Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: ladespørsmål

Startet av Electrix, søndag 08. juni 2014, klokken 20:04

« forrige - neste »

Electrix

Nå har det vært en del skriverier om hva staten taper på reduserte elbilavgifter. Etter hva jeg kan finne av informasjon er avgiftene på diesel over en krone mindre pr liter enn bensin. Hvis man sammenligner med elbilavgiftsdebatten så vil vel dette si at staten subsidierer dieselkjøretøyene med over en krone literen som takk for at de forurenser mer i lokalmiljøet. Hvis det er riktig som VG skriver at det selges 2,8 milliarder liter diesel I året så er dette ca 3 milliarder kroner I dieselsubsidier, hvorfor er det ingen som klager over dette?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/kan-ha-tjent-400-millioner-kroner-paa-oekt-drivstoffavgift/a/10130910/
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sølve

Det selges forøvrig store mengder avgiftsfri diesel i Norge. Landbruket, båter, anleggmaskiner, stasjonære motorer m.m. slipper å betale dieselavgift.  Flytrafikken har heller ikke avgifter (men bruker annet drivstoff enn diesel).
Strøm til forbruker har større prosentvis avgifter enn bensin for de som måtte lure på det.
Bergen

elektrolux

#2
Ja, det er en interessant tanke at både små drivstoffgjerrige bensinbiler og dieselbiler "sponses" med større beløp enn Elbiler, samtidig som media forsøker å framstille oss som usosiale snyltere som ikke er med på den store samfunnsdugnaden.

Likevel syntes jeg det verste er at avgiftene på store ICE båtmotorer nå innvilges skatterabatt i 50-60000 kr klassen, og at mopeder som likevel kun brukes til lokal kjøring tillates solgt med forbrenningsmotorer. Alt slikt forbruk av de gjenværende resursene av fossilt drivstoff er (u)ren sløsing og burde vært faset ut snarest.

Mener det er satt en dato for hvor lange staten vil opprettholde disse godene for fossilbiler, men klarer ikke å finne dette. Tenker da på at fossilbilene skal fases ut og bli forbudt å bruke. Vi har jo alledere sett dette praktisert i Bergen de dagene lufta der er direkte helsefarlig å bruke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA