Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Zoe Brukererfaringer

Startet av Mippen, onsdag 11. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

knnygar

Sitat fra: Mippen på fredag 23. mai 2014, klokken 13:15
Gikk fint å kjøre med 3,8v på batteriet. Målte etter 5km. Da viste måleren 11,78v. Kjørte innom Nissan som ligger en liten mil unna. Fikk time på tirsdag neste uke. Når jeg kom hjem viste batteriet 12,65v etter ca 2 mil. Det virker veldig rart og tviler på at batteriet klarer å lade seg opp så fort. Sikkert noe tull med startbatteriet.
Er batteriet øydelagt kan det vise 12V rett etter lading, men vere tomt etter eit par timar.
IKKJE stol på at bilen startar seinare i dag utan problem, sjølv om den virka no.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Mippen

Syns det er rart at batteriet skal bli utladet. Bilen har bare gått 9000km og er rundt et halvt år gammel. Jeg bruker ikke mye strøm. På andre biler jeg har hatt har startbatteriet holdt i år og dag før det har blitt utladet og da er det gjerne pga naturlig slitasje. Det eldste batteriet varte i 10 år før det skjedde.
Fremtiden er elektrisk.

smaug01

12v batteriet blir vel også ladet når man er koblet på evse laderen eller?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mippen

Trodde jeg også. Bilen var ladet til 80 og hadde stått i underkant av et døgn siden jeg sykler og.
Fremtiden er elektrisk.

Lynet

Les mitt innlegg på forrige side, der står det hvorfor 12V batteriet dør.
En advarsel til dere som kjører med blåtanndings i OBD kontakten, den trekker litt strøm hele tiden og tømmer derfor 12V batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mippen

#20
Er det tilfellet lynet og hvorfor er det slik hvis det stemmer?

Ellers så er vel egentlig et batteri som viser under 11-12V ødelagt. Når det bare viser 3,8volt og er oppe på 12,6 etter 20km og 15-20 minutter er det noe som ikke stemmer helt. På fossilbilen var batteriet utladet i vinter pga for mye webasto bruk. Da viste det 12,1 og da startet ikke bilen. Brukte flere timer på å lade den opp til full spenning. Det gikk ikke bare med en kjøretur.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: Mippen på fredag 23. mai 2014, klokken 20:43
Er det tilfellet lynet og hvorfor er det slik hvis det stemmer?

Ellers så er vel egentlig et batteri som viser under 11-12V ødelagt. Når det bare viser 3,8volt og er oppe på 12,6 etter 20km og 15-20 minutter er det noe som ikke stemmer helt. På fossilbilen var batteriet utladet i vinter pga for mye webasto bruk. Da viste det 12,1 og da startet ikke bilen. Brukte flere timer på å lade den opp til full spenning. Det gikk ikke bare med en kjøretur.
Det er noen drittbatterier som sitter i. Etter at Nissan erstattet det med et Sønnac batteri hos meg har jeg ikke klart å fremprovosere tomt batteri ;D
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Husk at potensielt så lader Nissan batteriet langt hardere enn i en fossilbil, og batteriet er mye mindre.

Den eneste grunnen til at det ikke er mikroskopisk er at det må ivareta nødblink. Bortsett fra det brukes det kun til å levere noen få ampere mellom start av bil, og oppstart av inverter og intern 12V-lader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Gjør da mer enn det. Den forsyner alt av lys, lyd og instrumenter, kjølevifter, vannpumpe osv. Klima blir også driftet av 12v batteriet samt varmeseter og varmetråder i speil og bakvindu. Forbruket vises vel på skjermen med egen måler og hos meg ligger det på rundt 300w. Alt i alt gjør den det samme som i en vanlig bil bortsett fra å levere strøm til en starter.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 00:17
Gjør da mer enn det. Den forsyner alt av lys, lyd og instrumenter, kjølevifter, vannpumpe osv. Klima blir også driftet av 12v batteriet samt varmeseter og varmetråder i speil og bakvindu. Forbruket vises vel på skjermen med egen måler og hos meg ligger det på rundt 300w. Alt i alt gjør den det samme som i en vanlig bil bortsett fra å levere strøm til en starter.
Klima blir vel ikke driftet av 12V batteri, bare viften tor jeg.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Rio

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 00:17
Gjør da mer enn det. Den forsyner alt av lys, lyd og instrumenter, kjølevifter, vannpumpe osv. Klima blir også driftet av 12v batteriet samt varmeseter og varmetråder i speil og bakvindu. Forbruket vises vel på skjermen med egen måler og hos meg ligger det på rundt 300w. Alt i alt gjør den det samme som i en vanlig bil bortsett fra å levere strøm til en starter.

Nei, all forbruksstrøm leveres av 12V dc/dc-konverteren (som også lader batteriet). Ved status quo (batteriet er ladet) så leverer dc/dc-konverteren all strøm som brukes av lys, datamaskiner, osv.

Det er KUN når bilen er AV (altså, dc/dc-konverteren (fra 400V til 12V) er AV) at 12V batteriet faktisk brukes.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Kjell Leaf på lørdag 24. mai 2014, klokken 01:16
Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 00:17
Gjør da mer enn det. Den forsyner alt av lys, lyd og instrumenter, kjølevifter, vannpumpe osv. Klima blir også driftet av 12v batteriet samt varmeseter og varmetråder i speil og bakvindu. Forbruket vises vel på skjermen med egen måler og hos meg ligger det på rundt 300w. Alt i alt gjør den det samme som i en vanlig bil bortsett fra å levere strøm til en starter.
Klima blir vel ikke driftet av 12V batteri, bare viften tor jeg.

Men 12V-utstyr blir ikke driftet av batteriet (bortsett fra hvis bilen er AV, eller i noen sekunder hvis lasten er større enn DC/DC-konverteren kan levere), men av DC/DC-konverteren, som leverer 12V tatt fra 400V-batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Usett er det vel forventet at et bilbatteri skal vare mer enn 6mnd og 9000km.
Fremtiden er elektrisk.

Kjell Leaf

Sitat fra: smaug01 på lørdag 24. mai 2014, klokken 00:17
Gjør da mer enn det. Den forsyner alt av lys, lyd og instrumenter, kjølevifter, vannpumpe osv. Klima blir også driftet av 12v batteriet samt varmeseter og varmetråder i speil og bakvindu. Forbruket vises vel på skjermen med egen måler og hos meg ligger det på rundt 300w. Alt i alt gjør den det samme som i en vanlig bil bortsett fra å levere strøm til en starter.
"
Ja, klima har sin egen måler på skjermen, på den står det "klima", så er det en annen som det står "annet" på, den viser f.eks lys, viskere og KUPEVIFTE som merkelig nok ikke blir målt sammen med klima.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Dc konverteren er vel ikke noe annet enn det som tilsvarer dynamoen på en vanlig bil? Konverteren leverer strøm til batteriet som igjen leverer strøm til mye annet rart. Det er vel ikke flere kretser i parallell som det veksles mellom?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA