Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hilse på andre Teslaer?

Startet av cstromme, lørdag 07. juni 2014, klokken 01:08

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 20. mai 2014, klokken 17:36
@Tobo65
Dette henger nok noe sammen med antall potensielle kjøpere i de aktuelle områdene, men også med faktiske salg i området og trafikk mengde.

(Nytteverdi av investeringene)

Akkurat opp til Nordkapp gir en nytteverdi av investeringene helt uavhengig av lokalt salg i nord. Dette er ett populært turistmål både for nordmenn og øvrige europeere. Dette kan sammenlignes mer eller mindre direkte med nytteverdien av "coast to coast" i USA. Ja, hadde de spurt meg så hadde jeg sagt at de skulle satse på en europeisk "coast to coast" ekspedisjon - fra Lisboa (eller Gibraltar) til Nordkapp.

Men utover det er jeg helt enig med deg :)  Tror ikke at mange i USA - eller nede på kontinentet for den sak skyld - er klar over at det for mange er vanlig å kjøre gjennom Sverige på vei fra Norge til Norge ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lanber

Only in Norway sier nå jeg.

Her legges det ut et lass med nye superladere i år og så kommer surmagede oppgulp om at dette ikke var videre imponerende.
Da deg ei bolle! Det hjelper på blodsukkeret

sigurdi

@Amoss Nordkapp hadde vært en fin gimick, men ser og at sør spania, ned mot gibraltar ikke er med nå, men var med på kartet i Geneve.

Ville heller ikke fore surmuleren.

Som å gi barna gotteri, blir sure for de ville hatt mer, eller feil sort farge passet ikke dem og hytte plaseringen.

Lurt å se det store bildet og litt utenfor sin egen boble.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

NilsG

Til dere som ikke er fornøyde med dette; hvordan tror dere dette kartet vil fortsette å endre seg? Er rimelig sikker på at dette bare er begynnelsen! I stedet for å henge meg opp i den ene lokasjoner som hadde vært perfekt for meg er jeg heller glad for den store økningen i planlagte lokasjoner. Å byggevut masse lokasjoner er i mine øyne den beste måten for Tesla å lykkes i sin satsing og overlevelse.
Når det gjelder tidsaspektet og det faktum at "Kommer snart"-fanen er tom for Norge så tror jeg at de som kommer opp under den fanen er svært nære åpning! Sier som Yoda" Be pasient my young padawan" (eller noe i den duren"
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

RunarBT

Kan veø være ganske sikker på at nordkapp dekkes i neste "europabølge", når spania, portugal m.fl. dekkes bedre.

OW

Som noen andre har vært inne på i denne tråden (eller var det detektivtråden?) kan det virke som om "kommer snart" betyr at SCene har gjennomgått papirmølla og enten er i ferd med å bygges eller er i startgropen for byggearbeidet. Det betyr med andre ord at det kun er Tesla / underleverandører Tesla har "kontoll" over det står på. Da er det rimelig for Tesla å kunne love at disse kommer snart. Så lenge Tesla ikke har kontroll på om det kommer snart, så lover de ikke noe de ikke er rimelig sikre på at de han holde.
Det syntes jeg er en god policy, og det er vel egentlig ikke noen annen måte å gjøre det på.

Som Elon sa i februar så må det meste skje i månedene uten frost i bakken, så vinteren 2014 /2015 kan nok vise seg å være høsten for mange av disse lokasjonene, og kanskje noen til og med blir utsatt til nærmere våren 2015. At mange av disse kommer i løpet av sommeren er jeg ganske sikker på - og det antydet Elon også, når han sier en dobling innen sommeren, så kan det godt hende 12 av disse 21 er oppe allerede denne våren / tidlig sommer. Ser ingen grunn til å tro at det ikke er gjennomførbart.

Ellers må jeg kaste meg på de som sier at dette er fantastisk! Det selges mange Tesla i Norge, og frem til nå har vi kjøpt et sted mellom 10 - 15% av alle Tesla som er produsert, men vi er bare ca. 5 000 000 innbyggere. Vi må derfor roe forventningene noe, og sett i lys av prosentvis salg totalt sett så er vi også i ferd med å få et antall superchargere som står i stil.

Alle som har kjøpt seg en Tesla, eller bestilt har gjort en stor "investering" i et selskap som ikke har noen garantert fremtid, og at Tesla er så smarte som mulig med bruken av penger skal vi være glade for alle sammen. Som Elon sa ved åpningen i Kina: Jeg har gitt instrukser om å bruke penger så fort som mulig i Kina, uten å sløse penger. Denne satsningsviljen nyter vi også godt av i Norge.

Når alt det er sakt så tror jeg også at vi ser SCer nærmere nordkapp i "nær" fremtid, og det er selvfølgelig bra for alle de som kjøper Tesla i den delen av landet, og for alle som ønsker å dra på ferie nordover. Heldigvis har ikke Tesla lovet noe, og derfor er det vel heller ingen stor grunn for skuffelse, selv om jeg skjønner noen har hatt store forhåpninger.
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

jkirkebo

Sitat fra: RunarBT på tirsdag 20. mai 2014, klokken 21:35
Kan veø være ganske sikker på at nordkapp dekkes i neste "europabølge", når spania, portugal m.fl. dekkes bedre.

Ja, det som bør komme i neste bølge etter dette er hele veien nordover samt en fortetning rundt Oslo-området. F.eks på Skien, Hønefoss, Fagernes, Gran, Espa og Kongsvinger. Flere SC må uansett til for å øke kapasiteten, da er det bra å spre dem litt. Slik det blir nå tror jeg Lillehammer og Brokelandsheia kan bli svært overbelastet i løpet av det neste året, når vi tredoblet antall Teslaer på veiene.

Gol og Aurland vil neppe oppleve noen større økning, siden mange vil ta E134 istedenfor. Østerdalen vil nok til en viss grad avlaste Lillehammer, men jeg tror det er en liten andel av de som lader på Lillehammer som skal over Dovre. Har ingen tall men tipper maks 20-25%.

Ser vi på det tyske kartet planlegges SC mye tettere rundt de store byene der enn rundt Oslo.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@sigurdi
Den største delen av Norge heter Finnmark.

@Lanber
Det e lovt å være skuffet når det regner SC over halve landet, men nordlige delen av E6 får 1!


Er enig med Tobo65. Over 300km til nermeste SC er langt. Det går, men det blir et stopp på vinteren. Hvem vet hva år 20XX gir?

"Det er håp i hengende snøre." <Sitat ukjent>
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Philippo10

Uteifra nykartet; Hvor ser det ut som SC er i trønderlag?  Trondheim eller Stjørdal?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

cstromme

Sitat fra: Philippo10 på tirsdag 20. mai 2014, klokken 22:55
Uteifra nykartet; Hvor ser det ut som SC er i trønderlag?  Trondheim eller Stjørdal?

Har blitt fortalt (før det oppdaterte kartet kom) at det er på vei en på Hell i Stjørdal.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sigurdi

@Carl-EL
Finmark 1.5% av norges befolkning
Nord Noge - 9.4%
Men store landområder.

Kilde 2012 tall.
http://snl.no/Norges_befolkning

Så svært dyrt å ha god SC utbygging, for svært få mennesker for å si det slik.

Vi er et stort land med lite folketetthet i storedeler, så er det helt utrolig at et selskap som leverte ut første bilen i norge for under et år siden, får SC dekning til 95.3% av norges  befolkning. (Alle minus Troms og Finnmark)
Egentlig høyere siden endel fra Troms klarer fint å nå den Nordligste SC laderen. :-)

Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Bjoris

Jeg må si jeg er mektig imponert om Tesla får opp 15 nye ladestasjoner det neste året! Helt utrolig og det gir bare en enda bedre følelse av å ha tatt det riktige valget:)

Det som blir spennende nå er hvor mange av dem som er klar til fellesferien, hvor lang tid tok det ca på den andre fra alt var klart, vi snakker om 2-3 uker eller så det er håp fortsatt om flere før ferie ?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

D.O

Ruten/plassering har vært mer eller mindre klar en stund, men bestillingen skulle først komme denne uka, så Tesla var hurtig med å oppdatere kartet. Det er fortsatt samme gjengen som monterer laderene og de forflytter seg fra ett sted til neste på veien. I tillegg så skal det monteres en del nye trafoer av de lokale kraftleverandørene og graves frem tilførsler. Så Tesla satser virkelig! Men vi må nok regne med sen sommer/høst før de føste er klar til bruk.
Forrøvrig så stemmer kartet nå ganske så bra med virkeligheten  ;)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Car-El

Noen vil vel oppfatte mitt tidligere innlegg på denne tråden som negativ, og ja det er jeg!

MEN det er bare å ta av seg hatten for Tesla og herr Musk. Jeg ville ha vært imponert bare om det hadde kommet 15 SC i EUropa iløpet av året. Så alt i alt så er jeg snart i Islamsk bedestilling, mens jeg synger ut "vi er ikke verdig". (OK? No er dere forvirret.)
Hadde vi ville ha oss en elbil så ville vi ha kjøpt en Leaf. Vi ville ha en elbil som vi kunne bruke (tilnærmet) som den diesel-drevene Opeln vi hadde. Det va bare et alternativ. Og det er det ennå. Med SC så vil vi bruke likelang tid å kjøre Tromsø - Trondheim som med Opeln. Men der er cirka 380km fra Tromsø til Innhavet og 350km til Ulsvåg. Det er nøyaktig litt for langt. Derfor er jeg sur og tverr. Det går, da vi har 85kW batteriet. Men da har man ikke rom for en miss på turen (motvind eller regn).
Men så skrev jeg at vi får se hva året 20XX tilbyr oss? Kan hende Julenissen (les: herr Musk) har en liten hard pakke til oss som bor sammens med isbjørn (les: langt mot nord).



@sigurdi
Sa jeg at det var i Finnmark var tettest befolket? Nei! Hintet jeg om at mesteparten av E6 ligger i Nordland, Troms og Finnmark? Ja!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA