Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

sigurdi

Vi kjører 8000-10000 km i året der turene er 30-100 mil.
2000-4000 er småkjøring.
Tar taxi til jobb, barna sykler til skole og aktiviteter, gå avstand til butikk.
Bilen er i lite bruk på hverdagene.
Av mine kollegaer er det mye på samme måte, mange er og bare to, så hadde E-golf eller annen i samme størrelse eller litt større gått 30-35 mil hadde de byttet ut bilen på dagen.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Elmo

Sitat fra: e-Golfer på søndag 25. mai 2014, klokken 23:52
I følge en statistikk VG (tror jeg det var) presenterte, så var gjennomsnittlig inntekt for elbileiere 900k. Dette omfattet både Think og Tesla 85p.

Og i følge Hegnar.no er gjennomsnitts-formuen på de som kjøpte ny Suzuki Jimny i 2013 over 1 milliard  (20mrd for Thon / 17biler)   http://www.hegnar.no/motor/artikkel330250.ece

Minner om at
"There are three type of lies: Lies, Damed lies and Statistics"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timingbeltkiller

Sitat fra: sigurdi på mandag 26. mai 2014, klokken 13:29
hadde E-golf eller annen i samme størrelse eller litt større gått 30-35 mil hadde de byttet ut bilen på dagen.
Du er inne på et vesentlig punkt her.
Statistisk og teoretisk dekker kortkjøringsbilene behovet til de fleste bilistene.
I praksis skal du lete lenge mellom eierne av disse elbilene som ikke har
lengre range som forbedringsønske nr 1.

For at elbilen skal dekke både daglig kjøring + langkjøring innimellom,
er reell rekkevidde 300km et minimum.

Beviset på dette blir demonstrert når Tesla Gen 3 kommer på markedet.

Konkurrentene må møte dette med enten minst samme range eller 5 minutters 80% SC.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Rio på søndag 25. mai 2014, klokken 18:54
Det er en verden utenfor Norge.
Strengt tatt er det i alle fall 3 verdener:
- N som subsidierer elbilen opp til 15% av nybilomsetningen
- USA + noen få andre som subsidierer opp til 1%
- Størstedelen av kloden uten subsidier av betydning med 0,1%

I alle 3 markedene er det min ærbødige påstand Gen 3 vil tvinge konkurrentene til å satse mer enn kun på kortkjørings elbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 26. mai 2014, klokken 21:26
Sitat fra: sigurdi på mandag 26. mai 2014, klokken 13:29
hadde E-golf eller annen i samme størrelse eller litt større gått 30-35 mil hadde de byttet ut bilen på dagen.
Du er inne på et vesentlig punkt her.
Statistisk og teoretisk dekker kortkjøringsbilene behovet til de fleste bilistene.
I praksis skal du lete lenge mellom eierne av disse elbilene som ikke har
lengre range som forbedringsønske nr 1.

For at elbilen skal dekke både daglig kjøring + langkjøring innimellom,
er reell rekkevidde 300km et minimum.

Beviset på dette blir demonstrert når Tesla Gen 3 kommer på markedet.

Konkurrentene må møte dette med enten minst samme range eller 5 minutters 80% SC.


Du kan lete minst like lenge blant eierne av Europas millioner på millioner av småbiler, etter eiere som ikke av og til hadde ønsket seg at bilen var større.

Likevel selges det millioner på millioner av småbiler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

#35
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 26. mai 2014, klokken 21:39
Sitat fra: Rio på søndag 25. mai 2014, klokken 18:54
Det er en verden utenfor Norge.
Strengt tatt er det i alle fall 3 verdener:
- N som subsidierer elbilen opp til 15% av nybilomsetningen
- USA + noen få andre som subsidierer opp til 1%
- Størstedelen av kloden uten subsidier av betydning med 0,1%

I alle 3 markedene er det min ærbødige påstand Gen 3 vil tvinge konkurrentene til å satse mer enn kun på kortkjørings elbiler.

Konkurrentene setter inn større batteripakker når det er behov for det. Så langt er det neppe stort behov for det, hvis ikke hadde de gjort det.

Edit: Med "behov" menes at det er et marked for det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Ja, jeg tenker: kjøp deg en tesla gen 3, da. Jeg kjøper golf og er glad for det. Teslapenger har jeg ikke og er heller ikke interessert. Selvfølgelig kommer større kapasitet på batteriene etter hvert med utvikling av ny teknologi. PR i dag veier golf og leaf halvannet tonn. Noe særlig mer et vel ikke realistisk å putte i en c segment bil. Model s er ikke c segment og veier også i overkant mye. Rio's poeng stiller jeg meg også bak
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

Det er antakelig riktig at særs mange fossile småbileiere egentlig ønsker seg en (litt) større bil uten å ha råd til å gå opp en eller flere størrelser. Av samme grunn må mange nøye seg med bruktbil isf en fabrikkny.

Det er sikkert enkelte elbileiere som stiller i samme klasse.
Men neppe mange. For statistisk sett er jo de ferreste elbileiere fattigfolk.
Velger å tro du skal lete lenge etter elbilkjøpere som:
- kan finansiere en eGolf/i3 til 300K
- ikke kan finansiere en Gen 3 til sannsynligvis 350K

Og av de 2 valgene velger bilen med reell  range høyst 150 km hvor du må betale SCing. 
Ikke bilen med den doble reelle rangen med gratis SCing.

Tror ikke fossilbilfabrikantene nøyer seg med dagens range fordi det er der etterspørselen er.
Det henger nok snarere sammen med frykt for merkeintern kannibalisme.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. mai 2014, klokken 18:48
Det er antakelig riktig at særs mange fossile småbileiere egentlig ønsker seg en (litt) større bil uten å ha råd til å gå opp en eller flere størrelser. Av samme grunn må mange nøye seg med bruktbil isf en fabrikkny.

Det er sikkert enkelte elbileiere som stiller i samme klasse.
Men neppe mange. For statistisk sett er jo de ferreste elbileiere fattigfolk.
Velger å tro du skal lete lenge etter elbilkjøpere som:
- kan finansiere en eGolf/i3 til 300K
- ikke kan finansiere en Gen 3 til sannsynligvis 350K

Og av de 2 valgene velger bilen med reell  range høyst 150 km hvor du må betale SCing. 
Ikke bilen med den doble reelle rangen med gratis SCing.

Tror ikke fossilbilfabrikantene nøyer seg med dagens range fordi det er der etterspørselen er.
Det henger nok snarere sammen med frykt for merkeintern kannibalisme.

De færreste elbileiere er fattigfolk fordi elbiler er (med noen få unntak) meget nye på markedet, så det er jo "de rike" som kjøpe nye biler - enten det er snakk om fossilbil eller elbil. Det har ikke noe spesielt med elbil å gjøre, bortsett fra at statistikken er "skjev" fordi man kan kjøpe fossibiler i bøtter og spann til 30000 kr, men ikke elbiler.

Når en Gen 3 kommer på markedet så vil selvsagt de andre også senke prisene for å bli konkurransedyktige.

Ja, jeg er enig i at det nok er redsel for både det ene og det andre, men det vil gi seg etterhvert som konkurransen blir skarpere og elbil blir en mer vanlig del av sortementet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Bawler

Hehehe, adjø bensinstasjonen :)

E-golf reklame

Haugesund
eGolf med VP og alt utstyr

Gus1

Mange gode synspunkter her, og gjenspeiler vel muligens hvorfor elbiler ikke selger bedre her på berget og utenlands.

Det jeg vil trekke frem som mest viktig for at elbilen dekker nr. en bilbehovet, er effektive hjemmeladeløsninger. Jeg mener det er mye viktigere med ned mot to-tre timer lading på e-golfen enn at den "fylles" unødvendig med en -til "vanlig" bruk- altfor tung batteripakke.

En annen ting er at det er bil nummer to som ofte kjører med færrest personer inni og kun benyttes til matpakkekjøring. Klart denne bilen da må være elektrisk..

E-golfen vil nok selge i bøtter og spann. Den er nemlig som støpt inn i den norske firmabilordningen. En e-golf blir vinn vinn for alle, og når det kommer til alt så vil da brukerne til slutt se at den dekker det gjennomsnittlige dagsbehovet -og litt til. :D

Jeg er kjempefornøyd med e-up som bil to, men kunne ønsket meg litt hurtigere lading hjemme (7,3KW). Da kunne den nok blitt brukt noe mer aktivt. Håper virkelig de setter større lader i e-golfen..

Når jeg skal på hytten i helgen, ta med kjerring, to unger med sykler og stæsj, ja da funker LandCruiseren ennå..  ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon



iAnders

#43
Kom over en god artikkel som beskriver både teknologien og filosofien bak e-Golf:

http://ae-plus.com/features/volkswagen-e-golf/page:1#.U6a_WsWG7J0.gmail

S-max

Ei side som forklarer og viser menge bilder av detaljer og plassering av diverse ting. Blant anna varmepumpa:
http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html
e-Golf m/varmepumpe bestilt 31/3-14 Leveres veke 6?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA