Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bestille Kia Soul EV nå eller vente på omtaler?

Startet av Okhau01, mandag 09. juni 2014, klokken 19:26

« forrige - neste »

Okhau01

Kjører ca 10 mil tur/retur arbeid.

Alternativ 1 er å lade til 100 % hver natt, og ha igjen i overkant av 30 % før neste lading.
Alternativ 2 er å lade til 80 % hver natt, og ha igjen ned mot 10 % av batteriet før ny lading

Hva er best for batteriet? Ikke vet jeg.....
Tekna i bestilling - kjøpt hos Bilia Kongsvinger

Rio

Sitat fra: Okhau01 på onsdag 21. mai 2014, klokken 12:35
Kjører ca 10 mil tur/retur arbeid.

Alternativ 1 er å lade til 100 % hver natt, og ha igjen i overkant av 30 % før neste lading.
Alternativ 2 er å lade til 80 % hver natt, og ha igjen ned mot 10 % av batteriet før ny lading

Hva er best for batteriet? Ikke vet jeg.....

Nummer 1 er bedre for batteriet (spesielt dersom du ikke lar den stå lenge på 100%), og lar deg også kjøre noen ærend etter jobb.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Du har glemt atlernativ 3: Overtale arbeidsgiver til å ordne det så du kan lade mens du er på jobb. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

smaug01

Jeg har på følelsen av at ingen egentlig vet hva som er best for batteriet derfor velger jeg egentlig å "drite" i hele batteriet og kjører bilen som om den hadde en bensinmotor. Når den er tom, fyller jeg den opp, passerer jeg en "fyllestasjon" topper jeg opp hvis jeg er usikker hvor neste er osv. Det er min strategi.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Dette er kopi av et innlegg jeg hadde i en annen tråd!

"Jeg har i lang tid nå kun ladet til 80% og sett en stadig nedgang i tallene fra LeafSpy? Faktisk har reduksjonen gått såpass fort at jeg begynte å bli litt smånervøs for at bilen min er en "Lemon"

Så, de siste 13 dager har jeg ladet til 100%! LeafSpy tallene stiger igjen og spytter nå ut tall som er like de jeg hadde da jeg konsekvent gikk over til 80% lading!

Kanskje batteriet må holdes i trim og at dette 80% opplegget er mer skadelig enn til gavn??"


Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

medic.66

Man hører så mye om lading. Ikke lett å bli klok på hva som er riktig eller galt. En ting jeg hørte er at hvis man i det daglige lader 80% så er det lurt og toppe batteriet til 100% innimellom. Men om det er riktig, det vet ikke jeg....
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

emil

Skal du kjøre dagen etter lader du til 100% over natta.

Skal du la bilen stå noen dager lader du til et sted mellom 60% og 80% og eventuellt topper opp til 100% rett før bruk.

Ellers regner jeg med at bilen er kjøpt for å brukes så da lader du på den måten som gir deg mest mulig bruk så du eventuellt slipper å ta en fossilbil.


Thomas Parsli

Sitat fra: Okhau01 på onsdag 21. mai 2014, klokken 12:35
Kjører ca 10 mil tur/retur arbeid.

Alternativ 1 er å lade til 100 % hver natt, og ha igjen i overkant av 30 % før neste lading.
Alternativ 2 er å lade til 80 % hver natt, og ha igjen ned mot 10 % av batteriet før ny lading

Hva er best for batteriet? Ikke vet jeg.....

Det enkle svaret er å lade til 100% i vinterhalvåret og 80% i sommerhalvåret.

Da skåner du batteriet og slipper samtidig å tenke på rekkevidde. Hvis du har 30% rest når det er 20 grader har du neppe mer enn noen få prosent en kald vinterdag eller en dag med mye snø/slaps.


Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA