Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av klatrechris, søndag 08. juni 2014, klokken 11:14

« forrige - neste »

klatrechris

Kontaktet motorforum i dag med noen spørsmål rundt zoe da jeg skal oppgradere Ila sommeren og vingler mellom zoe, focus og leaf

Tilbakemeldingen var at den ble levert med 8A schukolader og andre alternativer er ikke tilgjengelig.

Noen som vet om mulighet for 16a kladd på ettermarkedet?

Var litt turn off å ikke ha muligheten til å lade effektivt når en er på tur og være avhengig av ladestasjoner.

Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

kringon

Vet ikke om det finnes andre ladere via schuko, men vet av erfaring at denne bilen er veldig kresen mtp. nettet den lader på.

TN-nett er ingen garanti for at den vil lade (selv med kun 8A fart).

Har prøvekjørt denne bilen fra Sandefjord til Telenor Fornebu (der det er TN-nett) og den ladet ikke der. Renault har flere ganger testet bilen siden ved parkeringsanlegget. Selv etter softwareoppdatering så feilet ladingen.

Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

klatrechris

jobber på fornebu selv så om den er kresen på jobb og på TN nettet hjemme så er det problematisk..
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

elektrolux

Der er forskjell på software som gir varierende grad av ladebesvær.

Vi har ladet Zoe på IT nett med en prototype kladd, og bygger nå en testversjon 6 til 16A ladekladd for bruk på Schuko/Cee og som skal fungere både på IT og TN nett. Den vil automatisk tilpasse seg det nettet den kobles til.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kringon

Elektrolux: Denne vil bli kjøpt ASAP sammen med bil dersom det viser seg å fungere, men dette må kunne testes skikkelig først.

Renault har foreløpig selv ikke funnet ut hvorfor den ikke lader på f.eks Telenor Fornebu. Hadde jeg bodd i asker, så hadde saken for meg vært 0 problem, men jeg pendler fra Sandefjord og er avhengig av at bilen vil lade.

Dersom du har en prototype jeg kan teste, så kan jeg høre med forhandler i Sandefjord om de også er villige til dette.
Hvit Citroën C-Zero 2014

abc

Jeg venter også i spenning på dette da zoe som bil er perfekt for meg.

Siden jeg er en elbilfersking; hva er forventet ladetid på 16a? Eksempelvis 0 til 80% med denne løsningen?

emil

Sitat fra: abc på torsdag 22. mai 2014, klokken 14:11
Jeg venter også i spenning på dette da zoe som bil er perfekt for meg.

Siden jeg er en elbilfersking; hva er forventet ladetid på 16a? Eksempelvis 0 til 80% med denne løsningen?

Det er vel ikke veldig stor forskjell i batterikapasitet på Leaf, eGolf ogZoe så du kan for enkelhetsskyld regne 1% pr A pr time. Skulle da bli ca 5 timer fra 20% til 100% (du vil nok oftere lade opp til 100% enn lade helt ut til 0%)

Radiobil1

Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. mai 2014, klokken 08:05
Der er forskjell på software som gir varierende grad av ladebesvær.

Vi har ladet Zoe på IT nett med en prototype kladd, og bygger nå en testversjon 6 til 16A ladekladd for bruk på Schuko/Cee og som skal fungere både på IT og TN nett. Den vil automatisk tilpasse seg det nettet den kobles til.

Rart at Renault Norge ikke bruker folk på forumet, her er det jo mennesker med mye kunnskap og lang erfaring med Elbil.

Kommet noe videre med denne "Spøkelses-kladden"?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

breitling

Sitat fra: kringon på onsdag 21. mai 2014, klokken 15:22
Vet ikke om det finnes andre ladere via schuko, men vet av erfaring at denne bilen er veldig kresen mtp. nettet den lader på.

TN-nett er ingen garanti for at den vil lade (selv med kun 8A fart).

Har prøvekjørt denne bilen fra Sandefjord til Telenor Fornebu (der det er TN-nett) og den ladet ikke der. Renault har flere ganger testet bilen siden ved parkeringsanlegget. Selv etter softwareoppdatering så feilet ladingen.

Uten å være ekspert på det område synes jeg at problemet ligger i selve laderen. Ifølge andre forum (franske og britiske) ser ut som Chameleon lader er kresen (les mindre effektiv) på en-fas nett (selv TN-nett) med styrke lavere enn 16 A. Hvis jeg husker riktig opplever noen eiere laaaang ladetid (opp mot 15-20 timer) med shuko 230V/10A. Eller 8, husker ikke i farten. Laderen er først og fremst bygd for å utnytte 1-fas 32A og 3-fas 64A. Selv om produsent oppgir område fra 10A-64A jobber lader med lav virkningsgrad i "nedre" områder.
Det kan være årsak at den ikke vil lade med tilhørende 8A shuko kabel selv på TN-nett. Men som sagt jeg har lart alt dette på forskjellige forum og artikler tilgjengelige på nett. Men det er rart at Renault selger sånne kabler helt vitende at ladefarten kan være lang tom ikke lade i det hele tatt.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

kringon

Laderen er nok kresen og kanskje ikke effektiv ved lave strømmengder, men i de tilfellene jeg har hatt med Renault Zoe, så har det kommet feilmeldinger om at ladingen er stoppet. Her feilet den og ville ikke lade i det hele tatt.

Såvidt jeg skjønte på Renault, så er utfordringen at det skjer spenningsforandringer på nettet, og laderen til Zoe  kutter ut som følge av dette. Skulle tro en litt kraftig kondensator i EVSE kladden kunne demme opp for dette?
Hvit Citroën C-Zero 2014

EV-Institute

EV-Institute leverer ladekabler som passer til Zoe. Se hjemmesider for mer info.

www.ev-institute.no

Legg merke til at bilen trenger TN-nett for at lading skal fungere!
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

kringon

Sitat fra: EV-Institute på søndag 08. juni 2014, klokken 21:16
Legg merke til at bilen trenger TN-nett for at lading skal fungere!

TN-nett er på ingen måte en garanti for at denne bilen lader, slik jeg har opplevd. Dette er også  bekreftet fra Renault sin side, da de har sett det samme problemet ved flere anlegg som har TN-nett.

Problemet, i følge Renault, er støy / små endringer i spenningen på nettet og da kutter laderen ut. Etter noen sykluser av dette ( laderen kobler til igjen automagisk) så kutter laderen ut.

Hvis denne EVSE-kladden(? riktig betegnelse?) løser dette for alle TN-nett, så hadde jeg tatt kontakt med Renault asap for å heve dusøren.
Hvit Citroën C-Zero 2014

dagandrek

Hvorfor er det ikke mere snakk om delenummer 31323 kombinert med 1501477 fra www.elbilhjelpen.no?
Er det ikke den 'elektrolux' snakker om tidligere i tråden her?

Denne vil jo da fikse problemene med lading på IT-nett.

emil

31323 er ladekladd med Type2 kontakt til bil og CEE til vegg
1501477 er overgang fra schuko til CEE

Men kontaktene (annet enn trefasekontaktene) sier ingenting om det er TN eller IT og en kabelovergang kan ikke gjøre IT til TN, da må det en transformator til.

Men med lit flaks kan du få ladet en Zoe med de nevnte kablene, men det er størst sansynlighet for at du ikke får det.

ZorroIII

Ladekabelen med kladd (10A) til VW e-Up! virker ikke på Zoe, den gikk rett i feil (rødt lys).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA