Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Refleksjoner langs kanten av skjermen.

Startet av haakonl, tirsdag 10. juni 2014, klokken 15:29

« forrige - neste »

haakonl

Tenkte å kjøre Oslo Gol i morgen. Kan hurtiglade i Flå, dit er det 14 mil. Når jeg setter meg i min fulladete og helt nye Leaf så viser den 136 km rekkevidde.

Høres ut som det blir knotete da, bør velge dieselsluket isteden?

Bilen min har bare kjørt 6-7 turer a 15 km, så jeg har ingen erfaring med hvor langt det egentlig går å kjøre. Men 136 km er jo vesentlig mindre enn jeg regnet med på varmt sommerføre.

Hva tror dere - kommer jeg meg til Flåååå?
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

knnygar

"Gjettometeret" er ikkje så mykje å stole på.
Det reknar ut (gjettar) kor langt du kan køyre utifrå korleis du har køyrt siste km.

136 kilometer er vel litt i underkant av det du kan rekne med på sommartid.
Bør nok klare 150-200 kilometer med forsiktig køyring.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

smaug01

Farten avgjør mye har jeg kommet fram til. Kjører man i mye 70 soner og det ikke er veldig mye stigninger går det greit nok men med mye motorveitempo blir det noe snaut. Du har ikke gratis veihjelp i et år da?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Leon

#3
Burde gå greit, med rolig kjøring, tørr vei og 15-20 grader, som det er spådd i dag. Du har imidlertid ikke mye å gå på, så ta det svært rolig, særlig opp til Sollihøgda, og dropp AC/klima. Alternativt kan du kjøre ca 20 min ekstra via Drammen og Hokksund. Fra Hokksund til Flå er det bare 100 km. Ville i hvert fall tatt denne ruta tilbake, siden det tar laaaang tid å lade over 90%.

Har selv kjørt fra Kolsås til Hemsedal i et par plussgrader, se for øvrig denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12935.msg203954.html#msg203954
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Leon

Litt ekstra luft i dekkene er heller ikke å forakte hvis du skal tøye strikken. Er litt dårlig på benevnelser, men 40 / 2,9 er ikke noe problem. "Anbefalt" er vel 2,5 Bar (?).

Hold fartsgrensen - fart er den viktigste komponenten, ved siden av varmeapparat og kjørestil.

Glem "gjettometeret", det er ikke pålitelig. Det vil sikkert vise 20 km mer på Sundvollen enn på Sollihøgda 10 km før...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Gnilre

Det gikk vel galt med den karen som dere har prøvd å lure! Det er ca 15 mil fra Hokksund på 0moh til Gol på ca 200 moh. Man har ikke nubbesjans på å klare det uten å lade underveis skulle jeg mene !
Sitat fra: Leon på torsdag 22. mai 2014, klokken 07:27
Burde gå greit, med rolig kjøring, tørr vei og 15-20 grader, som det er spådd i dag. Du har imidlertid ikke mye å gå på, så ta det svært rolig, særlig opp til Sollihøgda, og dropp AC/klima. Alternativt kan du kjøre ca 20 min ekstra via Drammen og Hokksund. Fra Hokksund til Gol er det bare 100 km. Ville i hvert fall tatt denne ruta tilbake, siden det tar laaaang tid å lade over 90%.

Har selv kjørt fra Kolsås til Hemsedal i et par plussgrader, se for øvrig denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12935.msg203954.html#msg203954
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Leon

#6
Beklager trykkfeilen. Det skulle stå at det er 100 km fra Hokksund til Flå, der du kan hurtiglade igjen. Altså ikke til Gol. Håper han skjønte det, om ikke før så da han kom til Flå   ;)

Har for øvrig rettet det opp nå.

Mottar gjerne tilbakemelding om hvordan turen gikk!
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

haakonl

Hoy!

Det gikk fint, men jeg gidder ikke dette en gang til før det kommer en hurtiglader i området Noresund.

Kjørte fra Sandvika med full batteripakke, og tok en times stopp på 10A i Hønefoss for å spise litt. Deretter var det neglebitetur til Flå. Kom fram dit med 19 km på gjettometeret og 1 strek på batteriet. Greit nok, men å kjøre i 23 grader uten aircon og ligge i 60-70 i 80-sonen var ikke kult. Flere farlige forbikjøringer ble gjort av hissige sjåfører som - forståelig nok - ville forbi.

Hurtigladeren i Flå virket først ikke. Sveipet Grønn Kontakt-kortet 8-10 ganger og fikk bare "Kommunikasjon feilet bla bla bla" i displayet. Forsøkte så en 100-kroners SMS, og den feilet også med samme melding. Prøvde da Grønn Kontakt-kortet igjen og plutselig funket det!

Det kan ikke være sånn at når disse hurtigladerne har interne problemer så blir de umulige å bruke. Hadde vi ikke fått den til å fungere måtte vi blitt der i flere timer for å lade tregt.

Uansett, det var gøy å hurtiglade (første gang vettu) - det formelig freste i batteriet og det tikket opp en prosent hvert 3. sekund eller så. Dro videre med 95 % på batteriet etter 30 minutter.

Tok så en 10-minutter stopp i Gol hos Nissan for å tanke opp. Det var lurt, vi hadde ikke kommet oss fram til hytta på Storefjell uten den ekstrastoppen. Det gikk med 3/5 omtrent av batteriet på vei opp til 1000moh selv om jeg kjørte så pent som mulig.

Alt i alt brukte vi 7 timer fra Sandvika til hytta, med en del knot for å finne lader som virket i Hønefoss, middag der, hurtigladerknot i Flå og ekstra stopp i Gol, samt litt feilkjøring på fjellet for å finne hytta.

Så nå gruer jeg meg til hjemturen. Ikke pokker om jeg har lyst til å bruke 7 timer på den turen også.

Planen er å kjøre til Flå, hurtiglade (håper den elendige Grønn Kontakt-burken funker) og så kjøre via Hokksund. Det er 9 mil til Hokksund fra Flå, håper jeg kan holde fartsgrensa i det minste, med unntak av i de lange, seige motbakkene.

Fra Hokksund til Oslo er det vel bare å peise på, bortsett fra opp Lierbakkene kanskje.

Alt i alt ikke sånn overvettes begeistret over å eie elbil. Den blir fra nå av brukt i nærmiljøet. Alt over 5 mil blir med dieselsluket. Kanskje jeg kjører en slik distanse igjen den dagen landet er teppebombet med hurtigladere og jeg har fått oppgradert Leafen til 48 kWt.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

jkirkebo

Sitat fra: haakonl på fredag 23. mai 2014, klokken 20:10
Alt i alt ikke sånn overvettes begeistret over å eie elbil. Den blir fra nå av brukt i nærmiljøet. Alt over 5 mil blir med dieselsluket. Kanskje jeg kjører en slik distanse igjen den dagen landet er teppebombet med hurtigladere og jeg har fått oppgradert Leafen til 48 kWt.

Så er da heller ikke Leafen bilen for hytteturer på fjellet. Vel, det bør kanskje ikke jeg si, som brukte den ganske mange turer på hytta, ca. 300km med 3-4 hurtigladinger hver vei. Men på den tiden var laderne enten gratis eller krevde betaling i kasse (Statoil) eller Visa (Eidsiva). Ikkeno SMS eller RFID, og det virket stort sett alltid.

TMS 60kWh er nok foreløpig den rimeligste bilen som greit kan konkurrere med fossilbiler til hytteturen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leon

Synd du har fått en dårlig opplevelse på din første langtur! Har selv flere turer på over 300 km på en dag, med opptil fire hurtigladinger på turen. Jo da, det går mye ekstra tid med lading, men for meg har det gått litt sport i å se om det går, og å beregne hvor neste lading må foretas. ingen av turene har for øvrig vært kun for turens skyld, jeg har hatt et 'ærende'. Har så langt klart meg uten både treglading og veihjelp, men ja det er 'risikosport', og en hurtiglader som ikke virker er nok til at alle tidsplaner ryker, og at man i værste fall risikerer en overnatting. Har også vært heldig å unngått kø på laderne når jeg har vært der. Resten av familien deler heller ikke min fasinasjon, så jeg har vært alene på de aller fleste turene.

Hallingdal har jeg bare kjørt en gang, men regner med det blir noen turer nå i sommer. Klarte Kolsås til Flå med 5% margin i et par plussgrader sist, men før ny vei mellom Sokna og Ørgenvika åpner vil jeg nok ta det pent her, og kanskje vurdere via Hokksund ved regnvær. Strekningen Flå til Hokksund, den er på 103 km, gikk på 67% av batteriet sist, så der har du ingenting å frykte. Er ikke mange motbakker der. Ville nok regnet 75% motsatt vei på grunn av høydeforskjellen på 200 meter.

Overraskende at du ladet fra 10-15 til hele 95% på en halvtime! Da jeg ladet der brukte jeg 40 min fra 5 til 78%, og 50 min fra 25 til 83% på returen (logger det meste  :D). Temperaturen har utvilsomt mye å si for ladehastigheten.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

offpist

Har selv laget en tråd om Oslo-Gol og som det nevnes her så er det tryggere og ikke minst raskere å ta turen via hurtig laderen på Hokksund.

Når det er noe feil med betalingen til Grønn kontakt har jeg god erfaring med å ringe telefon nr som står på laderen. De har startet laderen på Flå for meg to ganger gratis over telefonen.  Så det skal de ha.

Får håpe det kommer en hurtiglader på Hønefoss og/eller Noresund snart.
Ishavsveien har jo sagt de skal åpne en i Hønefoss i sommer, den som venter får se.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

haakonl

Jau jau. Hjemme igjen.

Gikk supersmooth fra Golsfjellet til Gol og videre til Flå - null stress. Men det var samme problem med laderen i dag; RFID-kortet fikk bare "Kommunikasjon feilet". I dag var jeg heldig og fikk svar hos Grønn Kontakt, og de forsøkte å starte laderen fra sin side. Det feilet med samme melding, men etter at det skjedde funket RFID-kortet. Grønn Kontakt har en jobb å gjøre der.

Så kjørte vi videre til Hokksund - også den etappen uten å tenke på Eco eller gjenværende batteri. Men i Hokksund viste det seg at laderen var i ustand! Det sa verken Leaf-kartet eller Lad Nå! appen noe om. Dårlig av Grønn Kontakt. Fant ut i ettertid at de hadde oppdatert hjemmesiden sin, men seriøst -> det er ikke der man søker info om driftstatus.

Anyway, da hadde jeg 30 km igjen på gjettometeret. Tenkte at Marienlyst i Drammen skulle være innen rekkevidde. Og det holdt med et nødskrik. De siste 8 kilometerene sto det bare --- i gjettometerdisplayet, og alt av lamper blinket og lyste. Ikke spesielt kult.

Laderen i Drammen virket, fikk batteriet opp til 90 % og kjørte resten av distansen hjem med klampen i bånn.

En lærerik tur, men fytterakkern så bortkastet å bruke 5-6 timer på en strekning som tar 2,5 timer med en fossilbil.
Leaf Tekna '14
Bestilt TMS 85, levering oktober -14

Powerflux

Må si jeg er lite imponert over driftsikkerheten på disse laderene!!
Skal det være mulig å planlegge med bruk av elbil så må dette opp på bortimot 100% oppetid.

Hvis en 2 timers tur plutselig tar 8 timer så er hele greia fullstendig sjanseløst :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Leon

Enig. Skjønner at jeg har vært heldig med mine hurtigladinger... Synd at man ikke kan stole på hurtigladekartet. Neste gang blir det telefon til GrønnKontakt før jeg vurderer å bruker deres ladere!

Ser at laderne på Flå og Hokksund fremdeles står 'grønne' på hurtigladekartet. Sist brukt 15:15 og 16:58 - det var vel deg  :)

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

eivisa

Kjørte i går denne strekningen på 149km uten å lade med min 2011mod, som er kjørt over 72000km no.
(Passerte 2 ledige hurtigladere på veien.) ;D
Hadde 0.8kw igjen da jeg var fremme.
Her er ruten....   http://goo.gl/maps/bO41N
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA