Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips og triks på USALeaf

Startet av dørvakta, søndag 08. juni 2014, klokken 09:21

« forrige - neste »

dørvakta

Jeg opplevde en veldig skummel sak på vei hjem fra jobben i dag. Lå i rundt 50km/t idet en liten rånertass kom opp bak meg og lå veldig nærme. For å demonstrere litt trykket jeg hardt en gang på bremsepedalen så han skulle forstå at han måtte holde bedre avstand. Men hva skjedde? Joda. Bilen hogde inn alt som var av bremser, og slapp dem ikke opp før jeg nesten hadde stoppa. Heldigvis klarte fjortisen bak meg å styre unna, og etter dette holdt han en eksemplarisk avstand :). Men dette synes jeg var direkte farlig. Skal det være sånn eller er det noe mikkmakk med nødbremsesystemet mitt?

jkirkebo

Sitat fra: dørvakta på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:57
Jeg opplevde en veldig skummel sak på vei hjem fra jobben i dag. Lå i rundt 50km/t idet en liten rånertass kom opp bak meg og lå veldig nærme. For å demonstrere litt trykket jeg hardt en gang på bremsepedalen så han skulle forstå at han måtte holde bedre avstand. Men hva skjedde? Joda. Bilen hogde inn alt som var av bremser, og slapp dem ikke opp før jeg nesten hadde stoppa. Heldigvis klarte fjortisen bak meg å styre unna, og etter dette holdt han en eksemplarisk avstand :). Men dette synes jeg var direkte farlig. Skal det være sånn eller er det noe mikkmakk med nødbremsesystemet mitt?

Skal nok være slik dessverre. Glad Teslaen ikke har slik automatikk, jeg foretrekker å bremse selv...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

dørvakta


Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:59
Skal nok være slik dessverre. Glad Teslaen ikke har slik automatikk, jeg foretrekker å bremse selv...

Hadde jeg ønsket å høre propaganda om hvor mye bedre den kjerra der er enn leaf, så hadde jeg posta i tesla-forumet.

Noen andre med relevante erfaringer?

eivisa

Sitat fra: dørvakta på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:18

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:59
Skal nok være slik dessverre. Glad Teslaen ikke har slik automatikk, jeg foretrekker å bremse selv...

Hadde jeg ønsket å høre propaganda om hvor mye bedre den kjerra der er enn leaf, så hadde jeg posta i tesla-forumet.

Noen andre med relevante erfaringer?

Vi fikk da et helt greit svar syntes jeg! Det er da det som teller. ;)
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

emil

Tror jeg må prøve en sånn nedbremsing en gang. Har prøvd mye rart med Leafen på 16000km men ikke opplevd ting som en del her beskriver.

Electrix

Det er normalt. Det har vært andre trader om det samme her inne. Jeg har også opplevd i en reell nestenulykke at bilen fortsatte å bremse etter at jeg slapp bremsa da situasjonen hadde løst seg. Tror det er en sikkerhetsfunksjon pga at mange dessverre ikke tør å bremse skikkelig, tror mange "skvetter" litt og slipper opp bremsa litt igjen når ABSen sparker tilbake.

Du bør uansett ikke ta noen slike bråbremser som du gjorde, det holder vanligvis med et lett trykk på bremsa slik at bremselys aktiveres.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

dørvakta


Sitat fra: Electrix på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:53

Du bør uansett ikke ta noen slike bråbremser som du gjorde, det holder vanligvis med et lett trykk på bremsa slik at bremselys aktiveres.

Ja var jo det som egentlig var meningen :) lage et lite rykk i bilen bare. Helt uten fare for sammenstøt. Hadde barna i bilen så jeg ville aldri gjort noe sånt hvis det ikke var helt trygt. Me så ble det altså en kjempefarlig situasjon allikevel.

jkirkebo

Sitat fra: dørvakta på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:18
Hadde jeg ønsket å høre propaganda om hvor mye bedre den kjerra der er enn leaf, så hadde jeg posta i tesla-forumet.

Jeg eier jo begge to da, så jeg føler jeg kan uttale meg om den saken på greit grunnlag ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

smaug01

Dette må prøves! Er utrolig lite glad i all sånn anti ditt eller datt greier men jeg regner med at når man vet om det og har prøvd funksjonen så er det greit nok. Spørsmålet er hva skjer når man  kjører en bil som ikke har sånt?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Øyvind.h

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 19:15
Dette må prøves! Er utrolig lite glad i all sånn anti ditt eller datt greier men jeg regner med at når man vet om det og har prøvd funksjonen så er det greit nok. Spørsmålet er hva skjer når man  kjører en bil som ikke har sånt?
En ting er assistert nødbrems som gjør at bremsene hugget hardere jo raskere pedalen trykkes ned. Det er en god funksjon. En funksjon som fortsetter å bremse etter at du har sluppet opp pedalen er galskap. Blir redd for å bremse hardt med Leafen om dette er resultatet. Hvordan skal man vite om bilen gjør det føreren vil, eller det datamaskinen mener er rett, om bilen ikke lystrer føreren i enkelte situasjoner?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: dørvakta på tirsdag 20. mai 2014, klokken 16:57
Jeg opplevde en veldig skummel sak på vei hjem fra jobben i dag. Lå i rundt 50km/t idet en liten rånertass kom opp bak meg og lå veldig nærme. For å demonstrere litt trykket jeg hardt en gang på bremsepedalen så han skulle forstå at han måtte holde bedre avstand. Men hva skjedde? Joda. Bilen hogde inn alt som var av bremser, og slapp dem ikke opp før jeg nesten hadde stoppa. Heldigvis klarte fjortisen bak meg å styre unna, og etter dette holdt han en eksemplarisk avstand :). Men dette synes jeg var direkte farlig. Skal det være sånn eller er det noe mikkmakk med nødbremsesystemet mitt?

Dette er Emergency Brake Assist, og har vært påbudt i Europa siden 26. november 2009, og også i USA. Tesla skal altså også ha det.

Systemet ble utviklet av Mercedes, fordi 90% av bilførere bremser ikke hardt nok i en nødsituasjon, og slipper pedalen for tidlig, og meier derfor ned fotgjengere.

Man regner med at dette systemet redder livet til hundrevis av mennesker i Europa hvert år.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

dørvakta

Min 2011 peugeot har en mye bedre variant, den maxer bremsesystemet, men bremsene "henger" ikke lenge etter at man har sluppet pedalen sånn som jeg opplevde på leafen.

Rio

Enig i at det i mange tilfeller ikke er hensiktsmessig.

Begrunnelsen er visstnok av veldig mange slipper bremsen altfor tidlig i reelle nødsituasjoner, og derfor krasjer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Årsaken til at systemet er nok dessverre ABS. Mange ble redd når pedalen begynte å riste på grunn av at ABS begynte å jobbe og slapp dermed pedalen. Skal man bremse maksimalt med ABS må pedalen maksimalt inn.
På de fleste biler er det vacumforsterkeren som blir maksimert når bremseassistenten slåt til, denne slipper raskt (også på Tesla).
På Leaf er det en elektromotor som styrer bremseforterkningen, styringen av denne og selve mekanikken er tydeligvis ikke helt bra på Leaf. Har prøvd funksjonen på mange biler, men Leaf skiller seg tydelig ut her.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA