Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Lokführer, søndag 08. juni 2014, klokken 01:23

« forrige - neste »

Lokführer

Testet bremselengden på Teslaen i går og resultatet var ikke spesielt bra. Det kan være jeg som måler galt, så derfor spør jeg det store forum.
Starter man måling idet trykker på bremsepedalen?
Eller øker man farten til 120 kmt, tilsetter brems, og måler når farten faller fra 100 til 0?

Målingene er selvsagt ikke 100% nøyaktige. Med utgangspunkt i veimerking (stripelengden) og stolpeavstand (ca 50m) og flat rett strekning og 19" hjul, god og varm og tørr asfalt. Grepet i asfalten var suverent, 0-100 uten traction control gav ingen tegn til hjulslipp..
Hadde med en passasjer, 80-90 kg.
Jeg har lest at bilen skal stoppe fra 96.5 kmt på 32.9m (Edmunds)
(60 mph til 0 på 108 fot)
Min test resulterte i en bremselengde på nærmere 45m.
Sånn ca 35% lengre bremselengde enn hva andre har målt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Brede

Starter rett på offtopic jeg  :-[

0-100 uten traction med null hjulspinn? Med en P85? Er det med pedalen i "gulvet" eller litt forsiktig justering?
Selv med 22 grader utetemperatur så får jeg hjulspinn i 40-50 km/t om jeg gir på litt hardt. Fra null har jeg aldri prøvd uten traction, blir nok bare hjulspinn.

Er det at 19" sitter bedre enn 21"? Eller har det med underlag/asfalt å gjøre?

Synes bremselengden var i meste laget ja, ikke bra. På tester jeg har sett så legger de seg i korrekt fart og når de passerer ett punkt så hogger de på bremsen. Så blir lengden målt fra det punktet til stoppstedet.

Lokführer

P85, "dødsdårlige" goodyear eagle rs-a orginaldekk. 78% igjen på batteri.
Prøvde med og uten antispinn. Ingen hjulspinn og heller ikke blinking i lampa.
Prøvde også å holde igjen med litt venstrebremsing, men selv da slapp det ikke.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

jazzwheel

Jeg har sett flere skrive de mener de ikke får hjulspinn med P85 når dekka er innkjørt, men det har jeg meget vanskelig for å forstå så lenge de er 245 eller 265. 600Nm er cirka det samme som en '95 Dodge Viper med 8liter V10 hadde et sted rundt 3500rpm og den spant stort sett greit med 335 bakdekk. Her har de tatt sikringa på antispinn (på originalhjul):

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=EawqeL6qXGQ#t=26

Lokführer

@jazzwheel Det har ingen hensikt for meg å skryte, jeg legger de fakta på bordet for at vurderinga om bremselengden skal bli mest mulig rett. Når jeg presset bremsepedalen så hardt jeg maktet fra 100kmt, så kom det heller ikke et knyst fra dekkene, unntatt en gang da jeg hadde en ørliten sideveis bevegelse i bilen. Det var særdeles godt grep.
Asfalten var av gammel europavei standard, ruglete. Det er forøvrig ikke europavei lenger.
Med de samme dekkene, men i en stor parkeringsgarasje hvor dekket var relativt ny betong, rev den seg løs tvert slik som på filmen.
Teslaen + fører har tett opptil 565kg marktrykk per dekk.
Viper + fører har 390kg marktrykk pr dekk.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

AndersinOslo

Ligger en film på youtube, der bremset TMS et par meter kortere enn ny Mercedes S550. Og fikk skryt. SuperMerca har nemlig framifrå bremser.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

jkirkebo

Sitat fra: Lokführer på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:56
@jazzwheel Det har ingen hensikt for meg å skryte, jeg legger de fakta på bordet for at vurderinga om bremselengden skal bli mest mulig rett. Når jeg presset bremsepedalen så hardt jeg maktet fra 100kmt, så kom det heller ikke et knyst fra dekkene, unntatt en gang da jeg hadde en ørliten sideveis bevegelse i bilen. Det var særdeles godt grep.

Renset du bremsene først? Siden vi normalt bruker bremsene veldig lite danner det seg fort et lite rustbelegg som gjør bremseeffekten dårligere. Jeg testet for litt siden gjentatte hyppige akselerasjoner til god hastighet med påfølgende kraftig brems. Fikk faktisk effektbegrensning den 4. gangen. Men det som var åpenbart var at bremseeffekten ble bedre og bedre. Ok på 1. forsøk, veldig bra på 2. forsøk og på 3.forsøk stanget jeg nesten i frontruta ;) På 4. forsøk ble ikke effekten bedre, det begynte isteden å lukte varm brems...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Tenkte å teste bremsene skikkelig jeg og for en stund siden. Jeg tok først en skikkelig nedbremsing fra 80 km/t, der jeg stod alt jeg kunne på bremsen (var litt skuffet over bremseeffekten). Kjørte noen km og deretter prøvde jeg det samme en gang til på samme plassen. Bremselengden var merkbart mindre denne gangen. Bremsene hogget til noe voldsomt og det var noe helt annet denne gangen.

Jeg målte ikke (skulle gjort det) men lærte at en skikkelig oppbremsing på øde vei må gjennomføres med jevne mellomrom med denne bilen.

Øyvind.h

Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

TorAtle

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:05
600Nm er cirka det samme som en '95 Dodge Viper med 8liter V10 hadde et sted rundt 3500rpm og den spant stort sett greit med 335 bakdekk.
Du kan ikke sammenligne Nm like lett som Hk, da må du regne på utveksling - både girkasse, diff og hjul. TMS har et reduksjonsgir på 9.73:1. Utgående BMW M3, feks, har til sammenligning 4.055*3.846=15.59 i 1. gir. Så selv om M3 bare har 400Nm på svinghjulet har den mer dreiemoment enn TMS på bakhjulene i 1. gir. Det er før vi tar hjulstørrelse med i betraktning.
2014 BMW i3

Lokführer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)
Ja, dersom min TMS hadde bremset slik som forskrevet, så hadde ikke dette vært noe tema.
Bremselengden på VW Golf VI er på 36m, så 45m slik jeg målte, er absolutt ikke innafor.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Bmwi3

#11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

jazzwheel

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:03
Du kan ikke sammenligne Nm like lett som Hk, da må du regne på utveksling - både girkasse, diff og hjul. TMS har et reduksjonsgir på 9.73:1. Utgående BMW M3, feks, har til sammenligning 4.055*3.846=15.59 i 1. gir. Så selv om M3 bare har 400Nm på svinghjulet har den mer dreiemoment enn TMS på bakhjulene i 1. gir. Det er før vi tar hjulstørrelse med i betraktning.

Du har rett, men så har Viperen i eksempelet 8-9 ratio i 1. gir mener jeg å huske  :) Uansett sa jeg det mest for å illustrere at jeg er overrasket over at enkelte sier de ikke får hjulslipp. Det er fullt mulig i en rekke andre biler med bredere dekk og selv høyere gir. Jeg har ikke fått min egen ennå, men opplevde at demobilen jeg testet (P+) slapp villig på tørr asfalt i 0-50 med tilsynelatende ok dekk.

Tuxedo

#13
Jeg fikk på "sommerdekkene" (Tesla's originale Goodyear) for et par uker siden, så en god del av tiden etterpå har gått med til å gi flatt jern (som var håpløst med Hakka vinterdekk).  Selv med traction control på hører jeg jo at bakdekkene slipper litt med jevne mellomrom.  Med TC avslått er det burnout  8)  Så jeg skjønner heller ikke helt hvordan det er mulig å gi flatt jern uten å få hjulspinn med TC av.

On topic:  Bremsene er veldig bra, men de må brukes jevnlig og mye for å ha full effekt hver gang.  Og det er ikke lett å få til med denne bilen hvor det stort sett holder med "one pedal driving".

Disclaimer: Alt ovenstående foregår i trafikksikre omgivelser  ;)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Zanka

Sitat fra: Bmwi3 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 23:27
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:24
Tesla model S har kortere bremselengde enn BMW M5. Bør være akseptabelt det :)

Noe du selv påstår eller har du bevis for det?
Har selv kjørt både tesla s og M5(F10) og tesla'n var ikke i nærheten av M5'n på bremseeffekten.

Bevis og bevis, på Edmunds.com har de testet M5(F10) "111 feet to stop from 60 mph". Model fikk 108 feet i samme øvelse.
http://www.edmunds.com/bmw/m5/2014/#overview-pod-anchor
http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html


Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA