Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 23:35
Så dette er et rent vinterproblem?

Nei, jeg tror det er to aspekter her:

1) Nissans laderegime er feil (henger ikke på greip, og spenningene er feil), men siden det er så lite batteriforbruk på 12V-batteriet så ser det ut til å fungere mesteparten av tiden, fordi 12V-batteriet i en elbil trenger ikke være fulladet.

2) Jeg tror at Mippen og andre som har hatt problemer har enten:

a) hatt en belastning på batteriet mens bilen var av. Enten fordi man har glemt en "lyspære", eller fordi elektronikken i bilen ved en feil har "glemt" å slukke en last, slik at batteriet blir tappet for strøm mens bilen står parkert.

b) selve bilbatteriet er defekt. (Dette kan også skje som en konsekvens av (a).)

c) Ladeelektronikken til batteriet er defekt (men da tror jeg det ville vært en alarm)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 23:40
Jeg hadde ikke problemer med min bil i vinter. Når den ikke startet var det +18 grader ute.

Se svaret mitt rett over.

Jeg tipper "noe" trakk strøm ut av batteriet mens den stod parkert.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

En lyspære tømmer ikke en 55Ah timers batteri på så kort tid, det må være noe mer. Lade regimet høres helt greit ut men likevel noe annerledes. Når batteriet ikke tar til seg noe mer strøm går lasten ned mot null ergo er det fulladet. Høy lade spenning har ikke da noe for seg annet enn til lys og sånt som tydeligvis ikke har så veldig høy prioritet. Høres mer ut som defekte batteri, særlig hvis et batteribytte fikser problemet. Et batteriet forseglet? Er det et AGM batteri eller et vanlig våtcelle batteri?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 23:40
Jeg hadde ikke problemer med min bil i vinter. Når den ikke startet var det +18 grader ute.
Du må uansett forlange å få byttet batteriet, bare si du ikke vil ha en bil du ikke kan stole på, det kan du ikke med batteriet du har. Jeg fikk nytt med en gang selv om de ikke fant noe feil, god service. Første gang mitt var tomt var når bilen var to uker gammel, og selv om mitt var fulladet etter første gang det skjedde, så skjedde det på ny etter ca en uke. Nå er det 4 mnd siden nytt batteri og ingen problemer.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

#49
Jeg kan si sikkert at det ikke var noe lys eller annet som var på når jeg forlot bilen. Det var første forklaringen til Nissan også. Ellers har bilen fungert fint siden jeg hadde problemer med den for noen dager siden. Da må det såfall være noe som trekker strøm som ikke skal trekke strøm.

Det er litt begrenset hva jeg kan gjøre for å teste batteriet mitt her hjemme, men på fossilbil kunne man få en til å forsøke å starte bilen mens man holdt multimeteret på polene for å se om styrken på batteriet faller kraftig når man vrir nøkkelen. Kan man gjøre det på en elbil også eller bruker batteriet så lite energi for å starte sammenlignet med en fossilbil at det ikke vil være like synlig?


Jeg har også en ting som er litt ot i forbindelse med dette. Etter batteriet var flatt har det kommet musikk når jeg starter bilen. Høres nesten ut som et japansk toalett når jeg starter bilen. Noen som vet hvordan jeg får bort denne oppstarts musikken?
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

#50
Sitat fra: Mippen på søndag 25. mai 2014, klokken 11:01
Jeg kan si sikkert at det ikke var noe lys eller annet som var på når jeg forlot bilen. Det var første forklaringen til Nissan også. Ellers har bilen fungert fint siden jeg hadde problemer med den for noen dager siden. Da må det såfall være noe som trekker strøm som ikke skal trekke strøm.

Det er litt begrenset hva jeg kan gjøre for å teste batteriet mitt her hjemme, men på fossilbil kunne man få en til å forsøke å starte bilen mens man holdt multimeteret på polene for å se om styrken på batteriet faller kraftig når man vrir nøkkelen. Kan man gjøre det på en elbil også eller bruker batteriet så lite energi for å starte sammenlignet med en fossilbil at det ikke vil være like synlig?


Jeg har også en ting som er litt ot i forbindelse med dette. Etter batteriet var flatt har det kommet musikk når jeg starter bilen. Høres nesten ut som et japansk toalett når jeg starter bilen. Noen som vet hvordan jeg får bort denne oppstarts musikken?
Du bruker computer knappen som er til venstre for rattet til å gå inn i menyen på skjermen bak rattet, trykk for å bla til listen som viser diverse valg. der kan du slå av musikken. Grusomt irriterende musikk det der. Du kan også velge mellom forskjellige oppstastartslyder/melodier der, men ingen lyd er utvilsomt det beste valget ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 25. mai 2014, klokken 11:01
Jeg kan si sikkert at det ikke var noe lys eller annet som var på når jeg forlot bilen. Det var første forklaringen til Nissan også. Ellers har bilen fungert fint siden jeg hadde problemer med den for noen dager siden. Da må det såfall være noe som trekker strøm som ikke skal trekke strøm.

Det er litt begrenset hva jeg kan gjøre for å teste batteriet mitt her hjemme, men på fossilbil kunne man få en til å forsøke å starte bilen mens man holdt multimeteret på polene for å se om styrken på batteriet faller kraftig når man vrir nøkkelen. Kan man gjøre det på en elbil også eller bruker batteriet så lite energi for å starte sammenlignet med en fossilbil at det ikke vil være like synlig?


Jeg har også en ting som er litt ot i forbindelse med dette. Etter batteriet var flatt har det kommet musikk når jeg starter bilen. Høres nesten ut som et japansk toalett når jeg starter bilen. Noen som vet hvordan jeg får bort denne oppstarts musikken?

Nå har jeg da lært hvordan japanske toalett høres ut! :D

Du kan teste batteriet ved å belaste det en stund når biler ikke er i drift (grønne lyset på dashbord er av). For eksempel, la hovedlysene stå på, og sjekk at ikke spenningen forsvinner etter noen få minutter.

Ikke la batterispenningen synke under 10,5V, helst ikke under 11V.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Under 11,7V er grensen når batteriet begynner å sulfatiseres, men det betyr ikke at batteriet er varig skadet.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lynet

Et blybatteri har en viss selvutlading, men en moderne bil har også en god del datamaskiner som holdes i gang en god stund etter at bilen er låst og forlatt. Og så snart den registrerer en nøkkel i nærheten begynner ting å våkne til live og trekker strøm.
Så når Leafen slår av ladingen under kjøring og lading blir ikke batteriet ladet opp fullt. Så etter x antall uker og måneder blir batteriet rett og slett tomt.
I batteriet starter sulfatering så snart det begynner å lades ut. Det er blysulfat som danner krystaller. På et fulladet batteri finnes det ikke blysulfat derfor blir det heller ikke sulfatert. Måler man under 12,0V på batteriet og det vil bli ødelagt av sulfatering i løpet av noen dager.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Lynet på søndag 25. mai 2014, klokken 20:25
Et blybatteri har en viss selvutlading, men en moderne bil har også en god del datamaskiner som holdes i gang en god stund etter at bilen er låst og forlatt. Og så snart den registrerer en nøkkel i nærheten begynner ting å våkne til live og trekker strøm.
Så når Leafen slår av ladingen under kjøring og lading blir ikke batteriet ladet opp fullt. Så etter x antall uker og måneder blir batteriet rett og slett tomt.
I batteriet starter sulfatering så snart det begynner å lades ut. Det er blysulfat som danner krystaller. På et fulladet batteri finnes det ikke blysulfat derfor blir det heller ikke sulfatert. Måler man under 12,0V på batteriet og det vil bli ødelagt av sulfatering i løpet av noen dager.
Hvis det er så enkelt som du sier er det rart at det nye batteriet mitt ikke er blitt tomt nå. Alle Leaf får jo ikke tomme batteri, så det du nevner gjelder nok ikke alle. Når bilen står lenge skal dessuten 12V batteriet lades litt automatisk innimellom ifølge instruksjonsboken.
Men du har 2011 modell og de første Leaf hadde 12V problemer.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Mippen

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 25. mai 2014, klokken 20:35
Sitat fra: Lynet på søndag 25. mai 2014, klokken 20:25
Et blybatteri har en viss selvutlading, men en moderne bil har også en god del datamaskiner som holdes i gang en god stund etter at bilen er låst og forlatt. Og så snart den registrerer en nøkkel i nærheten begynner ting å våkne til live og trekker strøm.
Så når Leafen slår av ladingen under kjøring og lading blir ikke batteriet ladet opp fullt. Så etter x antall uker og måneder blir batteriet rett og slett tomt.
I batteriet starter sulfatering så snart det begynner å lades ut. Det er blysulfat som danner krystaller. På et fulladet batteri finnes det ikke blysulfat derfor blir det heller ikke sulfatert. Måler man under 12,0V på batteriet og det vil bli ødelagt av sulfatering i løpet av noen dager.
Hvis det er så enkelt som du sier er det rart at det nye batteriet mitt ikke er blitt tomt nå. Alle Leaf får jo ikke tomme batteri, så det du nevner gjelder nok ikke alle. Når bilen står lenge skal dessuten 12V batteriet lades litt automatisk innimellom ifølge instruksjonsboken.
Men du har 2011 modell og de første Leaf hadde 12V problemer.


Min er litt over 6 mnd gammel så skulle tro eventuelle problemer med slikt skulle være fikset da, hvis det var et problem på tidligere modeller. Det som også er merkelig som jeg har nevnt er at batteriet ble ladet opp igjen med en gang etter en liten kjøretur på 20 minutter og 2 mil. Fra 3,8 volt til 12,6. Det rimer ikke helt for meg siden jeg har ladet en del batteri på eldre biler og det har ikke gått så fort. Hvis det også er et problem at batteriet ikke lader skikkelig som nevnt stemmer det enda mindre at det skal gå. Enten er det noe galt med batteriet mitt og/eller så er det ladingen som er noe galt med.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Mippen: Hvis laderingen til Nissan ikke er regulert, så kan man (hvis DC/DC-konverteren produserer 14,6V eller 13V, men med MANGE ampere) risikere at den "hurtiglader" 12V-batteriet i en  grusom fart, dersom det ikke er sulfatert.

Batterier består av 6 celler, og det som kan skje er at én av de kortslutter. Da får man ca 10V ut, men ikke 3,8V.

3,8V er jo helt utladet, og så lav spenning vil jeg tippe man kun får hvis noe aktivt lader ut batteriet mens den står parkert. Altså, ETTER at den har vært i drift.

Jeg kan aldri tenke meg at det kan ha skjedd mens den var i drift, for diverse alarmer og feilmeldinger må ha opptrådd.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Du mener den kan hurtiglade batteriet hvis det er noe feil? Hvis det er noe som trekker strøm når den er parkert så må det være en feil et sted. Jeg har aldri rørt leselampen i bilen og lysbryteren står alltid på auto og er også urørt.
Fremtiden er elektrisk.

TorC

Sitat fra: Mippen på mandag 26. mai 2014, klokken 00:34
Du mener den kan hurtiglade batteriet hvis det er noe feil? Hvis det er noe som trekker strøm når den er parkert så må det være en feil et sted. Jeg har aldri rørt leselampen i bilen og lysbryteren står alltid på auto og er også urørt.

Jepp. Det kommer selvsagt an på feilen, men det er mulig å hurtiglade selv om bilen har feil på ladesystemet. Jeg har selv hatt problem med lading og varselsymbol i dash, men selv om ikke tregladingen funket virket hurtigladingen helt fint. Årsaken er at hurtiglading ikke går gjennom bilens systemer på samme måte.

Lamper inne i bilen slukker etter noen minutter selv om du skulle ha glemt dem, eller du ikke har lukket og låst dørene skikkelig. Det er uansett ikke snakk om så alt mange w/t, så det er nok neppe det som er problemet. Men hvis du har latt en dør stå åpen, så kan det hende bilen fortsatt er i en form for "ventemodus" som trekker langt mer strøm? Men det er jo rart om ikke Nissan har forutsett dette, når de har lagt inn "failsafe" på lampene.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Sitat fra: Mippen på mandag 26. mai 2014, klokken 00:34
Du mener den kan hurtiglade batteriet hvis det er noe feil? Hvis det er noe som trekker strøm når den er parkert så må det være en feil et sted. Jeg har aldri rørt leselampen i bilen og lysbryteren står alltid på auto og er også urørt.

Jeg skrev "hurtiglade" i anførselstegn, fordi jeg mente at siden DC/DC-konverteren kan produsere mange ampère, så risikerer man at den pøser masse strøm inn på batteriet, og derfor lader det fra 3,8V til 12,6V på kort tid. Ikke godt for batteriet, men det betyr at målingen din alene ikke betyr at batteriet har liten kapasitet. For å måle det må du la lys eller noe trekke strøm i lengre tid, uten at bilen er på.

Jeg kan naturligvis ikke vite hva som er galt, men det høres ut som (fra det jeg har lest) at "noe" trakk strømmen ut av batteriet mens den var parkert (det kan ha vært noe i bilen som bilen selv ikke slo av). Alternativt kan noe være galt med ladingen - du man måle batterispenningen med LeafSpy, forresten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA