Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Lokführer, søndag 08. juni 2014, klokken 01:23

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.
Som flere påpeker - Model S bruker omtrent ikke bremsene, og for å ha optimal bremseeffekt må bremsene brukes innimellom. Men joda, Model S bremser raskere enn M5. Antakelig fordi så mye av vekter sitter noen cm over bakken. Imponerende når Model S drøye 10% mer enn M5.

Men selv om den bremser raskere under optimale forhold sier jeg ikke at Model S er en bedre banebil. Der vinner M5 udiskutabelt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bmwi3

Sitat fra: Zanka på onsdag 21. mai 2014, klokken 00:29
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.

Bevis og bevis, på Edmunds.com har de testet M5(F10) "111 feet to stop from 60 mph". Model fikk 108 feet i samme øvelse.
http://www.edmunds.com/bmw/m5/2014/#overview-pod-anchor
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Mot en Porsche Panamera og ikke M5...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Zanka

Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 21. mai 2014, klokken 16:45
Sitat fra: Zanka på onsdag 21. mai 2014, klokken 00:29
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.

Bevis og bevis, på Edmunds.com har de testet M5(F10) "111 feet to stop from 60 mph". Model fikk 108 feet i samme øvelse.
http://www.edmunds.com/bmw/m5/2014/#overview-pod-anchor
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Mot en Porsche Panamera og ikke M5...

Hvis du sjekker første link så har de testet M5 i samme øvelse.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Øyvind.h

Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 21. mai 2014, klokken 16:45
Sitat fra: Zanka på onsdag 21. mai 2014, klokken 00:29
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.

Bevis og bevis, på Edmunds.com har de testet M5(F10) "111 feet to stop from 60 mph". Model fikk 108 feet i samme øvelse.
http://www.edmunds.com/bmw/m5/2014/#overview-pod-anchor
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Mot en Porsche Panamera og ikke M5...
Så du ikke linken min?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Jeg kjører med 295" Falken FK453 bakdekk på min P85+.
På varm og tørr asfalt med driftvarme dekk så slipper det ikke.
På kald tørr asfalt så slipper det som oftest.

Når det først slipper så blir det to ganske feite og lange lakriser som resultat  ;)

Har forresten kjørt en Ram SRT 10 som har ganske lik akseltrykk bak som teslaen og med 305 dekk. Den måtte hjelpes med clutchen for at det skulle slippe. Da snakker vi motor som yter 90% av 720 NM ved 1500 omdreininger.

Men back to topic:

Jeg synes bremsene er helt sinnsyke bra men jeg har merket meg at man skal presse ganske hardt påpedalen før man merker at ABS'en trer inn på tørr asfalt. Noen ganger virker det som man faktisk må slippe bremsen og presse igjen for i det hele tatt at få så mye bremsekraft at ABS'en kicker inn.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Muffinman

Sitat fra: Chlangum på onsdag 21. mai 2014, klokken 18:51
Noen ganger virker det som man faktisk må slippe bremsen og presse igjen for i det hele tatt at få så mye bremsekraft at ABS'en kicker inn.
Fordi pedalen synker i bunn muligens? Har fått tilbakemelding fra Tesla om at det skal være slik. Forrige serviceloaner jeg rattet var også slik.

Lokführer

Sitat fra: Chlangum på onsdag 21. mai 2014, klokken 18:51
Jeg kjører med 295" Falken FK453 bakdekk på min P85+.
På varm og tørr asfalt med driftvarme dekk så slipper det ikke.
På kald tørr asfalt så slipper det som oftest.

Når det først slipper så blir det to ganske feite og lange lakriser som resultat  ;)

Har forresten kjørt en Ram SRT 10 som har ganske lik akseltrykk bak som teslaen og med 305 dekk. Den måtte hjelpes med clutchen for at det skulle slippe. Da snakker vi motor som yter 90% av 720 NM ved 1500 omdreininger.

Men back to topic:

Jeg synes bremsene er helt sinnsyke bra men jeg har merket meg at man skal presse ganske hardt påpedalen før man merker at ABS'en trer inn på tørr asfalt. Noen ganger virker det som man faktisk må slippe bremsen og presse igjen for i det hele tatt at få så mye bremsekraft at ABS'en kicker inn.
Min erfaring med dekk er at brede lavprofildekk ikke sitter bedre enn "korrekt" dekkdimensjon. Det fins mange ulemper med lavprofildekk, de former seg ikke like lett til underlaget for eksempel. Harde(gummi) lavprofildekk er dårligere på alle måter sammenliknet med mykere(gummi) dekk i orginaldimensjon.
Slik jeg ser det så gir lavprofildekk fordeler ved "turn-in" (styrerespons), tøffere look og... Ja det er vel alt.
Har veldig brede lavprofildekk noe større kontaktflate enn orginaldim? Jeg tviler. Det er ikke mange dragstere med lavprofildekk. Dragsterdekk former seg ekstremt i forhold til asfalten, i tillegg til at gummien er supermyk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Bmwi3

#22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 21. mai 2014, klokken 18:01
Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 21. mai 2014, klokken 16:45
Sitat fra: Zanka på onsdag 21. mai 2014, klokken 00:29
Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.

Bevis og bevis, på Edmunds.com har de testet M5(F10) "111 feet to stop from 60 mph". Model fikk 108 feet i samme øvelse.
http://www.edmunds.com/bmw/m5/2014/#overview-pod-anchor
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html

Mot en Porsche Panamera og ikke M5...
Så du ikke linken min?

Så bare den nederste:)
Samme type dekk og dekkdim er jo ganske relevant i testen da, det spiller stor rolle for bremselengde, og så kjørte de testen uten Carbon bremsene...
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

Lokführer

Teslaen hadde hadde heller ikke keramiske bremser, men M5en har 6 stempla kalipere og 410mm skiver foran. Skal gi noenlunde god skrubb det.
Teslaen har jo bare 356mm støpejern skiver og 4 stempla kalipere. Det hemmelige våpnet til Teslaen er dog regenerering på opptil 60 kW.
Jeg så forøvrig på Top Gear at Mercedes SLR bremser seg ned fra 200kmt på 72m, dét er imponerende! Dobles hastigheten firedobles bremselengden..
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

pberg

Alle biler har nok bremsekraft til å låse alle fire hjul uten abs.  Bremselengden er mest av alt avhengig av dekkene. Eneste grunnen til å ha digre bremseskiver er å ha større varmekapasitet i systemet.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Muffinman

Tenker at den ikke får stå uimotsagt særlig lenge ;)

Zanka

Sitat fra: pberg på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:42
Alle biler har nok bremsekraft til å låse alle fire hjul uten abs.  Bremselengden er mest av alt avhengig av dekkene. Eneste grunnen til å ha digre bremseskiver er å ha større varmekapasitet i systemet.
Tipper at mye av grunnen til Model S sin korte bremselengde har med bilens lave tyngdepunkt, samt at den ikke har flere hundre kilo motor i front.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Griffel

#27
Sitat fra: pberg på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:42
Alle biler har nok bremsekraft til å låse alle fire hjul uten abs.  Bremselengden er mest av alt avhengig av dekkene. Eneste grunnen til å ha digre bremseskiver er å ha større varmekapasitet i systemet.
Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:57
Tenker at den ikke får stå uimotsagt særlig lenge ;)
Det liten grunn til å motsi dette siden det er helt korrekt.

Så lenge bremsene har tilstrekklig varmekapasitet/kjøling til å omsette energitapet, er bremselengden kun avhengig av friksjonen mellom dekk og vei. Ved så moderate hastigheter som 100 km/t har alle personbiler mer enn nok bremsekraft.

Det er først og fremst dekkene, og ABS funksjonen som må sørge for at hvert enkelt dekk har en statisk friksjon mot underlaget slik at bremsingen blir optimal. Energien som omsettes i bremsene er lik bilens kinetiske energi når bremsingen starter altså 1/2mv2. Så ved større hastigheter (teller i 2 potens), eller veldig tunge biler vil bremsenes varmekapasitet/kjøling (altså evne til å omsette energien raskt) ha betydning.

For Tesla omsettes jo en del av energien til elektrisk energi og reduserer varmeutviklingen i bremsene tilsvarende, med det gjelder bare bakhjulsbremsene. 111 feet og 108 feet er forøvrig en så liten forskjell at dersom dette er en(1) måling kan dette være et resultat av tilfeldigheter. (Hadde det vært 10 målinger og bilene hadde byttet dekk og rekkefølge så kanskje)
Bremselengde l=v2/(254xf) v =hastighet i km/t f=friksjonskoeffisienten dekk-vei.
(med perfekt ABS)

Sitat fra: Lokführer på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:30
Jeg så forøvrig på Top Gear at Mercedes SLR bremser seg ned fra 200kmt på 72m, dét er imponerende! Dobles hastigheten firedobles bremselengden..
Ikke bare imponerende, men fysisk umulig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jazzwheel

Du glemmer en vesentlig faktor Griffel - luftmotstand.

Lokführer


Sitat fra: Lokführer på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:30
Jeg så forøvrig på Top Gear at Mercedes SLR bremser seg ned fra 200kmt på 72m, dét er imponerende! Dobles hastigheten firedobles bremselengden..
Ikke bare imponerende, men fysisk umulig.
[/quote]

Bremsetest: spol 1m30s
Mulig det ikke er riktig, ser ut som Top Gear har juksa litt i klippinga. 120mph på 240 fot.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA