Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...

Startet av mecanica vergara, tirsdag 10. juni 2014, klokken 17:42

« forrige - neste »

Cato76

Sitat fra: Car-El på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:41
@Cato76
Har du satt en slik "ebay-dings" i låsen på TMS? Virker det som den er fast og uten slakk? Låses belte bra og det er fast? Skikkelig fast? Er nemlig inne på en kurs uten kompromiss når det er snakk om sikkerhet til mitt barn. Da blir jeg skeptisk til 25kr-løsninger. Men du verden så praktisk den så ut.

Stemmer det Cal-El. Setter "dingsen" i belteholderen til Teslaen og vips så har man en ny belteholder, og alarmen vil ikke hyle da Teslaen oppfatter dette som at beltet er satt inn. Men, man får også en ekstra fordel - det blir ikke så tungvindt å sette i beltet da denne kommer 10-15 cm lengre opp i forhold til originalfestet - Perfekt dersom man har et bredt barnesete.
Selv så har jeg en gutt på 8 år som nå ikke har problem med å sette i beltet. Tidligere var det veldig trengt å komme til (stort sete). Ulempen er at man ikke ser/hører (display/alarm) at beltet er satt i... Men jeg har en veloppdratt sønn  ;)

Jeg jobber som HMS og Kvalitetsleder og jeg tuller ikke med sikkerheten. Så da denne kostet kun 25kr så kjøpte jeg to stk. En til å utføre destruktiv test på, og den andre til å eventuellt bruke. Testen besto, da festet virket robust og hadde lite slakk i begge sider. Mekanikken er også godkjent. Disse selges fra 25 - 200 kroner på nettet, men jeg tviler på at 200 kroners-festet kan være så mye bedre - helt sikkert akkurat lik ???

Kjøper dere andre merker så er det viktig at denne er merket med "Type A" som er standarden for setefestene på Teslaen.
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Car-El

@Cato76
Tusen takk!  Da er det vel bare og www.bestill-dingsen.fort.   :)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Aikon74

Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 22. mai 2014, klokken 08:20
Jeg har nå installert to barneseter i bilen. Det er det av typen Britax Multi-Tech som er problemet. Selv om guttungen ikke sitter i bilen registrer bilen at det sitter noen i baksetet uten setebeltet ???

Spørsmålet er da om det noen mulighet for å deaktivere sensoren i baksetet?

Jeg har samme sete til mine sønner. Slik jeg forstår det og har brukt det, skal det alltid festes fast med bilbelte, bakover som fremovervendt og sønnene (2 og 5 år) mine blir da festet med belte som er på stolen. Jeg lurer litt på om du kanskje har montert det feil. ..

mecanica vergara

Sitat fra: Aikon74 på torsdag 22. mai 2014, klokken 23:50
Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 22. mai 2014, klokken 08:20
Jeg har nå installert to barneseter i bilen. Det er det av typen Britax Multi-Tech som er problemet. Selv om guttungen ikke sitter i bilen registrer bilen at det sitter noen i baksetet uten setebeltet ???

Spørsmålet er da om det noen mulighet for å deaktivere sensoren i baksetet?

Jeg har samme sete til mine sønner. Slik jeg forstår det og har brukt det, skal det alltid festes fast med bilbelte, bakover som fremovervendt og sønnene (2 og 5 år) mine blir da festet med belte som er på stolen. Jeg lurer litt på om du kanskje har montert det feil. ..
Da gutten veier 20kg har vi valgt å feste setet på denne måten.(Se vedlagt side fra bruksanvisningen)

Bruk av fire punkt stopper ved 18kg ihht. bruksanvisningen. Da må du gå bort fra den Tesla vinnelige måten å feste setet på. 
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

frskby

Jeg har to barnester, 1 med isofix og en uten. Begge steder uler det når det ikke sitter noen der.
Har tatt opp med Tesla da jeg ikke har hatt problemet i noen annen bil med samme seter. De visste om "problemet", men hadde ingen løsning. De tok bilder av setene og skulle sende til ingeniørene i usa...
Har vel ikke helt trua på at det kommer så mye ut av det men.
Tesla Model X 90D 2016-
Tesla Model S P85 2013-2016

Aikon74


Sitat fra: mecanica vergara på fredag 23. mai 2014, klokken 06:37
Sitat fra: Aikon74 på torsdag 22. mai 2014, klokken 23:50
Sitat fra: mecanica vergara på torsdag 22. mai 2014, klokken 08:20
Jeg har nå installert to barneseter i bilen. Det er det av typen Britax Multi-Tech som er problemet. Selv om guttungen ikke sitter i bilen registrer bilen at det sitter noen i baksetet uten setebeltet ???

Spørsmålet er da om det noen mulighet for å deaktivere sensoren i baksetet?

Jeg har samme sete til mine sønner. Slik jeg forstår det og har brukt det, skal det alltid festes fast med bilbelte, bakover som fremovervendt og sønnene (2 og 5 år) mine blir da festet med belte som er på stolen. Jeg lurer litt på om du kanskje har montert det feil. ..
Da gutten veier 20kg har vi valgt å feste setet på denne måten.(Se vedlagt side fra bruksanvisningen)

Bruk av fire punkt stopper ved 18kg ihht. bruksanvisningen. Da må du gå bort fra den Tesla vinnelige måten å feste setet på.
Ok, Det var jeg ikke klar over . Takk for oppklaringen. Da kan jeg visst bruke setene en god stund til, så bra. Vil setet forresten holde seg nogenlunde på plass når man kjører uten at noen  bruker det?

Sjøhyene

Lurer på om dette problemet kun kommer på de litt tyngre forovervendte setene.
På de bakovervendte har du jo den stanga som skal vile mot gulvet og dermed tar opp en del av vekten. Tror det er grunnen til at vårt bakovervendte aldri har ult.

Vårt framovervendte til eldste jenta er nok såpass lett at det ikke trigger sensoren.

Eneste forklaringen kan jeg komme på som forklarer hvorfor jeg aldri har hatt dette problemet med noen av våre to seter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

mecanica vergara


[/quote]
Vil setet forresten holde seg nogenlunde på plass når man kjører uten at noen  bruker det?
[/quote]
Jeg har også tenkt litt på det du nevner her. Det vil nok sikkert få en vridning om mann butter i noe tungt. Men vil tro at det henger fast i siden av setet og bølen mann må trekke setebeltet igjennom.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

mecanica vergara

Sitat fra: Sjøhyene på fredag 23. mai 2014, klokken 10:33
Lurer på om dette problemet kun kommer på de litt tyngre forovervendte setene.
På de bakovervendte har du jo den stanga som skal vile mot gulvet og dermed tar opp en del av vekten. Tror det er grunnen til at vårt bakovervendte aldri har ult.

Vårt framovervendte til eldste jenta er nok såpass lett at det ikke trigger sensoren.

Eneste forklaringen kan jeg komme på som forklarer hvorfor jeg aldri har hatt dette problemet med noen av våre to seter.
Vi har to seter. Og det bakovervendte sete med isofix og stang til gulvet utløser ingen sensor. Det andre setet utløser heller ikke sensoren hvis du trekker det noen cm frem når det ikke sitter noen der.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Torpedo Ted

Setebeltevarslingen i baksetene er helt håpløs. Når jeg skal på service skal jeg fremlegge det som en feil, ikke et forbedringsforslag. Håper flere andre også gjør dette, slik at de fikser det (er jo superenkel software fiks).

Som nevnt varsler den om beltet er satt i feil spenne, og minst like irriterende, sensorene er ALTFOR sensitive. Dersom en passasjer legger hånden sin på midtsetet i en sving f.eks. utløser det sensoren. Håpløst. :(

Kristian O

Sitat fra: frskby på fredag 23. mai 2014, klokken 09:08
Jeg har to barnester, 1 med isofix og en uten. Begge steder uler det når det ikke sitter noen der.

Et sete som ikkje er festa med isofix bør alltid vere festa med selen, også når det ikkje er i bruk. Greit at det holder seg på plass ved en bråstopp, både for setet sin del og for dei i framsetet. At det samtidig løser problemet med setebeltevarseren er rein bonus  8)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Muffinman

Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 23. mai 2014, klokken 12:25
sensorene er ALTFOR sensitive. Dersom en passasjer legger hånden sin på midtsetet i en sving f.eks. utløser det sensoren. Håpløst. :(
Enig. Har hatt en voksen passasjer bak på en femtimers tur, og han ønsket naturligvis å bytte stilling av og til. Måtte sitte og høre på den forb**** beltevarsleren så lenge  han satt skjevt eller lente lett på hånda mot nabosetet. Jeg har bestilt forlengere som nevnt tidligere i tråden, da blir det i det minste stille.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på lørdag 24. mai 2014, klokken 18:31

Enig. Har hatt en voksen passasjer bak på en femtimers tur, og han ønsket naturligvis å bytte stilling av og til. Måtte sitte og høre på den forb**** beltevarsleren så lenge  han satt skjevt eller lente lett på hånda mot nabosetet. Jeg har bestilt forlengere som nevnt tidligere i tråden, da blir det i det minste stille.

Det er jo bare å plugge i beltet i midtsetet fast... Da tar heller ingen å bruker feil feste.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

@jkirkebo:
Noen ganger er det enkleste det beste. :)

Har måttet gjort det på langturer med dieselpurka.
Ryggsekk i passasjerseter = varsel om belte.
Plugge i beltet = problem løst.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Jeg har også valgt "the obvious" og har koblet i det midterste setet. Det løser problemet både på lange og korte turer. Men jeg er forsåvidt enig i at sensorene kanskje er litt i overkant følsomme. Merker det best når vi står i fergekø og ungene får sitte løst baki. Da sitter de jo ikke helt stille, så det blir en del plinging.

Ønsker meg et par software-oppdateringer for dette:

1: Ikke varsle om løse setebelter når bilen står i Park.
2: La det være et delay på 2-3 sekunder før det varsles om vekt i baksetet. Dette kan bøte på varslinga som oppstår når ungene lener seg over mot andre sida for å se ut, hjelpe søsken med noe på gameboy o.l.
3: Når man overstiger en viss hastighet uten sikkerhetsbelte på i førersetet bør alarmen kunne resettes ved å sette bilen i Park, ikke bare ved å ta på beltet.

Nr 3 er også et typisk ferge-fenomen. Det er greit å kjøre ombord uten belte (for obvious reasons; det stod om en halvveis nedramla fergelem i avisa seinest i går), og som regel går det så sakte at man ikke får noen alarm. Men dersom man står langt bake i køa kan vi passere den magiske hastigheta et kort øyeblikk, og så må man ette i beltet for å slippe å høre på alarmen hele veien over. Ingen big deal, men det kunne lett vert fikset i software.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA