Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestille Kia Soul EV nå eller vente på omtaler?

Startet av Lokführer, mandag 09. juni 2014, klokken 21:03

« forrige - neste »

Lokführer

Er det teknisk mulig å lade andre elbiler enn Tesla på superladerene?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Veggen

Ikke per dags dato, men det er teknisk fullt mulig dersom Tesla legger til rette for det.
Elon har tidligere uttalt at han er åpen for å tillate andre merker på SC nettverket, sikkert for en pen slant med dollars.

Lokführer

For å presisere, kunne eksempelvis en e-up, med sitt orginale ladesystem, fått ladet batteriet dersom superchargeren tillot det?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jkirkebo

Sitat fra: Lokführer på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:43
For å presisere, kunne eksempelvis en e-up, med sitt orginale ladesystem, fått ladet batteriet dersom superchargeren tillot det?

Nei, pluggene er ikke kompatible. Da må det lages en adapter først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Men alle SC lokasjoner blir bygget ut med mer kapasitet (Trafo...) en de trenger og andre aktører blir tilbudt å benytte seg av dette til å sette opp andre ladekontakter.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Veggen

Det må nok tilpasninger til på kommunikasjonsprotokoller også, så lader og bil snakker samme språk.

Sjøhyene

Hadde nok ikke vært spesielt vanskelig å få det til å fungere med en adapter hvis man ønsket det. Strøm er strøm.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Cato76

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:44
Sitat fra: Lokführer på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:43
For å presisere, kunne eksempelvis en e-up, med sitt orginale ladesystem, fått ladet batteriet dersom superchargeren tillot det?

Nei, pluggene er ikke kompatible. Da må det lages en adapter først.

Er det ikke samme som en Type 2 kontakt da? Dersom protokollen oppdager en VW Up så kan vel denne justere ned ladestrømmen, slik at ikke bilen smelter  ;D
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

sigurdi

#8
Er vel heller tvilsomt om de andre ønsker å lage avtale med Tesla. :-)
Men siden Tesla sin løsning er basert på forhåndsbetaling når en kjøper bilen (85kWh eller kjøper til 60kWh) og det ikke er betalings mulighet pr i dag, må andre også basere seg på samme løsning.
At bilfirma betaler Tesla for tilgang, når en ser hvor mange ladestasjoner BMW, VW har satt opp, ser jeg på dette som ikke løsning pr dags dato.

At Tesla skal gi fra seg det største konkuranse fortrinnet er vel også lite sansynlig.

Så at det er tilgjengelig kraft, slik at andre aktører kan sette opp sine ladere er en bedre løsning.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sigurdi

#9
Det er ingen andre biler på markedet som kan motta DC spenning på Type 2 Mode 3 kontakt type, må hardware i bilen for dette.
Type 2 Mode 4 (CCD) bruker to adskilte kontakter for DC, tesla har ikke dette.

Sende DC spenning på kontakter bilen forventer AC hadde blitt burn-Up.
(Svidde ladere)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Amoss

Sitat fra: Veggen på onsdag 21. mai 2014, klokken 13:36
Ikke per dags dato, men det er teknisk fullt mulig dersom Tesla legger til rette for det.
Elon har tidligere uttalt at han er åpen for å tillate andre merker på SC nettverket, sikkert for en pen slant med dollars.

Korrekt, men han la da også til "dersom bilen takler 134kW" (om jeg husker rett - han KAN ha sagt 130kW eller noe slikt). Det betyr altså i praksis ett rimelig stort batteri (eller super-kondensatorer) om jeg har forstått dette rett. Tviler altså på om E-UP eller noen andre i dag takler denne strømstyrken, og vil nok derved neppe bli tillatt. Eneste jeg ser i horisonten hvor dette kunne være aktuelt er vel Audi's antydede modeller som det sies at skal komme i ca. 2017.

Tror nok helst at han så for seg en utvidelse av samarbeidet med Toyota og/eller Mercedes, og kunne tillate superlading for deres modeller med store nok Teslabatteripakker ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lokführer

Sitat fra: sigurdi på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:39
Det er ingen andre biler på markedet som kan motta DC spenning på Type 2 Mode 3 kontakt type, må hardware i bilen for dette.
Type 2 Mode 4 (CCD) bruker to adskilte kontakter for DC, tesla har ikke dette.

Sende DC spenning på kontakter bilen forventer AC hadde blitt burn-Up.
(Svidde ladere)
Ok, da har jeg fått svar. Takk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

flux

#12
Sitat fra: sigurdi på onsdag 21. mai 2014, klokken 14:39
Det er ingen andre biler på markedet som kan motta DC spenning på Type 2 Mode 3 kontakt type, må hardware i bilen for dette.
Type 2 Mode 4 (CCD) bruker to adskilte kontakter for DC, tesla har ikke dette.

Sende DC spenning på kontakter bilen forventer AC hadde blitt burn-Up.
(Svidde ladere)
Det er faktisk en del av spesifikasjonen til Type-2 kontakten at den kan ta DC-MID på maks 140A, men om noen biler har implementert det er vel kanskje tvilsomt. Ladestrømmen er det bilen som bestemmer og kommuniserer med hurtigladepunktet, så det burde gå fint. Jeg tipper at Tesla har laget sin egen variant av protokollen slik at en Tesla SC ikke vil lade andre merker. I praksis er det nok mulig dersom Tesla tilpasser SC software og bilene implementerer den del av std som spesifiserer DC-MID via std Type 2 plugg.


sigurdi

#13
@flux +1
Tror og Tesla eiere hadde blitt litt lei om SC var okupert av andre bilmerker.
SC blir litt av varemerket, men det kan endre seg.
Skal Tesla tjene på å tilby SC til konkurentene tror jeg det blir bygd ut til konkurentene ved siden av med andre punkt.

Slik at noen er merket og forbeholdt Tesla og bare Tesla biler får strøm her, mens resten kan f.eks både konkurentene og Tesla lade på.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

#14
Tipper de hadde fått dele på ett eller to uttak og vi med Tesla kunne brukt resten. Hele konseptet er jo ødelagt om en plutselig skal stå i kø med "alle" andre:)

Noen som forresten vet om B-klassen har samme system som Tesla? Antar den har CCS, men fysisk er det vel mulig å stikke inn Tesla SC kontakten i en hun, CCS?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA