Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 10:31
Dc konverteren er vel ikke noe annet enn det som tilsvarer dynamoen på en vanlig bil? Konverteren leverer strøm til batteriet som igjen leverer strøm til mye annet rart. Det er vel ikke flere kretser i parallell som det veksles mellom?

Hei,

Generatoren og DC/DC-konverteren produserer en spenning (f. eks. 13,8V eller 14,4V), og avhengig av SOC (state of charge) av 12V-batteriet, så trekker det en del av strømmen for å lade (eller vedlikeholdslade).

For alt annet (lys, vifter, radio, osv) så kommer jo strømmen fra generatoren eller DC/DC-konverteren. Når den er på, så er batteriet bare en last - nesten som lyspærer, radio og annet.

Det er generatoren eller DC/DC-konverteren som leverer energien til lys, radio, osv. og energien til å lade batteriet.

Bortsett fra at elektronikken i generatorer og DC/DC-konvertere forventer at batteriet er der (bruker det til å glatte spenningen) så kunne man fjernet 12V-batteriet under drift. Det leverer ikke energi, men forbruker det.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

offpist

Jeg har god erfaring med å bruke en intelligent lader på 12V batteriet en gang i blant.

Det som skjer med syre batterier over tid er at det vil korrigere på platene inne i batteriet så laderen "overlader" batteriet slik at det koker og dermed løsner oksideringen og faller ned i bunnen. Gassen starter å produseres ved 14,4V... så når laderen er i "Equalization mode" så kjører den på 15V i en periode.. (maks 2 timer)

Prosessen sørger også for å "equalize" cellene i batteriet så de alle er fulladet.

Dette gjør jeg både på Leaf``n og Audi``n med 2-3 mnd mellomrom.

Bare pass på, for det blir en del knallgass av dette..

Google "Equalization charging" for mer info.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Jeg skjønner ikke hvordan batteriet kan bli utladet med normal bruk siden det nesten ikke brukes strøm fra dette når bilen er i gang. Hadde jeg stått med lys, musikk eller viften på hadde jeg skjønt det.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 13:35
Jeg skjønner ikke hvordan batteriet kan bli utladet med normal bruk siden det nesten ikke brukes strøm fra dette når bilen er i gang. Hadde jeg stått med lys, musikk eller viften på hadde jeg skjønt det.

Ikke bare brukes det ikke strøm FRA batteriet når bilen er i gang, men det TILFØRES strøm TIL batteriet hele tiden.

Feilkilder:

1) Et lys eller annen last er gjenglemt, og ladet ut 12V-batteriet da bilen stod parkert.

2) Feil på batteriet, slik at kapasiteten/spenningen er dramatisk redusert.

3) Feil spenning fra DC/DC-konverter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Her er tydeligvis mange som ikke leser hele tråden! Så jeg tar dette en gang til:
Leaf reduserer ladespenningen til ca 13,0V etter noen minutters kjøring/lading. Så resten av den kjøreturen eller ladingen blir ikke batteriet ladet.
Har selv målt med strømtang og observert at når spenningen går ned fra 14,6V til 13,0V begynner det å gå litt strøm fra batteriet for deretter å gå ned til ca 0A.
Det rareste i denne saken er at Nissan nekter å ta til fornuft og la ladespenningen være 14,6V hele tiden. Spenningen ligger forøvrig på 14,6V når pusseren er aktiv!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mippen

Sitat fra: Lynet på lørdag 24. mai 2014, klokken 14:14
Her er tydeligvis mange som ikke leser hele tråden! Så jeg tar dette en gang til:
Leaf reduserer ladespenningen til ca 13,0V etter noen minutters kjøring/lading. Så resten av den kjøreturen eller ladingen blir ikke batteriet ladet.
Har selv målt med strømtang og observert at når spenningen går ned fra 14,6V til 13,0V begynner det å gå litt strøm fra batteriet for deretter å gå ned til ca 0A.
Det rareste i denne saken er at Nissan nekter å ta til fornuft og la ladespenningen være 14,6V hele tiden. Spenningen ligger forøvrig på 14,6V når pusseren er aktiv!

Er du sikker på at det er slik på alle leafer? Hvis ikke startbatteriet får nok strøm til å lade seg opp under kjøring så er det rart at batteriet mitt fikk fra 3,8V til 12,6V på 2 mil og 20 minutter. Men som jeg også sa har jeg aldri opplevd at et bilbatteri blir ladet så kjapt, så det kan vel tyde på at noe er galt? Lader ikke batteriet med lavere volt også? Hvis det ikke bruker så mye strøm under kjøring så skal det vel lades opp så lenge strømmen som kommer inn er større enn den som blir brukt?
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Du har et dyputladet og sannsynligvis defekt batteri. Bilens DCDC omformer prøver å få spenningen opp til 13,0V og da går det selvsagt strøm inn på et batteri som holder 3V
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 17:24
Sitat fra: Lynet på lørdag 24. mai 2014, klokken 14:14
Her er tydeligvis mange som ikke leser hele tråden! Så jeg tar dette en gang til:
Leaf reduserer ladespenningen til ca 13,0V etter noen minutters kjøring/lading. Så resten av den kjøreturen eller ladingen blir ikke batteriet ladet.
Har selv målt med strømtang og observert at når spenningen går ned fra 14,6V til 13,0V begynner det å gå litt strøm fra batteriet for deretter å gå ned til ca 0A.
Det rareste i denne saken er at Nissan nekter å ta til fornuft og la ladespenningen være 14,6V hele tiden. Spenningen ligger forøvrig på 14,6V når pusseren er aktiv!

Er du sikker på at det er slik på alle leafer? Hvis ikke startbatteriet får nok strøm til å lade seg opp under kjøring så er det rart at batteriet mitt fikk fra 3,8V til 12,6V på 2 mil og 20 minutter. Men som jeg også sa har jeg aldri opplevd at et bilbatteri blir ladet så kjapt, så det kan vel tyde på at noe er galt? Lader ikke batteriet med lavere volt også? Hvis det ikke bruker så mye strøm under kjøring så skal det vel lades opp så lenge strømmen som kommer inn er større enn den som blir brukt?
Bytt batteri som meg så er du kvitt problemet.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Lynet

Og hvis mange nok klager på dårlig ladespenning kanskje japsene får ut fingern og får programmert en fiks for Norge.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Kan ikke skjønne hvorfor dette bare være et problem for oss nordboere?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 17:24
Sitat fra: Lynet på lørdag 24. mai 2014, klokken 14:14
Her er tydeligvis mange som ikke leser hele tråden! Så jeg tar dette en gang til:
Leaf reduserer ladespenningen til ca 13,0V etter noen minutters kjøring/lading. Så resten av den kjøreturen eller ladingen blir ikke batteriet ladet.
Har selv målt med strømtang og observert at når spenningen går ned fra 14,6V til 13,0V begynner det å gå litt strøm fra batteriet for deretter å gå ned til ca 0A.
Det rareste i denne saken er at Nissan nekter å ta til fornuft og la ladespenningen være 14,6V hele tiden. Spenningen ligger forøvrig på 14,6V når pusseren er aktiv!

Er du sikker på at det er slik på alle leafer? Hvis ikke startbatteriet får nok strøm til å lade seg opp under kjøring så er det rart at batteriet mitt fikk fra 3,8V til 12,6V på 2 mil og 20 minutter. Men som jeg også sa har jeg aldri opplevd at et bilbatteri blir ladet så kjapt, så det kan vel tyde på at noe er galt? Lader ikke batteriet med lavere volt også? Hvis det ikke bruker så mye strøm under kjøring så skal det vel lades opp så lenge strømmen som kommer inn er større enn den som blir brukt?

Mippen,

Som det har blitt påpekt flere ganger, det brukes ikke strøm FRA batteriet under kjøring - det tilføres strøm TIL batteriet.

I prinsippet er batteriet "ladet nok" hele tiden, for det er kun bittelitt strømtrekk når bilen står stille som må fylles tilbake når bilen er i drift. Når den kjøres så blir batteriet enten ladet, eller "bittelitt ladet" (spenningen redusert til 13V). Det er altså lite behov for å lade.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 23:25
Kan ikke skjønne hvorfor dette bare være et problem for oss nordboere?

Fordi blyakkumulatorer ladespenning skal være høyere jo lavere temperaturen er.

Samtidig, husk at, med mindre man bruker masse strøm fra 12V-batteriet når bilen er av, så er det nærmest null strømtrekk ut av 12V-batteriet. Det brukes egentlig kun til å starte elektronikken i inverteren og DC/DC-konverteren, og i tilfelle man trenger nødblink.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på lørdag 24. mai 2014, klokken 23:25
Sitat fra: Mippen på lørdag 24. mai 2014, klokken 17:24
Sitat fra: Lynet på lørdag 24. mai 2014, klokken 14:14
Her er tydeligvis mange som ikke leser hele tråden! Så jeg tar dette en gang til:
Leaf reduserer ladespenningen til ca 13,0V etter noen minutters kjøring/lading. Så resten av den kjøreturen eller ladingen blir ikke batteriet ladet.
Har selv målt med strømtang og observert at når spenningen går ned fra 14,6V til 13,0V begynner det å gå litt strøm fra batteriet for deretter å gå ned til ca 0A.
Det rareste i denne saken er at Nissan nekter å ta til fornuft og la ladespenningen være 14,6V hele tiden. Spenningen ligger forøvrig på 14,6V når pusseren er aktiv!

Er du sikker på at det er slik på alle leafer? Hvis ikke startbatteriet får nok strøm til å lade seg opp under kjøring så er det rart at batteriet mitt fikk fra 3,8V til 12,6V på 2 mil og 20 minutter. Men som jeg også sa har jeg aldri opplevd at et bilbatteri blir ladet så kjapt, så det kan vel tyde på at noe er galt? Lader ikke batteriet med lavere volt også? Hvis det ikke bruker så mye strøm under kjøring så skal det vel lades opp så lenge strømmen som kommer inn er større enn den som blir brukt?

Mippen,

Som det har blitt påpekt flere ganger, det brukes ikke strøm FRA batteriet under kjøring - det tilføres strøm TIL batteriet.

I prinsippet er batteriet "ladet nok" hele tiden, for det er kun bittelitt strømtrekk når bilen står stille som må fylles tilbake når bilen er i drift. Når den kjøres så blir batteriet enten ladet, eller "bittelitt ladet" (spenningen redusert til 13V). Det er altså lite behov for å lade.


Ja,det jeg også har erfart og har fått med meg. Derfor jeg ikke skjønner hvorfor plutselig batteriet er flatt.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

Så dette er et rent vinterproblem?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Jeg hadde ikke problemer med min bil i vinter. Når den ikke startet var det +18 grader ute.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA