeg gjorde en liten test med batteriet mitt i dag etter å ha kjørt en tur på 5-6 mil. Målte spenningen min når jeg parkerte bilen og alt var av. batteriet viste 12,46volt. Satt på lysene uten å starte bilen. I løpet av noen sekunder falt spenningen til 12,3 og i løpet av et halvt minutt var den nede i 12,2. Slo av lysene da slik at ikke batteriet skulle bli ladet helt ut. Det var bare Parkeringslysene som var på, ikke led lysene og hovedlyset.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

#68
Koblet til en Fluke Scopemeter 123 med 80i-110s AC/DC strømtang og vanlig spenningspinner for å se hva som egentlig skjer og min konklusjon er at ingenting spesielt skjer annet enn det man forventer ved lading.
Når bilen står på lading etter x antall minutter så ser det ut som forbruksbatteriet ikke blir ladet, men batteriet blir forsynt med 1A@~13V sånn jevnt over noe jeg tenker er vanlig forbruk til andre ting mens ladeprosessen av driftbatteriet foregår, sikkert noe elektronikk som skal ha litt strøm for å lade. Napper jeg ut AC ladekabelen går forbruket ned mot 0(A) og spenningen til batteriet ligger da på 12,8V.
"Starter" jeg bilen øker spenningen til 14,4V og batteriet blir nå ladet med 16A en liten periode på kanskje 30 sekunder før ladestrømmen roer seg sammen med spenningen til det ikke skjer noe lading, derimot blir det tilført noe strøm. Stopper jeg bilen roer alt seg ned og til slutt er forbruket 0A. Dører trekker ca 100mA ut fra det jeg måler. Plugger jeg tilbake laderen går spenningen opp til 14,4V og strømmen økes også i noen 10 talls sekunder før alt går tilbake til der jeg startet. På et rimelig fullt ladet batteri ser jeg ingenting unormalt med denne syklusen.



Edit: lagt til skjermdump av Scopemeteret
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Jeg håper bare nissan finner ut av hva det er. Liker ikke tanken på å legge ut på ny langtur i sommer også står jeg der. Nå har jeg akkurat levert bilen og håper på det beste.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Sitat fra: smaug01 på mandag 26. mai 2014, klokken 20:11
Koblet til en Fluke Scopemeter 123 med 80i-110s AC/DC strømtang og vanlig spenningspinner for å se hva som egentlig skjer og min konklusjon er at ingenting spesielt skjer annet enn det man forventer ved lading.
Når bilen står på lading etter x antall minutter så ser det ut som forbruksbatteriet ikke blir ladet, men batteriet blir forsynt med 1A@~13V sånn jevnt over noe jeg tenker er vanlig forbruk til andre ting mens ladeprosessen av driftbatteriet foregår, sikkert noe elektronikk som skal ha litt strøm for å lade. Napper jeg ut AC ladekabelen går forbruket ned mot 0(A) og spenningen til batteriet ligger da på 12,8V.
"Starter" jeg bilen øker spenningen til 14,4V og batteriet blir nå ladet med 16A en liten periode på kanskje 30 sekunder før ladestrømmen roer seg sammen med spenningen til det ikke skjer noe lading, derimot blir det tilført noe strøm. Stopper jeg bilen roer alt seg ned og til slutt er forbruket 0A. Dører trekker ca 100mA ut fra det jeg måler. Plugger jeg tilbake laderen går spenningen opp til 14,4V og strømmen økes også i noen 10 talls sekunder før alt går tilbake til der jeg startet. På et rimelig fullt ladet batteri ser jeg ingenting unormalt med denne syklusen.



Edit: lagt til skjermdump av Scopemeteret

Litt grovt amperemeter, og jeg har et spørsmål om hvor du hadde amperetangen?
Men det er nettopp det at spenningen faller ned til 13,0V som er problemet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Målt på jordkabelen. Er den eneste som er klampbar uten mekking. Ja det blir grovt med skjermdump. Får bare oppløsningen til skjermen på instrumentet. Skal man gjøre det skikkelig må jeg kjøre trendmåling via Fluken til en pc med flukeview.
Det er bare et problem at spenningen faller til 13V hvis batteriet faktisk trenger mer lading. Får ta fra syremåleren og måle noen ganger for å se tilstanden.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Helt enig i at det for batteriet ikke er noe problem, men det forutsetter at batteriet er fulladet.
Jeg har målt syrevekt til 1,25 mange ganger, men med reduksjon til 13,0V etter noen få minutter, altså null opplading av halvladet NYTT batteri!!

Et annet problem med reduksjonen til 13,0V er svake fjernlys. Pærene i hovedlysene skal ha 13,2V for å yte 100%. Leaf har høyt spenningsfall OG lav ladespenning = knapt 11V på pærene = elendig lys!!!!
PS, alt jeg sier her er jeg usikker på om gjelder euroLeaf.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mippen

Jeg fikk telefon fra nissan (sande vest) i dag. De hadde ikke funnet noe galt med bilen og mente det var batteriet. Det trengtes å lades skikkelig sa de og ønsket å beholde bilen over natten for å gjøre mer undersøkelser i morgen. De har nok holdt på å undersøke bilen litt også for fikk melding på mobilen min at bilen var koblet fra lader og jeg ble oppringt nesten 2 timer senere og da holdt de på fortsatt.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sånn, da har jeg hentet nøklene til bilen min. De beholdt den over natten for å lade batteriet helt og gjøre mer undersøkelser. De kunne ikke finne noe galt med bilen eller med batteriet. Det eneste var at batteriet var omtrent utladet når de testet det første gangen. De testet batteriet på alle mulige måter og kunne ikke finne noe galt. Hadde ikke noe forklaring på hvorfor det var ladet ut. Sa jeg måtte komme igjen hvis det skjedde flere ganger.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA