Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Tesla i Norge utenfor SC-nettverket og offentlige ladepunkt

Startet av Sense, lørdag 07. juni 2014, klokken 23:57

« forrige - neste »

Råde

Sitat fra: Sense på søndag 25. mai 2014, klokken 01:30
Med stadig utbygging av hurtigladere kan elbiler som E-Golf også få nye bruksområder som f.eks. hytte-bil. Bagasjerommet er anseelig og med kjøreegneskapene tilnærmet en vanlig Golf, har den ingenting å skamme seg over.

Dessuten er det noen av oss som har hytte kun 1-2 timer unna primærboligen, uten behov for å lade underveis.

Men, når alt dette er sagt, så betyr jo fravær av avgifter noe for diskusjonen. Hvis avgift/pris insitamentet forsvinner her oppe på berget, vil prisen på (siden vi er på en VW tråd) e-Golf nærme seg prisen på kommende GTE hybriden, og da vil kanskje sistnevnte være et mer fornuftig alternativ. 50km på strøm, og mulighet for fossilt ved lengre turer. Kaster de denne teknikken i en Passat (og det gjør de) og prisen blir fornuftig OG den får drift på alle fire, er jeg der.
e-Golf | X75D

timingbeltkiller

#16
Sitat fra: Råde på lørdag 24. mai 2014, klokken 20:59
Jeg forstår ikke innlegget ditt... Det er vel ingen som påstår at disse bilene er perfekte for den som driver med langkjøring?
Selvsagt ikke.
Mitt poeng er behovet til den relativt store gruppen som regelmessig
har både kortkjøring og litt lengre turer.

Nå er det mulig utviklingen i N går i samme retning som USA:
Der har "alle" en pickup de kan bruke til langturene, røff transport mv.
Her gjør en (gammel) fossil samme nytten.

I så fall kommer ikke Gen 3 til å bli konkurrent av betydning.
Men det tror ikke jeg noe på.

BTW:
Har du ikke noe annet å bruke "overflødig" range til,
kan du bruke den til det som er en selvfølge i en fossil:
behagelig stuetemperatur både når det er minus 15 og pluss 30 ute.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 25. mai 2014, klokken 18:45
Sitat fra: Råde på lørdag 24. mai 2014, klokken 20:59
Jeg forstår ikke innlegget ditt... Det er vel ingen som påstår at disse bilene er perfekte for den som driver med langkjøring?
Selvsagt ikke.
Mitt poeng er behovet til den relativt store gruppen som regelmessig
har både kortkjøring og litt lengre turer.

Nå er det mulig utviklingen i N går i samme retning som USA:
Der har "alle" en pickup de kan bruke til langturene, røff transport mv.
Her gjør en (gammel) fossil samme nytten.

I så fall kommer ikke Gen 3 til å bli konkurrent av betydning.
Men det tror ikke jeg noe på.

Men om det skjer, så er salg i Norge fremdeles ganske så irrelevant i salgssammenheng for det de store forsøker å få til. I Norge så er folk så rike at vi har hytter og kjører langt, det er ofte ikke slik i de fleste land fabrikantene selger til.

Det er en verden utenfor Norge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Svært mange her i Norge må ha og/eller har råd til flere biler.

Ikke alle som trenger eller ønsket dette, og må da ha en bil som dekker 100% av kjøringen.
Hjelper ikke at ene-Golf hadde dekket 11 måneders kjøring, men må leie bil i sommerferien.

Store utland er små rimelige biler ikke bare hoved bil men eneste bil.
De som kjøper Elbil er personer med god økonomi og kjøper bybil i tillegg til langkjørings bilen.
Resten har råd til en liten bil som blir brukt 12 måneder i året, 95% kort jobb kjøring og 5% lengre feriekjøring.
Strømpriser er og høyere og bensin rimeligere en her på berget, så intjening på drifts utgifter er ikke like merkbar.

Når e-Golf kan kjøre 30-35 mil med tilsvarende pris som Golf kan denne brukes til 100% av kjøringen og bli eneste bil ute fir mye planlegging av feriekjøring.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

Bensin er nok dyrere i Storbritannia, for eksempel.

Og det er fremdeles svært mange som ikke kjører lange distanser (eller gjør det så sjeldent at det er OK med hurtiglading).

Som sagt, ikke alle er så rike som i Norge, og folk velger en billigere bil med 20 kWt, fremfor en dyrere med 60 kWt.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Sorry glemt å ta ned link til drifstoff priser og UK har rimeligere listepris en Norge. :-)
http://www.energy.eu/fuelprices

Elpriser
http://ec.europa.eu/energy/doc/2030/20140122_swd_prices.pdf

Dersom en ser på salgs statestikken fra det store utland og elbiler, er de for dyre og selger ikke. Enkelt og greit.

Må ned på samme pris eller lavere en bil i samme størrelse før almenheten kjøper, samt må dekke 100% av kjøringentil vedkommende og ikke 95.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Råde

Du legger til grunn, sigurdi, for din argumentasjon at 1. Kjøpekraftener den samme i Norge og UK og 2. Alle mennesker i alle land har en langtursbehov og at dette må dekkes av bil.

Jeg er ikke så sikker på at det er riktig. Jeg er derimot ganske sikker på at strategiavdelingene til elbilprodusentene har tenkt seg godt om da de la opp løpet. Jeg ville derfor være forsiktig med å fallitterklære alle elbiler med mindre batterier.
e-Golf | X75D

Rio

Sitat fra: sigurdi på søndag 25. mai 2014, klokken 20:54
Sorry glemt å ta ned link til drifstoff priser og UK har rimeligere listepris en Norge. :-)
http://www.energy.eu/fuelprices

Elpriser
http://ec.europa.eu/energy/doc/2030/20140122_swd_prices.pdf

Dersom en ser på salgs statestikken fra det store utland og elbiler, er de for dyre og selger ikke. Enkelt og greit.

Må ned på samme pris eller lavere en bil i samme størrelse før almenheten kjøper, samt må dekke 100% av kjøringentil vedkommende og ikke 95.

Her motsier du deg selv - du sier elbiler er "for dyre", men du foreslår man skal gjøre dem enda dyrere ver å ha større batteripakker i alle bilene.

Og hvem er det som sier at det må dekke "100% av kjøringen"? Og av elbiler som Leaf, i3 og e-Golf ikke gjør det?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Sitat fra: Rio på søndag 25. mai 2014, klokken 21:35

Her motsier du deg selv - du sier elbiler er "for dyre", men du foreslår man skal gjøre dem enda dyrere ver å ha større batteripakker i alle bilene.

Og hvem er det som sier at det må dekke "100% av kjøringen"? Og av elbiler som Leaf, i3 og e-Golf ikke gjør det?

Nå sporer vi helt av her:

En bør ha alternativer med større batteri pakker, så på gjennom skåren e-Golf i geneve og den hadde ca halve gulvet med batterier, resten var ganske tomt. :-(

Har vel ikke skrevet at en ikke bør ha biler med lite batteri for de som dette passer for.

Men slik den er nå er den for dyr som ekstra bil og blir en nummer 2 bil for de som har god råd.
Som jeg skrev tidligere, for de som bare har 1 bil må denne dekke 100% av kjøringen deres og ikke 95%.

Men hadde det vært en med større batteri og samtidig god pris, så er det svært mange som hadde strekkt seg noe opp i pris for det tjener de inn igjen alikevel.
Altså noe mellom e-Golf og en Tesla med 60kW, hadde e-Golf utnyttet gulv arealet 100% og fått noe større batteri kunne svært mange strekt seg litt lengre og fått byttet ut den ene bilen.
(Men da stjeler golf fra eget segment, de kjøper nok stanard golf i dag.)

Du ser dette i norge, mange av de som kjøper Tesla 85kW, strekker seg noe lengre opp i pris en de normalt hadde gjort.

Prisene går ikke ned uten at de respektive landene innfører prisreduserende tiltak og når volumet går opp.

Først da vil vi se økende salg, så dette er litt mot seg selv, en får ikke opp volumet før salget øker, og salger øker ikke nok før prisene går ned. :-)

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Rio

SitatSom jeg skrev tidligere, for de som bare har 1 bil må denne dekke 100% av kjøringen deres og ikke 95%.

Men sånn er det jo ikke i virkeligheten. Bilen du har funker ikke som flyttebil. Da må du leie en varebil.

Og den funker ikke som bobil. Da må du leie en.

Og hvis du flyr til Portugal, så leier du sikkert en bil. Da kan du heller ikke bruke din egen.

De færreste har én bil som dekker alt - så det er ikke dette 100%-kravet som du påstår.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

e-Golfer

I følge en statistikk VG (tror jeg det var) presenterte, så var gjennomsnittlig inntekt for elbileiere 900k. Dette omfattet både Think og Tesla 85p.

For egen del, så er det klart at sparte dieselkostnader på 2k pr mnd + bompenger er avgjørende. Men det er jo ikke til å feie under teppe at det er ikke alle som har mulighet til å legge ut 300k på en e-Golf for å spare 2k pr mnd...

Samtidig er det vel sånn at de fleste som kjøper e-Golf/Leaf/i3 har en "stor" bil til hyttekjøring...
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Rio

Sitat fra: e-Golfer på søndag 25. mai 2014, klokken 23:52
Samtidig er det vel sånn at de fleste som kjøper e-Golf/Leaf/i3 har en "stor" bil til hyttekjøring...

Jeg har ikke noen ikke-elektrisk bil, og selv om mange har det så er alternativet sannsynligvis at de hadde hatt 2 fossilbiler. Ikke bare det, det er jo fremdeles bedre at de kjører Leaf på jobb enn at de kjører fossilbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

sigurdi

Det er faktisk noen i Norge og svært mange i utlandet som klaret seg med 1 liten bil.
De kjøper en som kan kjøre dem der de trenger, altså til fra jobb, skole, trening osv osv, som et 95% av kjøringen men også de resterende  5% av kjøringen med privatbilen må denne bilen klare uten alt for mye ulemper.
Om de flyr til USA, polen, leier bil på ferie eller helikopter til hytta betyr ikke noen ting når de kjøper sin ene bil.
Den må kunne kjøre dem til svigermor i Juleferien, til Legoland om sommeren osv.

Kjøpe en ekstra bil til flere hundre tusen ekstra siden de da må ha to biler, ekstra drifts kostnadene på toppen er totalt uaktuelt.
Kjøpe en dyrere ny elbil som vlir eneste bil men også dekkker turene til Svigermor og legoland er lettere å forsvare.

Som sakt før, dette ser du i Norge på Tesla salget.
Svært mange ligger nok denne grensen på 20-30 mil uten stop, 4 timers kjøring så er det på tide med pause og mat alikevel.
Ladepause på langtur hver 2 time blir litt nye stopp. :-)
Entusiaster gjør gladelig dette, men de utgjør ikke volume salg.
Selv har vi hatt 1 bil siden 2009, men ingen elbiler på markedet pr idag, har det vi trenger for den ene bilen.


Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

EV - Driver

Hva med å kjøpe en rimelig el-bil til de daglige gjøremål og heller leie en bil til å besøke bestemor i jula og til Legoland om sommeren? Tror det ville være svært god butikk!
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

jkirkebo

Sitat fra: e-Golfer på søndag 25. mai 2014, klokken 23:52
Men det er jo ikke til å feie under teppe at det er ikke alle som har mulighet til å legge ut 300k på en e-Golf for å spare 2k pr mnd...

Nei, men kanskje 150k for en ny iON inkl. vinterdekk? Eller 80-90k for en brukt trilling? Den økonomiske terskelen for å eie en nyere elbil har falt dramatisk de to siste årene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA