Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Impulstreff Østlandet -Lørdag 7. juni - Inspiria Science Center

Startet av Klykken, lørdag 07. juni 2014, klokken 08:20

« forrige - neste »

esselt

Jeg har fått stensprut akkurat nederst i kanten på panser og BMW-merket, og for min del ser det ut som det er lakkert plast-panser, som igjen ser helt annerledes ut en stensprut på metall.

Lakken er forøvrig ganske hardfør men litt småfølsom for mikroriper. Den sorte er mykere og mer følsom, i hvertfall på min Solar Orange.
BMW i3 Solar Orange/Lodge (Mars 2014)

Melhus, Sør-Trøndelag

Vind

Sitat fra: LMOR på onsdag 04. juni 2014, klokken 07:01
Sitat fra: Vind på onsdag 04. juni 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Thomas81 på tirsdag 03. juni 2014, klokken 19:56
At panseret kommer foliert fra fabrikk er feil.
Vel - skal sende bide av stensprut senere, men det kan ikke være lakk som krøller seg på den måten.
Men det kan kanskje være plasten under lakken?
Ja - etter nærmere titt så er det nok plasten som gjør det slik.  Ser akkurat ut som folie som har krøllet seg.  Vi har noen folierte biler på jobben, og der ser stensprut veldig likt ut.

Tror faktisk jeg kan reparere - eller gjøre det penere med en varmlurftspistol - men lar det være intil videre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Klykken

Man kan trøste seg med at det definitivt ikke ruster, selv om steinen slår hull i både lakk og grunning. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas81

Noen som vet prisen på et nytt panser?
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

LMOR

Sitat fra: Thomas81 på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:53
Noen som vet prisen på et nytt panser?
http://www.etk.cc/bmw/EN/parts/info/Hood/51237375891/

Litt artig at de kaller det "engine" hood.  :)

Men om denne kommer ferdig lakkert kommer ikke klart frem. $263.

Ødela en slik:
http://www.etk.cc/bmw/EN/parts/info/Bracket%20for%20hazard%20warn.%20triangle/51497167548/
og den betalte jeg 14.- for som stemmer med $2, så prisen er nok ikke helt feil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

esselt

Fikk nå min første steinsprut i glasset. Kom skytende sidelengs over to felt og traff på andre side av bilen.

Kan avsløre at det kom noen gloser.

Edit: kan ikke å bruke tapatlk.. ;-)

Melhus, Sør-Trøndelag

Terondo

En eller annen apekatt av en amøbe har laget dørmerke i døren min. Svakt, men ikke tvil om hva det er for noe. Regner med at jeg kan rubbe det bort, men så ubeskrivelig irriterende at enkelte ikke klarer å lukke opp sin egen bildør uten å ødelegge noe.

Jeg velger normalt mine naboparkerere med omhu, men av og til er det jo jeg som står der først, og da skjer jo sånt.

Tips til hvordan jeg best får sånt bort igjen? Det er ikke dypt, så jeg tenker selv at litt rubbing kan gjøre susen.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Thomas81

AutoGlym paint renovator er fantastisk til å fjerne merker fra amøber. Litt gnikking med den, deretter Super Resin polish, da har du så godt som ny bil.
BMW i3 Capparis white
BMW 116d M-sport alpine white

Klykken

AG PR har vel muligens slipende egenskaper, men srp har fyllere som i ordets rette forstand fyller riper istedet for å fjerne permanent. Men det er bedre enn å ikke gjøre noe som helst. :)
Angående vask og polish på delvis profesjonelt vis anbefaler jeg å ta en titt på DCN.no. Det å polere med maskin gjør underverker både på glans og ripefjerning. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Så da har det skjedd.  Køen stoppet - og det gjorde ikke jeg.  Det hjelper lite med assistenter og varslere når farten er 80, og avstanden er for kort.  Bilen forann hadde hengerfeste - så det gikk fint med den.  Min skyld - og min slankere lommebok  :(

i3'en fikk seg en ordentlig smell i fronten.  Kjørte til ett verksted jeg har god erfaring med før, han ser på det og mener han skal kunne reparere dette og få det så godt som nytt med lakkering, anslår godt under 10 000

Så demonteres fronten og første negative nyhet kommer - Bak "plasten" er det først 10 cm skumgummimateriale, så en alluminiums støtfanger på tvers.  Denne er nesten dekomprimert, dette blir dyrt sier verkstedet (anslår nærmere 20 000)

Så snur det seg og blir mere positivt.  Verkstedet har sjekket deleprisene og de koster "nesten ingenting"  Alluminiums støtfangeren ca 2 000, helt ny frontfanger ca 2000, Den sorte spoileren nederst - hold deg fast - 220 kr, totalt, med helt nye deler - arbeid og lakkering - under 10 000, og da er alt nytt.

Nytt skilt er bestilt på Biltilsynet - og statskassen lopper meg for hele 70 kr - og 2 dagers levering - kjempeservice !

Verkstedet mener i3 må ha noen av de billigste delene i markedet.  ;D

Klykken

Oi shit..  :(
Ingen airbags som utløste seg? Må ha vært en hard smell hvis alufangeren bøyde seg i tillegg. Regner med at du selv ikke gjorde deg noe?

"Hell i uhellet" at delene ikke var hinsides dyre!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. august 2014, klokken 19:24
Oi shit..  :(
Ingen airbags som utløste seg? Må ha vært en hard smell hvis alufangeren bøyde seg i tillegg. Regner med at du selv ikke gjorde deg noe?

"Hell i uhellet" at delene ikke var hinsides dyre!
Nei, ikke særlig.  Køen gikk i 80, litt tett på bilen forann, trodde jeg skulle greie å stoppe, men tilhengerfestet er ganske brutalkt - hadde nok godt under 20 når det smalt. Hadde det vært støtfanger mot støtfanger hadde nok jeg sluppet bedre unna, men da hadde det nok blitt noe småtteri på bilen forann.

Varselblink gikk på før jeg traff - men det er vel ett resultat av heftig trykking på bremsen.

Alluminiumsbjelken er helt klart bygget for å ta smellen - da den komprimerer seg - og beskytter mere vitale deler til AC og annet bak.  Glemte å ta bilder av den på verkstedet - det er ganske ulikt alle andre biler bak plasten i en i3.

esselt

Sitat fra: Vind på torsdag 14. august 2014, klokken 16:53
Så da har det skjedd.  Køen stoppet - og det gjorde ikke jeg.  Det hjelper lite med assistenter og varslere når farten er 80, og avstanden er for kort.  Bilen forann hadde hengerfeste - så det gikk fint med den.  Min skyld - og min slankere lommebok  :(
...
Må kondolere med skaden, men også si at det var meget nyttig å få vite dette.

Hadde dette vært vår tidligere 5-serie tror jeg nok dette raskt hadde nærmet seg, og passert, 20 000,- merket med glans.

Melhus, Sør-Trøndelag

i3 Entusiast

Jeg har fått en skade på panseret som trenger behandling. Har nå brukt mye tid på å finne ut hvilken lakk som benyttes, da det viser seg at det ikke produseres lakkstifter/reparasjonskit til i3 ennå. Lakk koden som brukes på alt sort er: 668 Black II. Har nå bestilt og håper resultatet blir bra.

Klykken

Stor skade? Evt bilde?

Hvordan har du tenkt å utføre denne reparasjonen?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA