Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med sommerdekk/felg fra Møller

Startet av medic.66, søndag 08. juni 2014, klokken 00:20

« forrige - neste »

medic.66

Jeg er på jakt etter LED pære til kjørelyset på Leafen min. Men ser at det er svært liten plass for pæren. Er det noen der ute som har funnet en LED pære som passer til dette? Mener altså kjørelyset, ikke tåkelyset..
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

olaover1

Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

smaug01

Sånne parklys led pærer kjøpte jeg på bilextra til 99,- spenn :-P
De lyser veldig fint og naturlig uten å se ut som en opphora Granada på avstand.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

medic.66

Evje

olaover1

Planen er å prøve å bytte ut kjørelysene, aner ikke om det virker eller blir bra men prisen var jo så liten så pytt pytt, Prøves skal det iallefall:) kan legge ut et bilde når de kommer.

Lynet

Disse har jeg montert: http://www.ebay.com/itm/261199537081?item=261199537081&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr
De gir tilnærmet samme lysstyrke som originalpæren, men er ikke E-merket......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: Lynet på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:33
Disse har jeg montert: http://www.ebay.com/itm/261199537081?item=261199537081&viewitem=&sspagename=ADME:L:OC:US:3160&vxp=mtr
De gir tilnærmet samme lysstyrke som originalpæren, men er ikke E-merket......

Gikk de rett inn i holderen? Noen som har prøvd andre pærer med samme sokkel har måttet "justere"  dem litt.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Lynet

Måtte slipes av litt da de har litt for stor diameter, men det var en enkel sak. Tror ikke det finnes LED som går rett inn.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

olaover1

Hvordan kommer man til kjørelysa? Ovenfra, nedenfra ??? hva må demonteres osv?

medic.66

Sitat fra: olaover1 på torsdag 22. mai 2014, klokken 15:36
Hvordan kommer man til kjørelysa? Ovenfra, nedenfra ??? hva må demonteres osv?

Du må skru av dekslene som er bak spoileren under bilen. Da kommer du til lyktene. Ganske tungvint. Derfor jeg ønsker LED pærer fordi de holder mye lengre enn halogenpærer. Åsså er det jo finere med hvitt LED lys enn med gult halogenlys :)
Evje

Lynet

Pærene i kjørelysene er ikke halogen, det er vanlige glødepærer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

bjorn_2390

Noen problemer med godkjenning etter endring?
Blå Euro-Leaf (2012)

medic.66

Sitat fra: Lynet på torsdag 22. mai 2014, klokken 21:53
Pærene i kjørelysene er ikke halogen, det er vanlige glødepærer.

Er ikke halogen og glødepærer det samme når det gjelder bil?? Uansett så tror jeg folk her vet hva jeg mente...

Evje

smaug01

Ja og nei. Halogen er jo den inaktive gassen inn i glasskula som kjør at tråden kan tilføres mer strøm uten å brenne opp. Den gløder varmere uten å brenne opp og da er det behov for en edelgass. En vanlig glødepære har bare et vakum inn i glasskula, dvs ingen oksygen som gjør den samme nytta inntil en viss grad. Så begge er glødepærer men en glødepære trenger ikke å være en halogenpære. Xenongass kan jo også brukes, da er det en xenonpære(som ikke må forveksles med HID pærer som også inneholder Xenon).
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

medic.66

Sitat fra: smaug01 på fredag 23. mai 2014, klokken 08:19
Ja og nei. Halogen er jo den inaktive gassen inn i glasskula som kjør at tråden kan tilføres mer strøm uten å brenne opp. Den gløder varmere uten å brenne opp og da er det behov for en edelgass. En vanlig glødepære har bare et vakum inn i glasskula, dvs ingen oksygen som gjør den samme nytta inntil en viss grad. Så begge er glødepærer men en glødepære trenger ikke å være en halogenpære. Xenongass kan jo også brukes, da er det en xenonpære(som ikke må forveksles med HID pærer som også inneholder Xenon).

Da har jeg lært noe nytt :). Det vil da si at en glødepære holder mindre enn en halogenpære? I såfall kanskje enda en god grunn til å bytte ut til LED siden de pærene er så knotete å skifte?
Evje

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA