Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Musk åpner for å dele superladere med andre bilmerken ... :-(

Startet av Pirium, tirsdag 10. juni 2014, klokken 08:13

« forrige - neste »

Pirium

Nå som "miljøpakken" tvinger meg over på elbil, vurderer jeg å kjøpe en brukt trilling for bruk til pendling.
Jeg bor 25km fra jobb, så pendler 5 mil hver dag.
Brukt C-zero ligger rundt 100.000 på finn, da blir det et behagelig låneopptak og en lav månedspris, betraktelig billigere enn den 15 år gamle utslitte peugeot'en jeg kjører nå.  :)

Har sett på en 2011 modell C-zero med rett under 40.000km på telleren.  Hvor lang garanti er det på disse i år og km.stand? Hvor lang garanti på batteriet?

Hva bør jeg være obs på når jeg ser på denne, er det noen problemer som er mer vanlig enn andre på disse?

pwb

Ny ion koster nå 139.900 så 100.000 for en 2011 med 40.000km er 30-50k for mye.

jkirkebo

Sitat fra: pwb på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:09
Ny ion koster nå 139.900 så 100.000 for en 2011 med 40.000km er 30-50k for mye.

Ojda. Med denne prisen bør den definitivt kunne klatre på registreringsstatistikken igjen. Det er jo noe sånt som 43k under e-UP.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

svingen

Sitat fra: pwb på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:09
Ny ion koster nå 139.900 så 100.000 for en 2011 med 40.000km er 30-50k for mye.

Hvor får du tak i den her enn? dvs 139.900 får en ny en?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Sitat fra: svingen på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:22
Sitat fra: pwb på onsdag 21. mai 2014, klokken 19:09
Ny ion koster nå 139.900 så 100.000 for en 2011 med 40.000km er 30-50k for mye.

Hvor får du tak i den her enn? dvs 139.900 får en ny en?

Sjekk www.peugeot.no, den står til den prisen der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

140k for ny er sikkert levert Drammen og uten vinterhjul. Mistenker at trådstarter bor nær Trondheim? I så fall er 100k en grei pris.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Hvis det er den c-zeroen jeg tror (Buvika?), har den vært annonsert en stund. Ville spandert en batteritest til en tusenlapp, den kan ha stått fullt oppladet uten å være i bruk. Det sliter batteri. Den bør vel ha ca 41Ah eller mer med den kilometerstanden. Regner med trillingene varer minst 300k km, (begrunnelse fins i en annen tråd her).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Hvor er tråden hvor det står antatt rekkevidde på 300k km?

Jeg anser selv det som mulig etter å ha kjørt 65000 og med lite tap av batterikapasitet de siste 2år/40000 km. Blir artig å se resonnementene bak tallet.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

Sitat fra: bobakka på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:29
Hvor er tråden hvor det står antatt rekkevidde på 300k km?
Egentlig 400k km, men jeg slo av litt. :) Resonnementet er basert på testsyklus utført av batteriprodusenten samt teori om ladesykluser fra batteryuniversity, og kan leses her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7573.msg84534.html#msg84534
En grunn til at jeg kortet ned er at GS Yuasa's egen batteritest (selvsagt) ikke tar hensyn til aldring av batteriet (altså en tidsavhengig degradrering uavhengig av ladesykluser). Aldringsprosessen i Leaf-batteriet er ganske så temperaturavhengig - vesentlig raskere degradering i varmt klima. Trillingbatteriet er mindre temperaturfølsomt. Uansett - de som kjører lite vil nok oppleve noe større batteritap pr. kjørte km enn de som kjører mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

edyrli

Sitat fra: Pirium på onsdag 21. mai 2014, klokken 18:40
Nå som "miljøpakken" tvinger meg over på elbil, vurderer jeg å kjøpe en brukt trilling for bruk til pendling.
Jeg bor 25km fra jobb, så pendler 5 mil hver dag.
Brukt C-zero ligger rundt 100.000 på finn, da blir det et behagelig låneopptak og en lav månedspris, betraktelig billigere enn den 15 år gamle utslitte peugeot'en jeg kjører nå.  :)

Har sett på en 2011 modell C-zero med rett under 40.000km på telleren.  Hvor lang garanti er det på disse i år og km.stand? Hvor lang garanti på batteriet?

Hva bør jeg være obs på når jeg ser på denne, er det noen problemer som er mer vanlig enn andre på disse?

Sjekk om det er import eller ikke. Dersom det er import er det 3 års garanti fra første registeringsdator. DVS sansynligvis ingen garanti. Det er diskutert om det er 5 års garanti på batteri selv på import bil så mulig du har 2 år igjen på batteri.
Dersom det er "Norsk" bil har du 5 år fra første reg. dato. DVS ca 2 år.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Pirium

#10
Takk for mange svar!

Det er den C-zeroen som står i Buvika ja. Det er her jeg bor også, jobber på Lade.
25km kjøretur = 4 bommer hver vei.. Totalt 8 bompasseringer tur-retur jobb............

VIsste ikke at Ion hadde droppet så mye, har sett nybilannonser fra mitsu og de skal ha 159900.
Er enig i at en 3 år gammel bil som har gått 40k ikke er verdt 100k, når nybil med 5 års garanti koster 140k.

tomrh

Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:45
Det er den C-zeroen som står i Buvika ja. Det er her jeg bor også, jobber på Lade.
25km kjøretur = 4 bommer hver vei.. Totalt 8 bompasseringer tur-retur jobb............
Løp og kjøp! Bilen har du spart inn på tre år. :)
Jobber på Lade jeg også, kan få ta en titt på i-MiEV'en min og få en generell elbil-prat om du ønsker? Send melding hvis av interesse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Pirium

#12
Sitat fra: tomrh på torsdag 22. mai 2014, klokken 12:49
Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 11:45
Det er den C-zeroen som står i Buvika ja. Det er her jeg bor også, jobber på Lade.
25km kjøretur = 4 bommer hver vei.. Totalt 8 bompasseringer tur-retur jobb............
Løp og kjøp! Bilen har du spart inn på tre år. :)
Jobber på Lade jeg også, kan få ta en titt på i-MiEV'en min og få en generell elbil-prat om du ønsker? Send melding hvis av interesse.

Var å så på Ion før jeg dro på jobb i dag, faktisk. 139.000,- er uten metallic lakk og vinterhjul, koster 155.000,- med dette. 12000kr for vinterhjul, er ikke det jævlig dyrt? Er jo ikke akkurat store felgene og dekkene.....
Garanti er 5 år/100.000km, service er rett under 3000 pr år ifølge forhandleren. (Prøven Bil, Trondheim)

Hyggelig med en elbilprat, skulle til å skrive at det hadde vært hyggelig å treffe likesinnede, men jeg er ikke akkurat trilling/leaf-frelst så jeg er ikke likesinnet enda :D

Ser du har to elbiler, er dere flere i husstanden som pendler? Det spørs faktisk om det vil lønne seg for meg og fruen med to belånte elbiler istedet for 1 belånt elbil og en nedbetalt dieselbil...
Dieselbilen må vi uansett beholde da vi både har lang vei til familie (17 mil én vei med mye stigninger), samt at frøkna jobber en del ute i distriktet helt fra Namsos til Kristiansund.
(Det er ikke mer enn 3-4 ganger pr mnd hun kjører så langt)

tomrh

Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:45
12000kr for vinterhjul, er ikke det jævlig dyrt? Er jo ikke akkurat store felgene og dekkene.....
Jo det er det. Problemet er at uoriginale felger er litt vanskelig å få tak i til trilling, det er 4"x15" foran og 5"x15" bak standard og de vokser ikke akkurat på trær. Men jeg har funnet noen, det er MAK Fiorano. Foreslår at du hører med Robert Vårhus hos Lade Dekkservice om han kan fikse et tilbud med disse felgene inkl. vinterdekk, de er forhandler av MAK felger og han er felg-guruen der. De kan skaffe pigg også nå om ønskelig.

Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:45
Garanti er 5 år/100.000km, service er rett under 3000 pr år ifølge forhandleren. (Prøven Bil, Trondheim)
Stemmer nok det.

Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:45
Ser du har to elbiler, er dere flere i husstanden som pendler?
Både kona og jeg pendler. Vi har en eldre Spacewagon inne på verksted akkurat nå, den blir feriebil. Grunnen til at det ble slik kan du lese om her. :)

Sitat fra: Pirium på torsdag 22. mai 2014, klokken 16:45
Det spørs faktisk om det vil lønne seg for meg og fruen med to belånte elbiler istedet for 1 belånt elbil og en nedbetalt dieselbil...
Dieselbilen må vi uansett beholde da vi både har lang vei til familie (17 mil én vei med mye stigninger), samt at frøkna jobber en del ute i distriktet helt fra Namsos til Kristiansund.
(Det er ikke mer enn 3-4 ganger pr mnd hun kjører så langt)
Har regnet på ulike scenarioer. For oss vil det faktisk lønne seg å ha tre biler. Fossilen får da lavest mulig årlige kjørelengde + kun ansvar i forsikringa.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

breitling

Hvis du skal kjøre mye er ION bedre alternativ pga. garanti: 120.000 km og 5 år. Og som andre sier hold deg unna importerte pga. 3 års garanti.
Forskjellen mellom ny (140k) og brukt (+/- 100k) er så pass liten at du bør vurdere ny. Det finnes selvfølgelig "drømmere" på Finn som priser sine trillinger fra 2011 til 120-130k.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA