Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Praktisk rekkevidde

Startet av henrikdagfinrud, mandag 15. desember 2008, klokken 11:05

« forrige - neste »

henrikdagfinrud

Think'en min har oppført seg fint i det siste. Passerte nettopp EU-kontroll uten en eneste feil, og går lett over 80 km på en lading, selv med vinterhjul og kaldt vær. Men så oppsto et problem i helgen. Jeg satte den til lading over natten, men den hadde ikke tatt til seg strøm i det hele tatt da morgenen kom. Ladelampa blinka som vanlig, men nåla hadde knapt rørt seg. Jeg tok ut ledningen og satte den i igjen, og da ladet den som vanlig. I kveld skulle jeg sette til lading mens jeg jobbet, og da jeg kom tilbake fire timer senere var det samme problem; lampa blinker, men den lader ikke.

Så, etter en kort kjøretur hjem (hadde 30% å gå på) sa den plutselig "system fault" et par korte blink, og så var det borte igjen. Har hatt "system fault"-meldingen tidligere i veldig varmt vær, men ikke i sånn temperatur som nå.

Vennligst hjelp meg!

hens

Hvis det fylles for mye vann på batteriene, kan det oppstå slike problemer som kommer og går.
Dette skyldes at det skvalper over og danner midlertidige jordfeil gjennom fyllesystemet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

froland

Hei! Jeg har fylt alt for mye vann på siste vannfylling og den oppfører seg slik som beskrevet. Er redd for at det tar veldig lang tid før min er normal igjen. Froland >:(
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Ken

Blokkene tåler en del uttynning av elektrolitt. Du kunne prøve å blåse gjennom vannfyllingskretsen til å fjerne elektrolitt som har samlet seg der. Vaske overløpsnipler regelmessig. Om bilen begynne å oppføre seg normalt, ikke kjør bilen helt ned for mye og begrens overlading i en periode. Paktrkr ville har vært nyttig her.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på tirsdag 02. desember 2008, klokken 13:43
Du kunne prøve å blåse gjennom vannfyllingskretsen til å fjerne elektrolitt som har samlet seg der.

Tror en bedre metode ( som jeg selv har benyttet for å rense vannfyllesystemet etter brann i en celle ) er å lade blokken ( pakken ) helt opp og holde ladingen på mens en fyller vann gjennom vannfyllekretsen.

( Etter brann slik jeg beskriver må kassen ned og blokkene tas enkeltvis, da sot er bad news for framdeles gode blokker. Selv greide jeg å redde 2 av 4 blokker med denne rensemetoden, mens for de 2 andre var sot kommet nedi selve cellene, og kapasiteten kraftig redusert. )

Teorien er at vannet grunnet nylig vannfylling, og topplading ikke vil renne ned i cellene, men kun gjennom vannfyllesystemet, og rense dette. Etter at vannet har kommet gjennom hele fyllesystemet er det ingenting i veien for å bruke rent springvann til resten, da det som sagt kun går gjennom slangesystemet likevel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

henrikdagfinrud

Det er over en mnd siden siste vannfylling. Kan dette allikevel være problemet?

Bare for å være presis.. Den begynnner å lade som vanlig, men når jeg kommer tilbake etter noen timer er den helt taus, selv om ladelampa blinker.

Og til sist, hvordan finner jeg de niplene jeg skal vaske rene?

El rayo

Sitat fra: froland på tirsdag 02. desember 2008, klokken 11:16
Hei! Jeg har fylt alt for mye vann på siste vannfylling
Hvordan klarte du det? Det renner ut av overløpet når det er fullt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 13:59
Sitat fra: froland på tirsdag 02. desember 2008, klokken 11:16
Hei! Jeg har fylt alt for mye vann på siste vannfylling
Hvordan klarte du det? Det renner ut av overløpet når det er fullt.
det er meget lett. Det er bare å fylle vann før batteriene er fulladet ;D
jeg har møtt flere slike batterier i det siste.

Sitat fra: henrikdagfinrud på onsdag 03. desember 2008, klokken 13:37
...hvordan finner jeg de niplene jeg skal vaske rene?
Det er de tre gumminiplene under bilen Ken snakker om. Der vann fra batteriene kommer ut ved vannfylling. Se under bilen på høyre side. du finner tre "vorter" dersom de er våte  er det vann fra batteriene som kommer ut. Dette kan være vanndamp fra varme blokker, men også vann fra overfylte blokker. Dersom det er det siste så leder det til fordfeil og løses ved at man spyler rent med vann.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: henrikdagfinrud på onsdag 03. desember 2008, klokken 13:37
Den begynnner å lade som vanlig, men når jeg kommer tilbake etter noen timer er den helt taus, selv om ladelampa blinker.
Helt taus? Tror vannpumpa skal gå hele tiden når ladelampa blinker. Kanskje ladingen stopper fordi vannpumpa er defekt og batteriet blir for varmt? Temperturgrensen for lading er lavere enn for kjøring.

Eller at laderen er for varm? Laderen er luftkjølt og har 3 kjølevifter.

Foreslår feilsøking med diagnoseinstrument. Hvor i verden holder du til, Henrik?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: elektrolux på onsdag 03. desember 2008, klokken 09:06
Etter at vannet har kommet gjennom hele fyllesystemet er det ingenting i veien for å bruke rent springvann til resten, da det som sagt kun går gjennom slangesystemet likevel.

Her er jeg uenig, det vil ligge igjen springvann i slangene, og dette vil da gå ned i cellene etterhvert som den forbruker vann. Eventuelt skylle etter med rent vann, men renset vann er så billig at springvann er unødvendig russisk rullet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

henrikdagfinrud

#10
Jeg er usikker på om vannpumpa går. Den begynner å summe når jeg kobler fra ladekabelen igjen (!?). Kan være tilfeldig at jeg hører den akkurat da, men det er liv i den hvertfall.

Hvordan finner jeg ut om laderen blir for varm? Første gangen dette skjedde sto den ute i 5 minusgrader, hvis det har noe å si.

Holder til i Oslo.

Ken

#11
Sitat fra: El rayo på onsdag 03. desember 2008, klokken 13:59
Sitat fra: froland på tirsdag 02. desember 2008, klokken 11:16
Hei! Jeg har fylt alt for mye vann på siste vannfylling
Hvordan klarte du det? Det renner ut av overløpet når det er fullt.

Froland har fylt etter vanlig topplading i det siste pga mistenkt dårlige blokker som han hadde rett i. Det kan tenkes at han har satt på vedlikeholdslading just etter en vannfylling og elektrolytt har bruset over Han har lånet diagnose apparatet.

Laderen blir varm unansett utetemp. og viftene slåes på ved 40 grader. en svakere lyd enn vannpumpen.

Om viftene er dårlig og ladere blir for varm vil den slåes av midlertidig. Jeg anbefaler ar du kjøpe en plugg inn strømmåler fra Clas Ohlsen og da kan man se om strøm er trukket fra strømnettet.

Om laderen er kjølig vil den trekke litt strøm i oppstart og hvis batteriene er mottakelig for strøm vill effekten øke til 9 eller 15A avhengig av posisjon av ladebryte. anbefale den mindre 10A og bryten vil lyse svakt inne i bilen.

Hvis bilen begynner å lade normalt og slår seg av etter 5-10 minutter, er ladeviftene dårlige.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

#12
10 A knappen lyser sterkest når posisjon 10 A er aktiv.
Svakt lys er 15A.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA